Inlägg från: kaosmaskinen |Visa alla inlägg
  • kaosmaskinen

Sänk abortgränsen!

MillaP skrev 2010-03-10 15:12:08 följande:
    har inte läst tråden men jag ska berätta vad som hände mej. min första graviditet slutade med en abort i v 21. detta för att dom på UL såg att min bäbis endast hade ett halvt hjärta. läkarna anade kromosomfel och ett fostervattensprov togs. detta visade att bäbisen hade trisomi 16 och som sagt endast ett halvt hjärta vilket innebär att han inte hade överlevt en födsel eller att vara utanför min mage. Hade jag inte fått genomgå en abort i de här läget så vet jag inte vad jag hade gjort eller mått.. fick ändå vänta flera dagaran på att få nått slags ok från socialstyrelsen. vilket jag oxå tycker är konstigt. säger min läkare att detta barn inte har något liv trotts att den lever för stunden och säger att en abort är ända utvägen då ska väll socialstyrelsen skita i det.. givetvis tycker inte jag att man ska få göra abort så pass sent bara för att man ångrar sej eller fel kön eller så....men händer de som för mej så tycker jag absolut att det ska vara ok. kanske tänker jag tokigt vad vet jag!! men de är mina tankar å jag står för dom!
    Först och främst vill jag bara beklaga vad du gått igenom, det måste ha varit väldigt jobbigt. 
    Jag tänker bara att man får se dilemmat (med socialstyrelsens inblandning i det enskilda fallet) ur ett vidare perspektiv. Jag anser nämligen att hela tillvägagångssättet ger ett skydd som behövs mot att mindre nogräknade läkare sätter i system att utföra sena aborter på tveksamma grunder och då är det bättre att alla ansökningar går igenom samma process än att läkaren själv får fatta dessa beslut. 
Svar på tråden Sänk abortgränsen!