Inlägg från: Queenie70 |Visa alla inlägg
  • Queenie70

Sänk abortgränsen!

Jag är för abort. Och egentligen bär det mig emot, men jag måste ändå säga att jag också är inne på att abortgränsen ska sänkas. Man börjar tangera gränserna lite för mycket nu, när man kan rädda allt fler barn som föds mycket tidigt.

• Queenie70
    Jagvetmest skrev 2010-03-10 22:08:33 följande:
    Ni som har gjort abort. Tänker ni på hur gammalt barnet skulle ha varit vid en viss tidpunkt osv? Jag undrar verkligen- vill ej provocera. Jag har själv aldrig gjort en abort, men däremot fått ett missfall. Ibland så undrar jag vem det hade blivit osv om den ej hade dött. Tänker man liknande efter en abort?
    Jag tänker aldrig på det. För mig var det ett självklart val, inget jag mådde dåligt över eller som jag tänker på. Det var aldrig ett barn, bara en möjlighet att bli förälder om jag så valt.

Om jag skulle göra abort idag, efter att ha blivit mamma, så tror jag att jag skulle fundera mer på såna saker.
  • Queenie70
    Jagvetmest skrev 2010-03-10 22:20:49 följande:
    Kanske en dum fråga men: Får man se på ultraljudsskärmen när man är på UL inför abort? Skulle aldrig klara att ta bort ett foster då jag sett hjärtslagen tror jag. (förutom vid grava skador då kanske...gud förbjude).
    Jag minns inte om de frågade faktiskt, men det kan jag inte tänka mig att de gör....Man får säkert se om man ber om det. Jag kan inte minnas att jag sett nåt i alla fall.
  • Queenie70
    Jagvetmest skrev 2010-03-10 22:25:15 följande:
    Verkar rätt kallt liksom att kunna se pyret ticka på därinne och sen... Nä, men tyvärr då lillen. Huuuua.
    Jag ser ju inte ett foster eller en graviditet som en "lillen"
  • Queenie70
    Viccy skrev 2010-03-10 22:54:10 följande:
    Jag tycker att det ska vara fram till vecka 16!
    Det tycker nog jag med. Helt utifrån en "känsla" som inte har nån som helst vetenskaplig underbyggnad, enbart för att vidga glappet mellan abort och möjlighet att rädda.
  • Queenie70
    Shadilly skrev 2010-03-10 22:58:28 följande:
    Va?
    vad var det inte du förstod?
  • Queenie70
    HäxanSurtant3 skrev 2010-03-10 22:58:58 följande:
    Ts : håller med. Sänk abort gränsen till v 12. Håller inte med någon som säger att "kvinnan har rätt till sin kropp hit och dit " och " vi måste undvika illegala aborter" bla bla.Är men intelligent, smart och kan kontrollera sig och sin sexualitet kan man njuta fullt ut av sex från tonåren upp till klimakteriet utan att bli gravid en enda gång av misstag.Jag tycker ansvaret ligger i preventivmedelsfasen....oavsett hur mkt folk säger " de är superfertila" bla bla. Jag är också superfertil men har lyckats ungå graviditet till den dag jag verkligen ville ha barn. Då blev jag gravid direkt.Min åsikt är att aborter är slarv...Och ja, jag skuldbelägger delvis dem som slarvar...utan att skämmas för det.Det står jag också för. Och ja, det är min moraliska hållning och mitt etiska ställningstagande i denna fråga.
    Då är syftet alltså att tvinga nån att fullfölja en graviditet för att straffa dem för deras slarv? Själv tror jag ju att de är alla oönskade barn som kommer att få lida mest. Människan är obetänksam och slarvig ibland, det kommer vi aldrig att komma ifrån. Frågan är om straffet då står i proportion till brottet med ditt tänk. Moraliserande över folks sexualslarv tror jag är farligt att blanda in i debatten.
  • Queenie70
    Shadilly skrev 2010-03-10 23:00:57 följande:
    Du vill alltså på allvar förändra något du inte är insatt i, på inga andra grunder än att du tycker det skulle kännas bra för dig personligen? De tjag inte förstod var om du var allvarlig eller om du drev.
    Jo jag var allvarligt. Jag är nog rätt insatt trots allt, men inte tillräckligt för att tvärsäkert kunna redovisa för exakt när allt händer under en graviditet vad det gäller fostrets förmåga till förnimmelser. Jag brottas med frågan och är kluven. Jag är för fri abort, men tycker det är obehagligt att margialerna blir mindre och mindre, utifrån den känslan skulle jag vilja sänka abortgränsen något.
  • Queenie70
    BlommyNess12 skrev 2010-03-10 23:01:12 följande:
    Japp, där fick jag mig en rejäl känga, satan vad oansvarig jag måste varit när mina piller inte fungerade! Slarvig som fan. Eller? Tog de prick samma klockslag varje dag, hade alarm på mobiltelefonen och missade inte ett enda piller. Jag är en sån slarvmaja.
    Själv skyddade jag mig inte alls utan hoppades på det bästa....Ops, det gick åt skogen. Där lärde man sig nåt onekligen.
  • Queenie70

Fast om man läser här på FL så torde 99% av alla aborter vara resultat av att ett preventivmedel inte funkat eller att barnet är sjukt. Jag köper inte det..Jag tror att de allra flesta oönskade graviditeter handlar just om att man slarvat, varit full och dum eller bara jävligt kåt. Dumt javisst, men vi är människor och sånt händer..Man BEHÖVER inte rättfärdiga sin abort med att det gick hål på kondomen. Det är därför det är FRI abort, man behöver inte förklara sig eller ha ett "bra skäl" Det räcker med att man av nån anledning blivit gravid, och av nån anledning inte vill bli mamma. Det är OK!!

• Queenie70

Och som nån sa, så jävla kul är det inte att göra abort att man vill utsätta sig för det hur som helst heller. Det gör ont.

• Queenie70
    HäxanSurtant3 skrev 2010-03-10 23:18:06 följande:
    japp håller med. folk försöker mest bortförklara sitt slarv och förtränger sanningen...så tror jag det är.
    ..men tillskillnad från dig tycker jag det är moraliskt ok dock.....
  • Queenie70
    HäxanSurtant3 skrev 2010-03-10 23:21:16 följande:
    Jag måste säga jag är stolt som haft sex i 27 år utan att bli gravid av misstag en enda gång... Bra jobbat av mig tycker jag.
    Beror väl på hur många gånger du fått ligga under dessa 27 år
  • Queenie70
    HäxanSurtant3 skrev 2010-03-10 23:27:49 följande:
    tack, ja jag är exemplarisk där.. . Och inte skäms jag för det heller. Präktig så det jäser över.
    Eller också har du haft en hel del tur också.
Svar på tråden Sänk abortgränsen!