Inlägg från: Plutteli |Visa alla inlägg
  • Plutteli

Sänk abortgränsen!

Nej, vi ska inte sänka abortgränserna, finns inga skäl till det. Spec. som sjukdomar inte ses innan v. 18.

• Plutteli
    Lavish skrev 2010-03-10 21:21:09 följande:
    Att färre foster i v 12-18 dödas, var tanken.
    Färre än vad? Som läget är nu är det inte många foster som aborteras i de veckorna i vilket fall...
  • Plutteli
    Doktorn skrev 2010-03-10 21:32:44 följande:
    Beror ju på hur man räknar.  2008 var det 333st aborter fr v18 av 38053 totalt, dvs 0,9%.  Mycket eller litet?  Beror ju lite på hur man ser på saken: 0,9% är inte mycket att bråka om, men för "pro-life"-rörelsen är en barn varje dag en hel del. Även om både extrema missbildningar och missbukande mammor, våldtäktsoffer, osv ingår i den siffran.
    Jo förvisso, för mig känns inte drygt 3000 sena aborter som mycket i ett land med 9 miljoner invånare liksom. Spec. inte då om man ser till vad som mycket väl kan ligga bakom dessa sena aborter. Själv har jag gjort en abort i v. 11, hade abortgränsen varit sänkt hade det ju varit på gränsen att jag hunnit med att få den...
  • Plutteli
    Triskele skrev 2010-03-10 21:40:11 följande:
    Och jag har gjort två i vecka 13, mestadels p.g.a. långa väntetider då graviditeterna upptäcktes vecka 11.
    Min graviditet upptäcktes i v. 10+3 ungefär (enligt UL) och jag gjorde aborten en vecka senare, dvs 11+3, men jag hade tur då att det inte var någon direkt väntetid, det enda som drog ut på det lite var att jag var tvungen att träffa en kurator och en läkare någon dag innan själva aborten för att tala om alternativ och om jag var säker på mitt val.
  • Plutteli
    Doktorn skrev 2010-03-10 21:38:58 följande:
    300 Nej inte för mig heller. Och som jag skrev ovan upprörs jag inte alls av att andra vill behålla sina barn no matter what.  Jag upprörs över att vissa personer vill bestämma att abortlagstiftningen ska begränsas så att andra måste föda fram sjuka och oönskade barn till världen.
    Oj, ja la vistt till en nolla för mycket
    Ja 300 känns ännu mindre att bry sig i faktiskt. Vill folk behålla sjuka barn och se dem dö en långsam död bara för att de minsan ska födas så är det upp till dem, det är ju deras barn och jag hoppas det barnet får en ok stund i sitt korta liv. Men jag begriper mig inte heller på de som tycker att andra gör fel eller tom. mördar för att de inte vill bära ett barn de inte vill ha eller ett barn de vet kommer dö nästan omgående efter födseln!
  • Plutteli
    siamusen skrev 2010-03-10 21:47:50 följande:
    Vad ligger gränsen för det egentligen i sverige?
    Jag gjorde också kirurgisk och till mig sa de att där hade de iaf regeln att inga medicinska aborter gjordes efter v. 9.
  • Plutteli
    Zusannah skrev 2010-03-09 20:53:34 följande:
    Man kan ju använda kondom också. Tycker det är ett bättre preventivmedel än abort... kostar mindre för samhället också om man nu ska vara krasst ekonomisk.
    Ha! "Man kan ju använda kondom.."
    Visste du att de finns de som inte tål kondom? Jag gör det inte iaf. Och enligt pearl index är kondom inte alls lika säkert som fungerande p-piller. Så hur gör man då när alla de säkraste p-medlen inte fungerar och man blir oönskat gravid? Och försök inte ens med avhållshamhet för det är inte reellt fungerande!
  • Plutteli

Jag fick faktiskt se fostret i min mage när de tidsbestämde det inför aborten jag gjorde. Var iof inte mycket att se...

Villhabebis: När jag väntade vår dotter sa vi inte "vårt barn" eller "vår bebis" om henne innan vi hade typ 2 veckor kvar till BF, innan dess hade vi andra ord för henne för varför skulle vi kalla henne nått hon inte var? Hon är och var lika älskad för det!

• Plutteli
    Jagvetmest skrev 2010-03-11 08:31:37 följande:
    Det är väl en typisk förtängningsmekanism och svårighet att knyta an till barnet i magen du beskriver...
    Inte ett dugg, vi försökte aktivt bli gravida, vi VILLE ha barn och längtade efter det, jag plussade i vecka 4 och satte igång att tala till magen nästan direkt, gjorde allt för att göra det bästa för det blivande barnet osv osv osv. Men varför jag ska kalla det nått det inte är bara för det fattar jag inte? Vi kallade dottern vårt lilla pyr tills dess hon kom ut mer eller mindre.
  • Plutteli
    Cocco skrev 2010-03-11 08:52:31 följande:
    Det är oftast så att man kan tåla en annan typ av kondom än den vanliga som är av latex. T.ex finns det de som är gjorda av polyuretan som de flesta tål. Det borde rimligen även finnas kondomer gjorde i pvc eller nitril.
    Mja, jag är löjligt överkänslig mot typ alla form av plast, latex, gummi osv osv. Inte ens silikon tål jag ordentligt. Ovanligt jag vet, men för mig är det faktiskt så, finns även en hel del metaller jag inte tål :/ (Detta har gett rätt stora bekymmer när jag har varit tvungen att opereras med en del komplikationer efteråt...)
Svar på tråden Sänk abortgränsen!