Inlägg från: HäxanSurtant3 |Visa alla inlägg
  • HäxanSurtant3

Sänk abortgränsen!

Ts : håller med. Sänk abort gränsen till v 12.

Håller inte med någon som säger att "kvinnan har rätt till sin kropp hit och dit " och " vi måste undvika illegala aborter" bla bla.

Är men intelligent, smart och kan kontrollera sig och sin sexualitet kan man njuta fullt ut av sex från tonåren upp till klimakteriet utan att bli gravid en enda gång av misstag.

Jag tycker ansvaret ligger i preventivmedelsfasen....oavsett hur mkt folk säger " de är superfertila" bla bla. Jag är också superfertil men har lyckats ungå graviditet till den dag jag verkligen ville ha barn. Då blev jag gravid direkt.

Min åsikt är att aborter är slarv...

Och ja, jag skuldbelägger delvis dem som slarvar...utan att skämmas för det.

Det står jag också för. Och ja, det är min moraliska hållning och mitt etiska ställningstagande i denna fråga.

debattörer utan vettiga budskap undanbedes...
  • HäxanSurtant3
    Jagvetmest skrev 2010-03-10 22:46:18 följande:
    Jag kan nog tycka att det verkar sjukligt att först vilja se fostret med tickande hjärta i sin livmoder och sedan åka iväg till op eller ta tabletter så att fostret kommer ut. Fostret kan man ju få se sen ändå ligga i en glassbytta i grön duk om man nu e så nyfiken.
    ja en frisk person är inte nyfiken på det foster det vill abortera. Jag anser man är lite knäpp då ja.
  • HäxanSurtant3
    BlommyNess12 skrev 2010-03-10 23:01:12 följande:
    Japp, där fick jag mig en rejäl känga, satan vad oansvarig jag måste varit när mina piller inte fungerade! Slarvig som fan. Eller? Tog de prick samma klockslag varje dag, hade alarm på mobiltelefonen och missade inte ett enda piller. Jag är en sån slarvmaja.
    ja det håller jag med om.
  • HäxanSurtant3
    Queenie70 skrev 2010-03-10 23:03:35 följande:
    Då är syftet alltså att tvinga nån att fullfölja en graviditet för att straffa dem för deras slarv? Själv tror jag ju att de är alla oönskade barn som kommer att få lida mest. Människan är obetänksam och slarvig ibland, det kommer vi aldrig att komma ifrån. Frågan är om straffet då står i proportion till brottet med ditt tänk. Moraliserande över folks sexualslarv tror jag är farligt att blanda in i debatten.
    Vi har olika åsikter där och jag anser som sagt att abortgränsen skall sänkas och folk skulle tvingas ta mer ansvar INNAN de blir gravida.

Tycker man kan moralisera över detta. Det är ett etiskt dilemma. Och man kan lägga olika moraliska värderingar i det.

All tycker olika. Jag tycker som ovan.

Lagen säger man får abortera fram till v 18. Då är det lagen som gäller, inte den enskilda personens åsiker.

Men man kan uttrycka dem för det.
  • HäxanSurtant3
    BlommyNess12 skrev 2010-03-10 23:05:15 följande:
    Vart har jag slarvat? Mer exakt?
    ota har folk glömt att p-piller tex inte funkar om man har diarre, äter vissa antibiotika sorter osv..det finns nästan alltid en förklaring till varför de inte funkat om ma tagit dem enligt föreskrifterna.

I ditt fall vet jag inte, men kanske berodde det på ngt du inte tänkte på?

Oavsett-jag står för min åsikt. Det är få undantag p-piller verkligen inte fungerar.
  • HäxanSurtant3
    Jagvetmest skrev 2010-03-10 23:10:27 följande:
    Blindtarmar sprider man inte ut i minneslund efter förbränning heller- vilket man gör med foster.

Igår på op åkte en del av ett ljumskbråck i soptunnan...inget som man höll någon begravning för
  • HäxanSurtant3
    Stinky skrev 2010-03-10 23:10:02 följande:
    Jag tycker faktiskt att det är rätt roande med människor som tycker och tänker så mkt kring abort och som i många fall kallar det för "mord". Jag har "mördat" två ggr i mitt liv, och vet ni vad? Jag har inte ett dugg dåligt samvete för att jag "slarvade" och gjorde abort, för det var det beslutet som var mest fördelaktigast i det skedet av mitt liv. Den människan som är 100% och aldrig någonsin gjort något fel, kan ta och kasta den första stenen. Ni resten kan ju sopa framför er egen dörr innan ni yppar er om såhär privata frågor.
    precis du har utför andra handlingar och har andra etiska värderingar-således inget dåligt samvete.

Folk har olika moral-därav olika åsikter i denna fråga.

Tycka vad man vill om det...

Jag tycker det är låg moral men du tycker det är acceptabelt...vi har olika synsätt.

Inget är rätt el fel där.
  • HäxanSurtant3
    Triskele skrev 2010-03-10 23:11:38 följande:
    Kvinnan har självklart rätt till den egna kroppen och rätt att avgöra huruvida den ska nyttjas av en annan varelse eller inte. Kvinnor är människor och omfattas av dom mänskliga rättigheterna. Tja, jag var ju dum, korkad och okontrollerad när jag blev gravid trots dubbla skydd som 15-åring. Klart jag borde fattat att kondomen skulle gå sönder samtidigt som p-pillerna fallerade. Fan vad korkat av mig... Och jag hade oskyddat sex ett år nu senast utan att bli gravid. Ett par månader efter att vi hade slutat ha aktiva försök däremot. Då först ville kroppen samarbeta. Aborter är medicinska ingrepp, inte slarv.
    Där har vi helt olika synsätt. jag lägger in moral i en abort. Det gör inte du.
  • HäxanSurtant3
    Queenie70 skrev 2010-03-10 23:15:57 följande:
    Fast om man läser här på FL så torde 99% av alla aborter vara resultat av att ett preventivmedel inte funkat eller att barnet är sjukt. Jag köper inte det..Jag tror att de allra flesta oönskade graviditeter handlar just om att man slarvat, varit full och dum eller bara jävligt kåt. Dumt javisst, men vi är människor och sånt händer..Man BEHÖVER inte rättfärdiga sin abort med att det gick hål på kondomen. Det är därför det är FRI abort, man behöver inte förklara sig eller ha ett "bra skäl" Det räcker med att man av nån anledning blivit gravid, och av nån anledning inte vill bli mamma. Det är OK!!
    japp håller med. folk försöker mest bortförklara sitt slarv och förtränger sanningen...så tror jag det är.
  • HäxanSurtant3

Jag måste säga jag är stolt som haft sex i 27 år utan att bli gravid av misstag en enda gång...

Bra jobbat av mig tycker jag.

Svar på tråden Sänk abortgränsen!