Inlägg från: SaramedM |Visa alla inlägg
  • SaramedM

Sänk abortgränsen!

Utan att ha läst hela tråden

TS; de aborter som utförs så sent är ofta aborter av barn med svåra ibland dödliga funktionshinder/sjukdomar

Det handlar sällan eller aldrig om någon som kommer på att de inte vill bli förälder!

En abort i v 21 är ingen lätt sak och inget man ska ta lätt på heller, det handlar om att föda fram ett barn

• SaramedM
    Superbia skrev 2010-03-10 17:07:58 följande:
    Jag tycker också att man ska sänka gränsen. När jag var gravid och gjorde första ultraljudet i vecka 17 tänkte jag på att det finns människor som gör abort i samma vecka. Kändes helt sjukt när jag tänkte på det, jag kunde ju känna mina bebisar. Hur kan man ta bort dom då? De flesta vet om att de är gravida rätt långt innan gränsen för abort nås, varför inte göra abort tidigare? Samtidigt tycker jag att prover för att kolla kromosomavvikelser och liknande borde göras tidigare om man nu tycker att det är ett skäl till abort. Är det därför vissa aborter görs så sent?
    Allt går inte att testa för, ofta görs aborter sent för att grava avvikelser upptäcks på UL
  • SaramedM
    Maxbox skrev 2010-03-10 20:14:12 följande:
    Jag tycker snarare att den borde höjas....
    höjas? menar du allvar?

Hur tänker du då? att man ska få ta piller som dödar barn i samma vecka som de kan överleva?
  • SaramedM
    Mammatill2tjejer skrev 2010-03-11 10:18:58 följande:
    Jag håller med dig, ts. Jag är absolut inte emot abort, men jag tycker att man får göra abort för långt in i graviditeten som det är nu.Därför tycker jag, precis som du, att abortgränsen borde sänkas.
    hur tycker du man ska göra med de foster som vid UL upptäcks vara mycket svårt skadade?

Skulle du vilja utsätta dig för att bära ett sånt barn full tid för att sen föda fram det och se det dö?
  • SaramedM
    Mammatill2tjejer skrev 2010-03-11 10:24:03 följande:
    Fast....jag kanske missuppfattade ts, men jag fick intrycket av att hon pratade om LIVSDUGLIGA foster/barn?Ett barn utan hjärna är ju knappast livsdugligt...
    hon pratar om sena aborter och efter v18 görs inga aborter utan väldigt starka skäl
    och dit hör bland annat grava avvikelser eller sjukdom som upptäcks på UL
  • SaramedM
    BlommyNess12 skrev 2010-03-11 10:39:24 följande:
    Det gör det väl. Eller har jag missat att man msåte söka tillstånd för att abortera från v.9?
    nej det gör det inte, inget foster i v 9 är livsdugligt
  • SaramedM
    Niinis skrev 2010-03-11 12:42:02 följande:
    håller med dig TS!! har själv fött ett barn i v.24 som är 5 år idag!
    vad har det egentligen med abortgränsen att göra?

När ska du, TS och andra förstå att det är inte friska barn som aborteras i v22!
  • SaramedM
    bollplank skrev 2010-03-11 13:53:07 följande:
    Hej tsJag har inte läst hela tråden men jag håller helt med om att det är alldeles för sent att göra abort i v 22. Det är för mig helt obegripligt att det inte varit någon seriös debatt om detta i media. De få debatter jag sett så har man plockat in en fanatisk abortmotståndare som vrider allt åt hellt fel håll och uttalar sig så extremt att det inte går att ta det på allvar.Har länge efterlyst en seriös debatt om att abortgränsen ska ses över vi måste hänga med när tekniken blir bättre.
    Hur kan det vara så obegripligt? ingen gör abort för att man känner för det i v22
Svar på tråden Sänk abortgränsen!