Inlägg från: Oneesan |Visa alla inlägg
  • Oneesan

Sänk abortgränsen!

Sooli2 skrev 2010-03-10 09:25:48 följande:
    Anna Sol: jo, du har helt rätt. Vi ville ha barnet som vi förlorade. Men för mig personligen är det ÄNDÅ helt ofattbart att man aborterar friska foster så sent som i vecka 18-22. I sig tycker jag ändå inte att det är skillnad på välkomna och ovälkomna barn, det är barn oavsett. Jag förstår helt och fullt att man avbryter graviditeter där barnet är så sjukt att det inte skulle klara sig ändå. I vecka 18 är man oftast medveten om att man är gravid och att man varit det i flera veckor. Men OM man vet om att man är gravid tidigt och man överväger abort så förändrar det läget, enligt mitt sätt att se det. Enligt mitt sätt att se det så har man ett ansvar för sig själv och för barnet. Ett beslut om abort är inget beslut jag tycker man ska gå och fundera på i tio veckor direkt. Det är oansvarigt, inte bara för sig själv utan också för det ofödda barnet. Att du inte fattade att du var gravid förrän v. 13 kan jag förstå eftersom det var så tätt efter förlossningen. Jag dömer inte dig på något sätt, alla har rätt att välja hur deras liv ska se ut, men det här är MIN övertygelse som jag har fått efter att ha förlorat ett barn.
    Problemet när man är känslomässigt inblandad är att man endast ser saker svart och vitt. Varför måste önskade barn dö när det finns så många friska foster som aborteras bort? Efter v.18 måste man ha ett godkännande från socialstyrelsen för att genomföra aborten, det är således inte vilket skitsnack som helst som får ett godkännande.

För många som gör en sen abort är det ett otroligt svårt val. 
    Arigato
  • Oneesan
    Mammatill2tjejer skrev 2010-03-11 10:33:54 följande:
    Ja, fast även om det upptäcks en sjukdom på UL så innebär det ju inte nödvändigtvis att barnet är livsodugligt, eller hur?
    Fast livet handlar ju om mer än livsduglighet, det inkluderar livsglädje också. Om föräldrarna känner att de inte orkar med ett allt för handikappat barn så har de också satt förutsättningar för barnets liv.
    Arigato
  • Oneesan
    Spartacus skrev 2010-03-11 13:06:29 följande:
    då får man vara jävligt försiktig på labb så inte "ungar" far till höger och vänster... msåte ju vara miljontals ungar som inte får födas varje år *snyft*
    Och tänk på alla som fryses ner också. Tänk om inte ungarna gillar kyla
    Arigato
Svar på tråden Sänk abortgränsen!