Inlägg från: Mammatill2tjejer |Visa alla inlägg
  • Mammatill2tjejer

Sänk abortgränsen!

Jag håller med dig, ts.

Jag är absolut inte emot abort, men jag tycker att man får göra abort för långt in i graviditeten som det är nu.
    Därför tycker jag, precis som du, att abortgränsen borde sänkas.

• Mammatill2tjejer
    Hannah76 skrev 2010-03-09 20:43:15 följande:
    Vidrig tanke att en kvinna ska behöva bära ett barn i nio månader som tex saknar hjärna. Det är att orska mer smärta och längre lidande än vad som är behövligt.Vi borde kankse ta bort kub, nupp och fv också? Inget jag skulle använda mig av själv, men jag anser att det valet är upp till var och en.Det finns massor med barn som lider i sverige, som har föräldrar som inte kan/vill/är förmögna att ta hand om dem. Det är lååånga köer för att det finns alldeles för få familjehem. Bara i mitt län väntar närmare 150 barn på att få bli placerade.De flesta aborter utförs tidigt i graviditeten.
    Fast....jag kanske missuppfattade ts, men jag fick intrycket av att hon pratade om LIVSDUGLIGA foster/barn?

Ett barn utan hjärna är ju knappast livsdugligt...
  • Mammatill2tjejer
    SaramedM skrev 2010-03-11 10:21:35 följande:
    hur tycker du man ska göra med de foster som vid UL upptäcks vara mycket svårt skadade?Skulle du vilja utsätta dig för att bära ett sånt barn full tid för att sen föda fram det och se det dö?
    Det skulle självklart vara väldigt svårt. Och jag har som sagt aldrig sagt att jag är emot abort. Det enda jag sa var att jag tycker att abortgränsen är för hög i dagsläget.

När det gäller det fall som du tar upp så beror det helt och hållet på hur barnets liv i så fall skulle bli. Skulle barnet få ha ont? Skulle det lida? Ja, då skulle jag förmodligen välja att ta bort det, men inte för min egen skull utan för barnets.
    Skulle barnet däremot kunna få ett bra - om än ev. kort - liv. Ja, då skulle jag förmodligen välja att föda det.

Barn kan vara skadade och/eller gravt handikappade och ändå få ett - utifrån sina förutsättningar - bra liv.

Jag har en systerson som är gravt cp-skadad. Min syster blev erbjuden abort men valde att behålla honom, vilket vi är oerhört tacksamma för idag. Han berikar våra liv på ett fantastiskt sätt.
    Idag är han 19 år har ett gott och bra liv. Han är glad och trivs med livet.
  • Mammatill2tjejer
    SaramedM skrev 2010-03-11 10:26:01 följande:
    hon pratar om sena aborter och efter v18 görs inga aborter utan väldigt starka skäloch dit hör bland annat grava avvikelser eller sjukdom som upptäcks på UL
    Ja, fast även om det upptäcks en sjukdom på UL så innebär det ju inte nödvändigtvis att barnet är livsodugligt, eller hur?
  • Mammatill2tjejer
    siamusen skrev 2010-03-11 10:26:12 följande:
    INga livsdugliga foster aborteras för det första och de sena aborterna handlar oftast om sjuka foster.
    Som sagt; att ett foster är sjukt innebär inte nödvändigtvis att det är livsodugligt.
  • Mammatill2tjejer
    siamusen skrev 2010-03-11 10:35:04 följande:
    Hur kunde de veta att han var CP-skadad innan han föddes?Och visst kan handikappade barn fa det bra men borde det inte vara upptill föräldrarna att avgôra huruvida de klarar av att ta hand om ett handikappat barn och det extraarbete det medför ibland?
    Nu förstår jag faktiskt inte din fråga. Jag skrev aldrig att de upptäckt att det var just en cp-skada han hade. Däremot så kunde de ju se att han var skadad/sjuk.

Dessutom så skrev jag inte heller att inte föräldrarna själva skulle få avgöra. Jag skrev att sjuka/handikappade barn kan få bra liv, och det kan de.
    Anledningen var att jag uppfattade ett av inläggen här som att sjuka foster per automatik skulle vara livsodugliga.
  • Mammatill2tjejer
    siamusen skrev 2010-03-11 10:35:51 följande:
    Det vet jag men det aborteras inga livsdugliga foster i Sverige.
    Jo, det gör det
  • Mammatill2tjejer
    BlommyNess12 skrev 2010-03-11 10:39:24 följande:
    Det gör det väl. Eller har jag missat att man msåte söka tillstånd för att abortera från v.9?
    Precis!
  • Mammatill2tjejer
    siamusen skrev 2010-03-11 10:51:07 följande:
    Nej.
    Vad grundar du det på?
  • Mammatill2tjejer
    siamusen skrev 2010-03-11 10:52:03 följande:
    Ok, jag uppfattade det som att de erbjöds abort för att han var cp-skadad.
    Ok, jag kanske var lite otydlig.
Svar på tråden Sänk abortgränsen!