SaramedM skrev 2010-03-11 10:21:35 följande:
hur tycker du man ska göra med de foster som vid UL upptäcks vara mycket svårt skadade?Skulle du vilja utsätta dig för att bära ett sånt barn full tid för att sen föda fram det och se det dö?
Det skulle självklart vara väldigt svårt. Och jag har som sagt aldrig sagt att jag är emot abort. Det enda jag sa var att jag tycker att abortgränsen är för hög i dagsläget.
När det gäller det fall som du tar upp så beror det helt och hållet på hur barnets liv i så fall skulle bli. Skulle barnet få ha ont? Skulle det lida? Ja, då skulle jag förmodligen välja att ta bort det, men inte för min egen skull utan för barnets.
Skulle barnet däremot kunna få ett bra - om än ev. kort - liv. Ja, då skulle jag förmodligen välja att föda det.
Barn kan vara skadade och/eller gravt handikappade och ändå få ett - utifrån sina förutsättningar - bra liv.
Jag har en systerson som är gravt cp-skadad. Min syster blev erbjuden abort men valde att behålla honom, vilket vi är oerhört tacksamma för idag. Han berikar våra liv på ett fantastiskt sätt.
Idag är han 19 år har ett gott och bra liv. Han är glad och trivs med livet.