Inlägg från: siamusen |Visa alla inlägg
  • siamusen
    Fru U skrev 2010-03-10 14:01:55 följande:
    Folk som gör abort är inte människor längre utan idioter!
    Jag gjorde en abort i v14. Det fostret var sjukt och skulle förmodligen inte ens leva ett år. Den tid det skulle fått leva hade det varit konstant sjuk, med plågor och infektioner.

Det fostret tog jag bort för att jag âlskade det barn det hade kunnat bli.

Är jag en hjärtlös idiot? Är jag mindre mânniska?

Allt är inte svart eller vitt som du kanske vet?

Vad hade fostret vunnit pa att få födas och för vems skulle hade jag gjort det? Knappast fostrets, eller hur?
  • siamusen

"Intrauterina preventivmedel (IUP), det vill säga spiral, antas i vissa fall öka risken för utomkvedshavandeskap. Om man har spiral kan ägget bli befruktat vid varje ägglossning, däremot är miljön i livmodern sådan att det befruktade ägget inte kan fästa mot väggen. Sett till detta är risken för ektopisk graviditet lika stor med spiral som utan något preventivmedel alls med den skillnaden att ägg förmodligen befruktas oftare om man använder spiral vilket kan öka risken."

http://www.9manader.nu/gravid/gravid/gkomplikat/utomkveds

• siamusen
    Superbia skrev 2010-03-10 17:07:58 följande:
    Jag tycker också att man ska sänka gränsen. När jag var gravid och gjorde första ultraljudet i vecka 17 tänkte jag på att det finns människor som gör abort i samma vecka. Kändes helt sjukt när jag tänkte på det, jag kunde ju känna mina bebisar. Hur kan man ta bort dom då? De flesta vet om att de är gravida rätt långt innan gränsen för abort nås, varför inte göra abort tidigare? Samtidigt tycker jag att prover för att kolla kromosomavvikelser och liknande borde göras tidigare om man nu tycker att det är ett skäl till abort. Är det därför vissa aborter görs så sent?
    Det gar inte att göra de testerna tidigare än vad de görs nu. Och sedan är det manga av demsom upptäcks först pa rutin-Ul:et, som inte heller kan göras tidigare.
  • siamusen
    Triskele skrev 2010-03-10 21:40:11 följande:
    Och jag har gjort två i vecka 13, mestadels p.g.a. långa väntetider då graviditeterna upptäcktes vecka 11.
    Kirurgiska aborter eller 2-stegs?
  • siamusen
    Triskele skrev 2010-03-10 21:46:04 följande:
    Kirurgiska.
    Vad ligger gränsen för det egentligen i sverige?
  • siamusen
    Triskele skrev 2010-03-10 21:52:43 följande:
    Tror inte dom gör det senare än vecka 14.
    Och, det är som här i Frankrike alltsa. Trodde det var tidigare i Sverige av nagon anledning.
  • siamusen
    Jagvetmest skrev 2010-03-10 22:08:33 följande:
    Ni som har gjort abort. Tänker ni på hur gammalt barnet skulle ha varit vid en viss tidpunkt osv? Jag undrar verkligen- vill ej provocera. Jag har själv aldrig gjort en abort, men däremot fått ett missfall. Ibland så undrar jag vem det hade blivit osv om den ej hade dött. Tänker man liknande efter en abort?
    Mitt skulle inte födas förrän nu i maj och det lär vâl kännas antar jag, men a andra sidan fanns det inte ens en chans att jag skulle behållt honom då han var sjuk.
  • siamusen
    Jagvetmest skrev 2010-03-10 22:18:36 följande:
    Självklart blir det en skillnad i ett avbrytande som sker pga skador. Du kanske hade valt att behålla barnet om det hade varit friskt? I såfall så är ju sorgen som vid ett missfall, inte riktigt vad jag menade med abort.
    Ja,hade han varit frisk hade vi behallt.
  • siamusen
    Viccy skrev 2010-03-10 22:57:53 följande:
    För att då kan det inte klara sig själv och man har fått tillräckligt med tid på sig att tänka över. Möjligtvis till vecka 18 om man ser på UL att det är något fel.De var de gränserna som gällde innan och jag tyckte de var bra.
    Gar ju inte ens att se felen pa UL sa tidigt. Man gör rutin-ul sent av en anledning.
Svar på tråden Sänk abortgränsen!