Inlägg från: Mei |Visa alla inlägg
  • Mei

Sänk abortgränsen!

Doktorn skrev 2010-03-11 15:16:03 följande:
    Du anser alltså att alla andra kvinnor måste inse att de är gravida, göra testet, genomgå UL (minst tre veckor för tidigt för att hinna se missbildningar), och sedan bestämma sig på mindre än 3 månader, bara för att DU anser att det borde vara så?  Den första månaden är ju bara "utebliven mens" och den andra månaden går oftast av bara farten eftersom mensen hoppar över ett tillfälle ibland för många, särskilt unga.  Då återstår 4 veckor för hela den svenska kvinnliga befolkningen att fatta ett svårt beslut som redan idag med 18-veckorsgräns leder till sena aborter.Du har rätt i att de flesta aborter som utförs sker före v12, men det är ju inte de aborterna som är problemet, eller hur?  Missbrukarmammor, tonåringar som döljer sin graviditet eller inte ens begriper att de blivit gravida, osv, blir de som drabbas av ditt förslag.Räcker det inte med du att har möjligheten att avstå från abort om du vill?  Att "tvinga dem att tänka till" genom att sänka gränsen för fri abort är ingen lyckad uppfostringsmetod för den utsatta gruppen av hårt ansatta kvinnor som kommer att drabbas hårt om kvinnans rätt till fri abort begränsas.  Jag är emot att straffa missbrukare, ensamstående tonårsmödrar och våldtagna tjejer som försöker dölja sin skam, genom att tvinga dem att bikta sig och förklara sig inför myndighetspersoner innan de får den abort de ha rätt till idag.
    Bra inlägg som visar på komplexiteten i frågan tycker jag.
  • Mei
    HäxanSurtant3 skrev 2010-03-11 15:27:47 följande:
    jo det är jag...har aldrig sett FL anställt ngn i sjukvården som sätter diagnoser i trådar...konstigt om du ser legitimerade ssk/läkare och psykologer här i full yrkesutöving-det gör inte jag.Dessutom har du missuppfattat vad en diagnos är.
    Här håller jag nog med dig men vill tillägga att man med ett sådant yrke samtidigt får en tyngd bakom det man säger och gör som medför att man sällan får eller kan vara bara en privatperson bland alla andra.
  • Mei
    HäxanSurtant3 skrev 2010-03-11 15:51:32 följande:
    Mei-tycker du tex att en förälder som kallar sin dotter/son parasit istället för barn är helt normal? skulle du inte reagera om du träffade en sådan mamma/pappa?Jag skäms inte för att tycka det inte är helt Ok uttala sig så om sina barn...oavsett vad jag arbetar med 8vilket inte ahr ngn betydelse för min åsikt).
    Ahh... nu tassar jag försiktigt för att inte trampa någon på tårna. Dessutom har jag ju inte läst särskilt många inlägg i tråden eftersom jag avskyr att fastna i de vanliga svartvita abortdiskussionerna.

Jo om någon kallade sitt barn parasit så skulle jag undra hur de tänkte. Stod det för en känsla skulle jag bli orolig.

Om någon försökte använde det som en liknelse för att förklara embryots förhållande till kvinnan så skulle jag nog fatta poängen även om jag kanske inte skulle använda ordet själv pga des dåliga klang.
  • Mei
    HäxanSurtant3 skrev 2010-03-11 15:54:01 följande:
    trist om du känner du alltid har läkarrocken på dig även i privatlivet...jag ser inget hinder att vara privatperson till 100% oavsett vilket yrke jag har.Ingen av de läkare jag umgås med (och det är många) ser sig som läkare då de är lediga, då är de privatpersoner.
    Beror nog på var man bor. I en mindre stad så träffar man sina patienter när man handlar, när man är på föräldrarmöte osv. Jo jag har alltid läkarrocken på på ett sätt. Går jag ut på krogen finns där patienter eller potentiella patienter. Skriver jag en insändare i tidningen så läses den av patienter. Jag skulle aldrig lägga upp ett foto på en dejtingsida etc. Tyvärr på ett sätt. Naturligt på ett annat. Det är lättare att utöva sitt yrke om man är hyfsat anonym vad gäller privatlivet än om ens patient sitter med huvudet fullt av "men det är ju hon som var full och dansade på bardisken på Harry's i fredags...."
  • Mei
    HäxanSurtant3 skrev 2010-03-11 16:02:48 följande:
    Jag har tolkat det som folk (fler stycker som skrivit i denna tråd och i tidigare aborttrådar) har kallat embryot parasit och samtidigt framhävt de saknade en känsla för fostret eller mådde illa av att känna deras kroppar var "invarderade" . Då är det enligt mig inte helt friskt....Men det får man tydligen inte tycka enligt dessa personer..men det gör jag! oavsett yrke så har jag den åsikten..Sedan så ser jag inte läkare som några högre stående personer som måste agera expemplariskt på sin fritid-de är vanliga Svensson som alla andra-läkaryrket är som vilket jobb som helst och inte längre ngt status yrke.Därmed kan de få fula sig bäst de vill på sin fritid..
    Åh nu är vi OT men jag har inte den synen pga någon statusaspekt utan mer för att de där mjuka kvaliteterna i arbetet med terapeutiska samtal, placebo, positiva projektioner etc kan få sig en törn om jag framträder som privatperson istället för yrkesperson. Dvs jag hämmas i mitt jobb. Men det är delvis självvalt som förhållningssätt. Trots att det begränsar mitt handlingsutrymme privat så maximerar det i mina ögon förutsättningarna för mitt yrkesutövande.

Men eftersom jag på FL vill känna mig hyfsat fri att vara onyanserad och tycka lite hit och dit brukar jag försöka undvika att vara öppen med mitt yrke. Utom i undantagsfall.
  • Mei
    HäxanSurtant3 skrev 2010-03-11 16:52:19 följande:
    jag förstår.. men jag har aldrig mött några problem i mitt yrke för att jag har vissa åsikter på ett familjeforum som  privatperson.
    Nej det har inte jag heller. Här är man ju anonym, om man vill.
  • Mei
    HäxanSurtant3 skrev 2010-03-11 17:36:13 följande:
    Nej låter man sig påverkas av mänskliga misstag så är man trångsynt. Jag tycker sådana männsikor har en orealisktisk syn på livet om de tror alla högt uppsatta personer är felfria och helgon...
    Det är bara det att patienter kan vara både trångsynta och ha orealistiska förväntningar

Men mest av allt så handlar det om att man i mötet med en läkare ska ha fokus på aktuellt problem och dess lösning och inte på vem läkaren är som privatperson. Ma när som person ett terapeutiskt redskap även om man inte arbetar i psykiatrin och det är oftast en nackdel för patienten att träffa någon de har en bild av som privatperson, särskilt om den är negativ.

Hade varit intressant som trådämne.
  • Mei
    Fru U skrev 2010-03-11 18:13:40 följande:
    Jag är övertygad om att du har rätt. Förutom möjligtvis när det gäller en läkare man har kontakt med över många år (blir en annan typ av relation, lite personligare men ändå med tydliga gränser)
    Absolut. Men då har ju den personliga bilden mognat fram i samklang med just den patienten och är anpassad efter vad just den människan vill se och kan få/behöver veta.
  • Mei
    Fru U skrev 2010-03-11 18:22:41 följande:
    Jag klickade för fort. Vad jag menar är att det är sin sak att veta enstaka fakta och behöva det men om man har ett större behov än så då skulle jag bli oroad.
    Hihi, ibland kan det vara terapeutiskt/stöttande/bekräftande att få veta något personligt men inte privat om läkaren. Var mer så jag menade med behöva.
  • Mei
    Coriander skrev 2010-03-11 18:24:48 följande:
    Jag är absolut för att sänka abortgränsen. Vad är det som gör att en kvinna inte kan besluta sig om hon vill eller inte vill ha abort redan tidigt i graviditeten? Okej, det finns ju de FÅ fall där tjejen inte förstår att hon är med barn förän sent i graviditeten, men det är extremt sällsynt.  Anser att gränsen borde sänkas till vecka 12 och med specialtillstånd till vecka 16. Om man, som i många fall, har missat sin mens och sedan tar ett gravtest som visar positivt, då har man ju upp till de där 12 veckorna hela 7 veckor. Dessutom skulle jag vilja att hela abortsystemet skulle göras om till en lättare procedur. Varför kan man inte som tjej bara gå till en mottagning och få det gjort på en gång? Varför all den väntan, läkarbesök för att få tillstånd att göra abort, undersökningar, samtal osv.  Jag är INTE emot abort, har själv gjort ett och förstår att det finns livssituationer där graviditet och barn inte är rätt. Men jag tog beslutet för att definitivt göra abort redan två dagar efter ett +. Jag valde kirurgisk abort och fick vänta framtill vecka 11 för att göra det. Det var fruktansvärt plågsamt! Jag gick och bar på något som fick min kropp att agera helt galet..och något som jag inte hade någon som helst möjlighet att behålla.  När jag tog kontakt med vårdcentralen för att få läkartid (för tillstånd att göra abort) tog de inte ens emot mig, utan jag fick ringa runt till olika ungdomsmottagningar för att få tid till deras gynekolog/läkare. Det var knepigt att få tid, då det var många andra som också ville komma dit. Vid läkarbesöket var jag tvungen att samtala med någon kurator om det hela och det kändes som om hon försökte få mig att behålla. Samma med läkaren som gjorde mig illa under undersökningen, sa att hon var trött på att undersöka tjejer som är precis i början av en graviditet och berättade sedan innan hon räckte över tillståndet, att hon ansåg att abort är fel....japp. Sedan ringde jag till sjukhuset för att boka tid för abort...och då får jag höra att det är 4 veckors kö!!! Nu handlar det ändå om landets största mottagning för kvinnohälsa.  Summasummarum: Mer resurser till kvinnohälsovården, sänkt abortgräns till 12 veckor/ specialtillstånd vecka 16 och lättare process att få abort. 
    Måste då damma av Dr Kungens inlägg 736 (om än lite editerat)

"Du anser alltså att alla andra kvinnor måste inse att de är gravida, göra testet, genomgå UL (minst tre veckor för tidigt för att hinna se missbildningar), och sedan bestämma sig på mindre än 3 månader[...]?  Den första månaden är ju bara "utebliven mens" och den andra månaden går oftast av bara farten eftersom mensen hoppar över ett tillfälle ibland för många, särskilt unga.  Då återstår 4 veckor för hela den svenska kvinnliga befolkningen att fatta ett svårt beslut som redan idag med 18-veckorsgräns leder till sena aborter.

Du har rätt i att de flesta aborter som utförs sker före v12, men det är ju inte de aborterna som är problemet, eller hur?  Missbrukarmammor, tonåringar som döljer sin graviditet eller inte ens begriper att de blivit gravida, osv, blir de som drabbas av ditt förslag.

Räcker det inte med du att har möjligheten att avstå från abort om du vill?  Att "tvinga dem att tänka till" genom att sänka gränsen för fri abort är ingen lyckad uppfostringsmetod för den utsatta gruppen av hårt ansatta kvinnor som kommer att drabbas hårt om kvinnans rätt till fri abort begränsas.  Jag är emot att straffa missbrukare, ensamstående tonårsmödrar och våldtagna tjejer som försöker dölja sin skam, genom att tvinga dem att bikta sig och förklara sig inför myndighetspersoner innan de får den abort de ha rätt till idag."
Svar på tråden Sänk abortgränsen!