Inlägg från: Jagvetmest |Visa alla inlägg
  • Jagvetmest

Sänk abortgränsen!

Ni som har gjort abort. Tänker ni på hur gammalt barnet skulle ha varit vid en viss tidpunkt osv? Jag undrar verkligen- vill ej provocera.
    Jag har själv aldrig gjort en abort, men däremot fått ett missfall. Ibland så undrar jag vem det hade blivit osv om den ej hade dött. Tänker man liknande efter en abort?

• Jagvetmest
    siamusen skrev 2010-03-10 22:11:14 följande:
    Mitt skulle inte födas förrän nu i maj och det lär vâl kännas antar jag, men a andra sidan fanns det inte ens en chans att jag skulle behållt honom då han var sjuk.
    Självklart blir det en skillnad i ett avbrytande som sker pga skador. Du kanske hade valt att behålla barnet om det hade varit friskt? I såfall så är ju sorgen som vid ett missfall, inte riktigt vad jag menade med abort.
  • Jagvetmest
    Queenie70 skrev 2010-03-10 22:12:40 följande:
    Jag tänker aldrig på det. För mig var det ett självklart val, inget jag mådde dåligt över eller som jag tänker på. Det var aldrig ett barn, bara en möjlighet att bli förälder om jag så valt.Om jag skulle göra abort idag, efter att ha blivit mamma, så tror jag att jag skulle fundera mer på såna saker.
    Kanske en dum fråga men: Får man se på ultraljudsskärmen när man är på UL inför abort? Skulle aldrig klara att ta bort ett foster då jag sett hjärtslagen tror jag. (förutom vid grava skador då kanske...gud förbjude).
  • Jagvetmest
    Queenie70 skrev 2010-03-10 22:22:57 följande:
    Jag minns inte om de frågade faktiskt, men det kan jag inte tänka mig att de gör....Man får säkert se om man ber om det. Jag kan inte minnas att jag sett nåt i alla fall.
    Verkar rätt kallt liksom att kunna se pyret ticka på därinne och sen... Nä, men tyvärr då lillen. Huuuua.
  • Jagvetmest
    Fru U skrev 2010-03-10 22:25:14 följande:
    Ibland måste man ta bort det som lever (på/i någon annan), så är det bara.
    Vad menar du?
  • Jagvetmest
    Triskele skrev 2010-03-10 22:27:39 följande:
    Jag ville se båda gångerna men fick inte. Jag vet inte varför dom inte ville visa.
    Jah skulle tippa på att dom tyckte det verkade lite sjukligt att vilja se sitt foster som man sedan skulle abortera, men jag kan ju ha fel...
  • Jagvetmest
    Triskele skrev 2010-03-10 22:35:36 följande:
    Jag har svårt att se hur det skulle vara sjukligt att vara nyfiken och vetgirig faktiskt. Varför skulle man inte vilja veta hur det ser ut inuti om man har chansen att se in?
    Jag kan nog tycka att det verkar sjukligt att först vilja se fostret med tickande hjärta i sin livmoder och sedan åka iväg till op eller ta tabletter så att fostret kommer ut. Fostret kan man ju få se sen ändå ligga i en glassbytta i grön duk om man nu e så nyfiken.
  • Jagvetmest
    BlommyNess12 skrev 2010-03-10 22:50:04 följande:
    De lägger inga foster i en glassbytta när du aborterar. Det kommer ut i ett "bäcken" (om man gör medicinsk abort innan v.9 dvs) och sen slängs det bland det biologiska avfallet. Om du gör en skrapning (v.9-v.14)så skär de sönder fostret och suger ut det ur livmodern och slänger det i bland det biologiska avfallet också. Visst kan du säkert be att få se det, men det är väl inget direkt att se om man gjort en skrapning.
    Jag vad vet jag som har jobbat som ssk på gyn? Det var SIA-glassbyttor och gröna dukar som gällde sen in i kylskåp i väntan på transport till förbränning. Efter att fostret kommit ut i bäckenet alltså. Detta gällde både medicinsk abort före v.9 och även 2-stegsaborterna efter v.14 tom 18. I v. 18 fick man böja fostret lite för att få plats i glassbyttan. Kan säga att jag inte blev långvarig på den arbetsplatsen...
  • Jagvetmest
    BlommyNess12 skrev 2010-03-10 23:06:49 följande:
    Det låter ju sinnesrubbat att behandla biologiskt avfall på det sättet. Gör man så med blindtarmar och så också eller? För det kan jag inte begripa alls.
    Blindtarmar sprider man inte ut i minneslund efter förbränning heller- vilket man gör med foster.
  • Jagvetmest
    Triskele skrev 2010-03-10 23:11:38 följande:
    Kvinnan har självklart rätt till den egna kroppen och rätt att avgöra huruvida den ska nyttjas av en annan varelse eller inte. Kvinnor är människor och omfattas av dom mänskliga rättigheterna. Tja, jag var ju dum, korkad och okontrollerad när jag blev gravid trots dubbla skydd som 15-åring. Klart jag borde fattat att kondomen skulle gå sönder samtidigt som p-pillerna fallerade. Fan vad korkat av mig... Och jag hade oskyddat sex ett år nu senast utan att bli gravid. Ett par månader efter att vi hade slutat ha aktiva försök däremot. Då först ville kroppen samarbeta. Aborter är medicinska ingrepp, inte slarv.
    Sprucken kondom OCH ickefungerande p-piller som du tagit enl föreskrift.. Kan du ju inbilla någon oinvigd om. Även om jag tycker det var ett bra beslut att göra abort som 15-åring!
Svar på tråden Sänk abortgränsen!