Inlägg från: VulgusProfanum |Visa alla inlägg
  • VulgusProfanum

Sänk abortgränsen!

Zusannah skrev 2010-03-13 22:17:33 följande:
    Nu är det ju lite ot, men minipiller innehåller väl bara enkomponent och har alltså inte effekt på slemhinnor mm? Eller är jag ute och cyklar? Har aldrig använd p-piller så jag har dålig koll.
    Minipiller påverkar just livmoderslemhinnan och gör den tunnare och därutöver så blir sekretet tjockare och gör att spermier får svårare att ta sig fram och det påverkar också i vissa fall ägglossningen. Cerazette t.ex förhindrar ägglossning helt i och med att det innehåller en hög dos av gestagen.
  • VulgusProfanum
    Zusannah skrev 2010-03-13 16:20:50 följande:
    Om aborträtten sänks från 18 veckor till t.ex 16 veckor tror jag ändå det särskilda tillståndet att göra abort senare än så skulle kvarstå. Den övre gränsen på v 22 är inte lagstadgad, det är bara en praxis. Enstaka aborter beviljas även efter vecka 22. Så en sänkt abortgräns skulle ändå möjligöra de sena aborter som sker idag, om det fanns medicinska skäl eller andra starka skäl. Skillnaden skulle bara gälla de fall där den sena aborten ( i det fallet mellan vecka 16-18) sker på "lösare grunder" så att säga.
    Om vi skulle sänka aborträtten till vecka 16 så skulle det innebära att resterande aborter det vill säga de som görs mellan vecka 16-18 idag skulle göras än senare än idag. Det kan aldrig vara eftersträvansvärt.

Det stämmer att brytpunkten vid vecka 21+6 är en gräns som kan ändras i och med att tekniken går framåt och om det skulle vara möjligt att rädda yngre extremt prematura barn än idag vilket det i dagsläget inte är möjligt.

Att enstaka aborter görs efter vecka 22 stämmer men då handlar det om foster som_aldrig_någonsin kommer att kunna överleva utanför livmodern oavsett hur långt graviditeten fortskrider. För vår abortlagstiftning tillåter inte att livsdugliga foster aborteras.
  • VulgusProfanum
    Dorian Ertymexx skrev 2010-03-14 03:58:40 följande:
    Mjo, i extrema fall. Eller, i gränsfall där barnets överlevnad liksom ändå är i fara. Ett ex till mig var (innan vi var ihop) gravid, och det var väldigt sent i graviditeten som det framkom att hon hade allvarlig cancer. Jag minns inte alla detaljer, men poängen var att de var tvungna att abortera barnet, sent gånget som det var, för att rädda hennes liv; alternativt hade båda dött. :/
    Ja i det fallet var det ju en fråga om liv och död och jag antar att graviditeten var för kort gången för att fostret skulle vara livsdugligt- för i annat fall försöker man rädda båda.
  • VulgusProfanum
    Zusannah skrev 2010-03-14 14:40:17 följande:
    Enligt min tro blir det ett barn efter befruktningen. Så äggceller och smermier behöver inte räddas. Men kunde man rädda befruktade embryon så JA, då skulle jag vilja att man försökte göra det. OBS vilja, inte kräva...
    I och med att vi har den lagstiftning som vi har så är det upp till varje kvinna att avgöra om hon vill rädda ett embryo eller inte. Kvinnan bestämmer själv- och det om något är väl ett bra sätt att låta viljan och möjligheterna att styra?
    Du kan dessutom aldrig tvingas till en abort så ditt val att inte abortera finns och kommer att finnas kvar.
  • VulgusProfanum
    Zusannah skrev 2010-03-14 14:42:55 följande:
    Det förstår jag väl att man inte gör abort för att man skäms IDAG. Om du läser mitt inlägg igen ser du att jag pratade om varför man förr i tiden var villig att riskera sitt eget liv och betala en förmögenhet dessutom för att göra en illegal abort. Det krävs VERKLIGEN starka skäl för att man ska vilja ta den risken, tror jag. Och att man inte vill ha barn just nu för att man t.ex pluggar eller vill göra karriär, tror jag inte är skäl nog att någon skulle riskera sitt liv för att slippa.
    Det är inget gammalt och utdött fenomen- tvärtom.
    Det existerar idag också och kvinnor dör tillföljd av illegala aborter.
  • VulgusProfanum
    Zusannah skrev 2010-03-14 14:55:04 följande:
    Nu var det ju iofs den hypotetiska situationen att man skulle kunna rädda foster i vecka 12 eller ännu tidigare som diskuterades. Om barnet kan överleva utanför mamman, är det ändå rätt att döda det? (förutsatt att det är friskt såklart) Om du tycker det är för hypotetiskt så skyll inte på mig, det var någon annan som kom med hypotesen och bad mig säga hur jag skulle resonerat om det var så.
    Det är ju väldigt hypotetiskt och om det vore en möjlighet så hade det ju med gällande lagstiftning inte varit tillåtet att abortera.
  • VulgusProfanum
    Zusannah skrev 2010-03-14 14:55:20 följande:
    Inte i Sverige.
    Nej självklart inte. VI har ju rätt till legal abort.
  • VulgusProfanum
    HäxanSurtant3 skrev 2010-03-14 16:00:44 följande:
    Att överlåta det etiska ställningstagandet så gott som fullsändigt på den enskilda kvinnan anser inte jag är helt optimalt.
    Vem ska annars ta det etiska ställningstagandet i tidig graviditet?
     Att totalt bortse från embryons/fosters rätt till liv och bara se till "viljan" hos kvinnan känns väldigt krasst... jaha så om Sara 25 år helt enklet "inte har lust" befatta sig med sitt embryo (som hon ju satt dit själv) ska det då helt utan ifrågasättande vara Ok bara abortera hur man vill.
    Jag tycker ju precis tvärtom att det känns rätt tryggt att veta att det är kvinnan som avgör om hon ska göra abort eller inte.
    Vem annars ska göra det valet åt henne?
    Och vilka konsekvenser tror du rent krasst att det får om vi tar ifrån kvinnor rätten till den egna reproduktionen?
    Vilka konsekvenser får det för kvinnor, barn och samhället i stort?
     Enligt Sveriges lag har de inget rätt till ngt liv eftersom det är kvinnans vilja som råder. det tas överhuvudtaget ingen hänsyn till etik innan v 18. Bedrövligt. Verkligen. Visst är legala aborter bättre än illegala och visst är det bra att en kvinna kan abgöra om hon vill fullfölja en graviditet eler inte-men borde man inte disktutera embryons värde? fosters värde? Men den inställningen " att kvinnans vilja ska styra"- ger man emryon/foster noll egenvärde.
    Även innan vecka 18 så handlar abortlagstiftningen om etik
    Hela lagen vilar på etiska ställningstaganden och där man har klargjort att man från lagstiftarens håll anser att kvinnan ska ha rätten att avbryta en graviditet om hon så önskar- och då inom vissa tidsramar.
    Sedan är det ju inte säkert att just du personligen är överens med det etiska synesättet. Men det är ju egentligen en annan fråga.
     Att säga det är en cellklump funkar kanske i morula stadiet men sedan utvecklas embryot ganska snabbt till ngt som faktiskt liknar en människa och man se definitivt det är en människa i v 18. Jag saknar det debatten- egenvärdet hos dessa aborterade foster/embryon. Som det är nu med rådande lagstiftning- har de tydligen inget värde alls. Förrän i vecka 19. På ngt sätt tycker jag det är ett läskigt synsätt/människosyn... Jag erkänner jag ogillar argumnet som tex min egna väninna hade "jag vill göra bort för jag har en termin kvar på min utbildning, jag vill inte bli fet". De räcker inte för mig som anledning tycker jag. Det är en lyx tänka så.... Och dålig planering....och slarv. Jag tycker det är hemskt man aborterar då i v 13 trots mannen vile behålla. Det är för mig mera förståligt en tonårstjej gör en abort. Eller en missbrukade socialt utslagen kvinna. eller ngn med små möjligheter kunna ta hand om sitt barn av olika anledningar. Men en sammanboende kvinna i 30+ åldern som dessutom har en sambo som inget hellre vill än att bli pappa- att då välja bort ett barn för att " hon har en termin kvar och inte vill bli tjock"-då är man inte helt riktig tycker jag....Det är bedrövligt.
    Det här med att det skulle vara en cellklump stöter jag ärligt talat sällan på annat än i just abortdebatter och då inte sällan som som ett påstående ala "de påstår att det är en cellklump"
    Det är få kvinnor som överhuvudtaget ser ett embryo som en cellklump.

Visst finns det gånger som kvinnor aborterar utifrån anledningar som man själv inte tycker är rimliga eller valida ändå så måste det ju vara den gravida kvinnan som avgör. Allt annat vore ju rent utsagt idiotiskt.

Då tycker jag istället att det är mera intressant att kika på anledningarna som kvinnor uppger och isåfall försöka underlätta för kvinnor. Bygga bort hinder s.a.s. inte förbjuda eller införa restriktioner. Det leder ingen vart.
  • VulgusProfanum
    HäxanSurtant3 skrev 2010-03-14 16:38:41 följande:
    Men beroendeställningen fortsätter ju efter förlossningen...inget spädbarn överlever utan sina föräldrar och barn kan inte försörja sig själva heller förrän de blir vuxna och kan jobba.....så vad är egentligen skillanden? De fysiska? att embryon och foster lever INNUTI en kvinna? och spärbarn och barn utanför?
    Skillnaden är att det är endast kvinnan som kan ta hand om ett embryo medans ett spädbarn kan skötas om av någon annan.

Och beroende av andra är du f.ö hela livet men det innebär inte att du som individ har rätten till andra människors kroppar och organ- inte ens för din egen överlevnad.
  • VulgusProfanum
    HäxanSurtant3 skrev 2010-03-14 17:42:09 följande:
    Så etiken säger då ,enligt vad vissa i denna tråden tycker, att så länge ett foster/embryo är beroende av att leva fysikst på en kvinna så är det kvinnans vilja som avgör. Medan ett spädbarn kan tas om hand av vem som helst och därmed har ett egenvärde? Så värdet grundar sig utifrån om kvinna är "tvingad" ta han dom fostret elelr inte? så ett foster i v 24 som eg inte skulle ha fötts tillåts överleva därför att kvinnan kan stöta ut det och det då överlever i en kuvös istället? så enligt er, är det avgörande om kvinnan ska behöva bära fostret eller inte.....hmm...
    Nej så länge som det handlar om ett embryo eller väldigt ungt foster så går kvinnans vilja och möjligheter före embryot/fostret. I och med att det handlar om ett livsdugligt foster (egentligen även innan den tidpunkten så som lagstiftningen ser ut) så finns inte möjligheten till abort längre kvar.

Vem är det som har påstått att det skulle gälla hela graviditeten?
  • VulgusProfanum
    HäxanSurtant3 skrev 2010-03-14 19:15:58 följande:
    Nu föll inlägget bort som skulle kommenterar men det rörde som om att ovan debattör anser att foster som är oönskade kommer bli bråkstakar och kriminella hela bunten. Den grova generaliseringen håller inte. Det adopteras många barn från olika delar av världen. Jag har flera vänner som har underbara,välanpassade fina barn som säkert hade aborterats om det varit tillåtet i de länder de kommer ifrån.
    Se gärna dokumentären Bulgariens övergivna barn som går på tv4+ den 16/3
  • VulgusProfanum
    Jagvetmest skrev 2010-03-14 21:20:25 följande:
    Menar du att övergivna barn skulle vara ett bevis för att sena aborter på friska foster är att föredra?
    Nej inte alls utan bara en påminnelse om att det inte alltid är så rosenrött att födas som övergivet barn.
    Se gärna den dokumentären för den är absolut sevärd.
  • VulgusProfanum
    HäxanSurtant3 skrev 2010-03-14 21:42:51 följande:
    Det finns föräldralösa barn i Afrika också, jag har sett gatubarn där i flera olika länder under olik resor.. Det rättfärdigar inte att fullt friska normala kvinnor i I-länder drar till med en abort i v 13 för att " jag vill inte bli fet och jag har en termin kvar på min utbildning".
    Fast nu var det ju inte det du tog upp till att börja med och inte heller det jag svarade på utan ditt inlägg gällande adoption, eller hur?
  • VulgusProfanum
    HäxanSurtant3 skrev 2010-03-14 23:00:59 följande:
    man kan bara antaga ett foster inte kan registerar smärta utifrån de undersökningar som gjorts i en viss vecka. Det är inte en absolut sanning. 
    Om det inte är en absolut sanning att vi behöver bl.a. en fungerande cerebral cortex för att uppfatta och tolka smärta samt utveckla en personlighet och ett medvetande så har du nog rätt
    Men helt ärligt och rent objektivt hur troligt är det
  • VulgusProfanum
    HäxanSurtant3 skrev 2010-03-14 22:32:14 följande:
    varför ska man se dokumentärern om bulgariens gatubarn? det räcker väl ha rest runt i världen själv och sett den enda misären efter den andra. Vet inte vad syftet med den dokumentären är-vet inte vad den handlar om och hur den är realterad till adoptioner... Jag har en positiv livssyn och anser att i ett I-land som Sverige med ett bra socialt skyddsnät finns det sällan ngt socialt skäl abortera om man inte är gravt handikappad/psykiskt sjuk (gravt) ,missbrukare....vanliga Svensson kan klara ett barn.Flera barn... Tycker fortf att de som skyller på bristande p-medel nog har förvrängt sanningen en del för att de skall orka facea en abort och jag tror också de flesta inte vet hur ett foster i v 18 ser ut egentligen... I u-länder kan abort vara mkt mer förståligt-men i Sverige..nja ok en tonåring som klantar sig men de som har jobb/utbilding bostad osv...
    Varför ska man se den?

Jo därför att om man predikar varenda embryos rätt till liv utifrån ett adoptionsperspektiv så bör man också vara medveten om hur det ser ut i verkligheten.
    Det tycker jag är rätt viktigt, eller hur?

Jag har också en positiv livsyn men det innebär inte att man kan ducka för den kalla verkligheten.

När det gäller fallerande preventivmedel så råder jag dig återigen att ta en kik på gälland Pearl Index.
Svar på tråden Sänk abortgränsen!