-
Ett oönskat livsdugligt barn aborteras inte i samma vecka. Läs på innan du startar dessa tröttsamma trådar.Zusannah skrev 2010-03-09 20:52:18 följande:De kan få skador, men inte alla. Och för varje år är det fler och fler som överlever. Utvecklingen går framåt. Men det har ju inte med abortgränsdebatt att göra, det jag vill ha fram är att det är sjukt att man sätter in alla resurser för att rädda ett så tidigt fött barn samtidigt som ett oönskat barn aborteras i samma vecka. -
Nej, inte efter det att barnet kan överleva utanför livmodern.Zusannah skrev 2010-03-09 21:02:53 följande:Jo, ett oönskat barn kan aborteras i vecka 22, om man fått särskild dispens och t.ex har allvarliga psykiska problem. -
Gå in på socialstyrelsen och läs på om abortlagstiftningen. Där kan man även läsa om hur många ansökningar som kommit in och hur många som gått igenom och vilka skäl de hade. Senaste åren finns inte ett enda fall bär ett barn aborterats i v.22 av psykosociala skäl.Zusannah skrev 2010-03-09 21:13:50 följande:Jo, om det är i vecka 22 får man göra abort. Den praxisen tar inte hänsyn till att vissa barn kan överleva utanför livmodern så tidigt, eftersom när den praxisen kom till var den medicinska utvecklingen inte lika långt kommen. -
Helt ärligt så sker det knappt några aborter sent i graviditeten om inte medicinska skäl föreligger. Absolut inte i v.22. Detta står att läsa för vem som helt på socialstyrelsens hemsida. Alltså är detta inte ett problem.MammaIna88 skrev 2010-03-10 14:51:55 följande:men nu tror jag TS menade dessa som frivilligt gör en abort utan medicinska orsaker sent i graviditeten.. Finns det medicinska skäl till att en abort bör eller måste ske så är det nog ingen snack om saken. -
En tråd här känns inte som något stabilt underlag för en lagändring måste jag säga. Som jag skrev innan. Statestiken är tillgänglig för alla och den visar klart och tydligt att sena aborter inte är något stort problem.MammaIna88 skrev 2010-03-10 15:11:34 följande:asså tyvärr så förekommer det jo.. läste i en tråd här på FL ett tag sen en tjej som skulle gö abort i vecka 20 eller 21 för hon kände att hon ej kunde ta hand om barnet.. Hon hade väl nå barn sen innan som inte va gammal alls och hon hade också adhd sa hon o skulle skaffa kontaktfamilj eller person för stöd i föräldrarskap antar jag.. så visst hennes situation var inte det ultimata för ett barn men det va inget fel på fostret enligt henne så visst görs det aborter så sent då utan medicinska orsaker.. vissa här vet kanske vilken tråd jag syftar på.. kan inte sj hitta den här :( -
Detta är den abortlagstiftning vi har idag. Jag ser inga skäl till att ändra den.
1 § Begär en kvinna att hennes havandeskap skall avbrytas, får abort
utföras om åtgärden vidtas före utgången av artonde
havandeskapsveckan och den inte på grund av sjukdom hos kvinnan kan
antas medföra allvarlig fara för hennes liv eller hälsa.
Lag (1995:660).
2 § Om en kvinna begärt abort eller om fråga uppkommit om avbrytande
av havandeskapet enligt 6 § skall hon erbjudas stödsamtal innan
åtgärden utförs. Lag (1995:660).
3 § Efter utgången av adertonde havandeskapsveckan får abort utföras
endast om socialstyrelsen lämnar kvinnan tillstånd till åtgärden.
Sådant tillstånd får lämnas endast om synnerliga skäl föreligger för
aborten.
Tillstånd enligt första stycket får ej lämnas, om det finns anledning
antaga att fostret är livsdugligt. -
Man får avbryta om det gäller grava missbildningar som leder till att barnet kommer att dö under graviditeten eller väldigt snart efter födslen. Det kan röra sig om grava hjärtfel, att fosteret saknar hjärna och liknande.Maxbox skrev 2010-03-11 21:40:31 följande:Tex. hjärndöd? Men det är alltså inte lagligt att avbryta en graviditet även om man sent i graviditeten upptäcker att barnet är väldigt svårt funktionshindrad? -
Men hela ts handlar ju om aborterna mellan v.18 och v.22 och hon vill att den gränsen skall sänkas. Med tanke på att ju längre in i graviditeten man kommer desto färre aborter görs så är det tydligt att detta är inget som någon tar lätt på. Varken kvinnan eller det rättsliga rådet. Jag är övertygad om att de är helt klart bättre lämpade för att avgöra huruvida särskilt medgivande skall ges än vad du och jag eller någon annan på detta forum är.HäxanSurtant3 skrev 2010-03-12 08:54:36 följande:Det är väl ingen som tycker gränsen för sena aborter pga medicinska skäl skall ändras? Jag tror det är så att det är en allmän åsikt att de abroter som utförs kanske inte alltid beror på just att kvinnan blivit gravid trots skydd elelr inte tål p-medel...det som tex TS skriver är att hennes erafrenheter inte är sådana och heller inte mina. en väninna gjorde abort sent (v 13-tycker jag är sent9 pga att hon inte ville bli tjock, en annan gjorde abort eftersom hon inte trodde hon kunde bli gravid om hon hade oskyddat sex under mensen.... Visst är det upp till var och en besluta sig för en abort oavsett skäl, men de som är emot aborter sent (förutom pga medicinska skäl) tänker nog just på de som faktsikt klantat sig... Jag ser inte heller ngt skäl straffa en kvinna, men jag tycker man kunde låta ett samtal ingå där man grundligt går igenom olika preventvmedel, infomerar om att man kan bli gravid när som helst faktiskt i en cykel även om risken är liten under mensen...osv. Inte skuldbelägga men försöka arbeta preventivt. Jag tycker inte man ska kunna beställa en sen abort (tex v 12-18) utan att man har fått prata ordentligt först med en BM el läkare. -
Tunn endometrie= Tunn livmoderslemhinna.Jagvetmest skrev 2010-03-13 18:01:40 följande:Rätt vanligt? Nä, skulle nog säga att det är extremt ovanligt att ägglossa när man äter p-piller. 99.5% av alla kvinnor som äter p-piller under ett år blir inte gravida. Av de sista 0,5% finns nog de som slarvat och ätit interagerande medicin under tiden. Någon promille skulle jag säga har ägglossning trots adekvat p-pillerbehandling, och det kallar jag inte för "rätt vanligt". När det gäller ditt andra helt ologiska antagande att slemhinnan skulle bli tunn som en "back-up" på nåt vis- ja, det talar ju bara om att du inte har en susning om hur p-piller fungerar. Samma hormoner som vi har naturlig i kroppen fast i andra doser har de tre effekterna som gör att vi inte blir gravida, nämligen *hämmande av ägglossning *tunnt endometrie samt * tjockt cervixsekret. -
Ett litet inlägg i diskussionen om huruvida foster känner smärta eller har ett medvetande:
www.svd.se/opinion/brannpunkt/manniskovarde-forst-vid-fodseln_735771.svd -
Det är särskilt troligt att Hugo Lagerkrantz tagit sina påståenden ur luften alltså finns det med största sannorlikhet forskningsrapporter som styrker hans påståenden. Jag ser inte nyttan med att sitta och leta upp dem faktiskt. Att en styrelseledarmot i Ja till livet inte håller med honom är knappast förvånande...HäxanSurtant3 skrev 2010-03-15 23:21:49 följande:jo men det där en EN läkares åsikt. det är inte en forskningsrapport...du får ge mig vetenskapligt underlag som inte står som en debattartikel i en dagstidning... Då är pubmed.com bra.. det är ju så att även expertisen kan ha olika åsikter...som tex docent Seidahl som då inte sintämmer med Professor Lagerkrantz..båda är lika bildade inom samma område-men har olika uppfattningar. Det är vanligt förekommande att professorer kan tycka olika... -
"Det är INTE särskilt troligt..." menar jag såklart!Cinza skrev 2010-03-15 23:46:29 följande:Det är särskilt troligt att Hugo Lagerkrantz tagit sina påståenden ur luften alltså finns det med största sannorlikhet forskningsrapporter som styrker hans påståenden. Jag ser inte nyttan med att sitta och leta upp dem faktiskt. Att en styrelseledarmot i Ja till livet inte håller med honom är knappast förvånande... -
Jag tycker egentligen att dessa diskussioner är ganska sorgliga. Om jag fick önska så skulle det mest tillfredställande vara att det inte behövdes några aborter alls. Att alla befrukningar var önskade och ledde till friska välmående barn.... Men så ser inte verkligheten ut och kommer aldrig att göra. Därför måste jag bortse från mina egna personliga känslor i ämnet och min egna barnlängtan för den har ingenting med andras oönskade graviditeter eller missbildade/sjuka foster att göra. Jag har förtroende för att det etiska rådet fattar riktiga beslut och att nuvarande abortlagstiftning vilar på vetenskapliga grunder.
-
"men lagerkrantz vill ju utöka borträtten ända fram till födseln? usch- det låter inte speciellt tilltalande!"
Vill han verkligen det? Jag tolkar det som att han tycker att det är före v. 23 som skall vara gränsen är bra, men jag kanske har missat något?
"Däremot är det möjligt att abortera foster med kromosomförändringar, liksom friska foster, före den 23:e graviditetsveckan (nuvarande abortgräns i Sverige), innan det mänskliga medvetandet uppkommit.
Jag instämmer med Nils-Erik Sandberg (Brännpunkt 28/12) att kvinnan då bör bestämma eftersom fostret ännu inte fått ett eget människovärde före vecka 23." -
Jag tror att Ja till livet vill få det till att han förespråkar det, men i det material jag läst är det före v. 23 som i nuvarande lagstiftning.HäxanSurtant3 skrev 2010-03-16 00:15:49 följande:jag tyckte det stod så i ngn artikel.men nu är jag trött och det är läggdags så jag kan ha läst fel.