Inlägg från: Dr Mupp |Visa alla inlägg
  • Dr Mupp

Sänk abortgränsen!

Helt ärligt, hellre abort i vecka 21 än ett oönskat barn.

Vilket är värst.

Deppad alkolist gör abort i vecka 21 pag sociala skäl eller samma deppade alkolist har ihjäl bebisen när den är född?

Deppad alkolist gör abort i vecka 21 eller bebisen föds med FAS, lever i misaär sina första år och sen tvångomhändertas och får resten av uppväxten skickas runt i olika familjehem?

If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • Dr Mupp
    Pregga skrev 2010-10-02 21:49:46 följande:
    Min bekant har visst gjort 7 aborter sen får du tro va sjutton du vill! det skiter jag fullkomligt i!
    Hade du föredragit att hon fött och föväntats ta hand om alla sju barnen? Hade hon blivit en bra sjubarns mamma?
  • Dr Mupp
    Pregga skrev 2010-10-03 10:45:36 följande:
    ska svara som snabbast nu då jag skriver med en hand å håller min bebis med den andra, det handlar inte om att hon hade blivit en bra 7 barns mor eller inte, utan om att ta sitt ansvar å inte sätta sig i sådana situationer om å om igen pga slarv. nej, vår vänskap tog inte slut pga detta.
    Sätter man sig i den situationen att man behöver göra sju aborter så finns det bakomliggande problematik texc. psykisk sjukdom, missbruk osv. Normala friska människor gör inte sju aborter.
  • Dr Mupp
    Pregga skrev 2010-10-03 13:06:33 följande:

Sen handlar denna tråden om att sänka tiden för abort, å det tycker jag absolut att man ska göra, som Ts skriver..i vissa fall försöker man rädda dessa prematura barn medans andra tar ihjäl dom. DET får mig att må illa. hur i helsike kan man vänta så länge med abort för att föda fram det å se det kippa efter andan å dö?! det är så sjukt,vidrigt å hemskt! Det tar en knappast 4 månader att komma fram till att man vill ha abort, då har ju nästan halva graviditeten framskridit. när jag nu väntade min älskade son så jämförde människan våra graviditeter, jag sa ex-jag e så sugen på saltgurka...å hon svarade mig, ja när jag va gravid så var det lakrits hela tiden....EH, du valde att döda ditt barn så jämför inte oss 2 tack. som sagt, vänskapen tog slut på andra grunder..hon skulle vara gudmor åt min son vars pappa är cuban..å säjer att alla svarta e äckliga! trodde inte mina öron, å så fortsatte hon lite till å jag blev fly förbannad. Min sons pappa är mulatt! jäkla idiot, så nej det var inte pga hennes 7 aborter även om jag tycker nu att det inte  een människa som jag vill umgås med. Sist vi pratade så frågade jag henne, skyddar du dig? hon svarade-nej....jag sa då, men om du blir gravid då?
    -Hon-ja jag vill inte ha barn så då blir det abort. japp, jag blev förbannad!!! ingen pers jag vill ha med att göra.

Som sagt det handlar inte om friska normala kvinnor. Brukar du tycka illa om sjuka människor? Du kanske tycker illa om folk som har cancer också. Det är ju inte precis som hon kan ro för att hon har den problemtik hon har. Och jag lovar dig, det är mycket bättre för hennes foster att bli aborterade än att växa upp med henne som mamma.
  • Dr Mupp
    Kimona skrev 2010-10-03 13:13:26 följande:
    Jag tycker att man gott kan sänka till vecka 10 iaf, helts ännu lägre
    Så kvinnor som upptäcker graviditeten för sent ska tvingas föda barn de inte vill ha. Men visst säg att vi sänker det till 10. De betyder att en kvinnan ha en månad på sig att bestämma sig och hinna göra aborten annars får hon föda fram det vare sig hon vill eller inte. Detta förutsatt att hon då upptäcker graviditeten direkt, vilket alla inte gör.

Före v 10 hinner man heller inte göra ultraljud eller fostervattensprov så några missbildningar hinner man inte upptäcka innan aborttiden är ute.
  • Dr Mupp
    Pregga skrev 2010-10-03 13:22:51 följande:
    Nej, jag tycker verkeligen inte illa om sjuka människor på det vis som du vill få det att framstå som, men jag tycker illa om beteendet! 2 olika saker. klart hon inte ska ha barn, MEN då finns det flera alternativ för att inte bli med barn alls!
    Men hon är inte kapabel att fixa det på annat sätt. det är det som är grundorsaken till aborterna.
  • Dr Mupp
    Pregga skrev 2010-10-03 13:26:38 följande:
    Konstig jämförelse tycker jag..hm, han som mördade anna lindh var sjuk...ska man inte tycka illa om hans handling då? bara för att ahn e sjuk? eller han som nu tog livet av elin, ja han kanske e sjuk å då kan man inte klandra han..e det så du menar?
    I sverige straffar vi inte sjuka, vi ger dem vård just för att de inte kan ro för att de är sjuka.
  • Dr Mupp
    Pregga skrev 2010-10-03 13:28:05 följande:
    eh å då bör ju sjukvården ingripa om hon inte kan stå till svars för sina handlingar å bli kanske omyndigförklarad?
    Krävs mycket för att bli ommyndighetsförklarad. Att ha en problematik som gör att mani nte skyddar sig och därför behöver göra många aborter har inget med det att göra.
  • Dr Mupp
    Pregga skrev 2010-10-03 13:35:31 följande:
    jaa å då borde hon ju få vård eller? jaja sak samma, jag tycker man ska sänka tiden för abort!
    Dr Mupp skrev 2010-10-03 13:29:48 följande:
    Krävs mycket för att bli ommyndighetsförklarad. Att ha en problematik som gör att mani nte skyddar sig och därför behöver göra många aborter har inget med det att göra.
    jag vet detta, men kan tycka att om en människa inte kan stå till svars för sina handlingar pga sjukdom så bör dom ju tas om hand på bästa sätt, bla så kan hon ju stelirisera sig-hon vill ju inte ha barn , men bli gravid i ett. stört!
    och du vet med säkerhet att om hon blir frisk så vill  honinte ha barn då heller? För en sterilisering är ett beslut du inte kan ändra. Ska man sterilisera sig ska man vara helt säker på att man inte vill ha barn i framtiden.
  • Dr Mupp
    Pregga skrev 2010-10-03 13:47:13 följande:
    Hon är säker på att hon inte vill ha barn, OCH det finns olika sätt att stelirisera sig på, min mamma knöt sina äggledare efter min syster men ångrade sig efter 6 år tror jag det var å gjorde en titthålsoperation, å dom kunde öppna dom spolade igenom å dom var tom bättre än innan efter det ingreppet. sen vill man inte gå så långt så finns det massa olika prev medel.
    som sagt sterilisering är ett permament prevetivmedel. Visst kan de ibland gå att återställa men det är inget man ska räkna med.
    Och som sagt för oss friska finns det massor av laternativ, men hon ser det uppenbarligen inte som ett alternativ.
  • Dr Mupp
    Pregga skrev 2010-10-03 20:34:16 följande:
    Ja då du gör dig sådan bemöda att leta fel på mina inlägg så kan du ju bemöda dig på samma sätt å backa i tråden!! egen erfarenhet av bekanta å vänner.
    sen tycker jag verkeligen-sänk gränsen för abort!!
    varför ska gränsen sänkas? majoriteten av alla aborter gör redan innan vecka 12. de som görs efter vecka 12 görs nästan alltid för att man hittar fel på fostret och de aborter som görs efter 18 veckor  är extremt få.
  • Dr Mupp
    Pregga skrev 2010-10-03 20:56:28 följande:
    aså jag har läst trådar här inne sen jag blev medlem där kvinnor planerar att göra abort sent pga FEL kön osv. det e ju helt sjukt! jag tycker man ska sänka gränsen då det e ett litet barn vid v 20, å vet man med sig att man inte vill ha barnet så varför vänta så länge med att ta bort det?
    Och hur många är det? En promille av alla aborter.

Det som skulle hända om man säker abortgränsen till tex 12 fulla veckor är att kvinnor tvingas bestämma sig snabbare vilket leder till fler aborter. Det finns forskning som visar att ju längre kvinnan tvekar och funderar ju troligare behåller hon barnet. En lägre abortgräns skulle även innebära att alla som vill göra abort pga missbildningar måste be socialstyrelsen om stillstånd, eftersom missbildningar nästan alltid hittas efter 12 fullgångna veckor. Socialstyrelsen skulle få mer jobb och väntetiderna skulle öka. Det skulle i slutändan betyda att aborer som idag gör i vecka 12 tex skulle göras mycket senare. Men du kanske föredrar att vecka 12 aborterna blir vecka 16+ aborter istället. Socialstyrelsens gränser kommer nämligen inte sänkas eftersom de faktiskt är tillåtet att avbryta graviditeter ända fram till förlossningen om det finns behov av det.
  • Dr Mupp
    Imortaelis skrev 2011-04-17 19:53:27 följande:
    Jag tycker vi har för hög abort gräns i Sverige. Som i TS det är sjukt att ett läkarteam på samma sjukhus kan i ena salen abortera ett barn i v22 medans ett andra läkarteam gör allt för att rädda ett barn fött i samma vecka.

I grund och botten så handlar det hela om frågan, när blir ett foster ett barn?

Min PERSONLIGA åsikt är, att det blir ett liv redan vid befruktning. Därför är det för mig, omöjligt att tänka mig abort. Ett barn i vecka 8 är inte mindre  värt än ett barn i vecka 30. Liv är heligt och i mina ögon är abort fel.

MEN, ett stort men där, det är fel FÖR MIG.
    Jag fördömmer inte, hatar inte, och ser inte ner på kvinnor som genomför aborter. Jag kan tycka det är sorgligt att dom gör det, men det är deras val.

I en perfekt värld hade inte abort eller efterfrågan funnits. Men vi lever inte i en perfekt värld. Det kommer alltid finnas ett MEN.

Hoppas ni förstår hur jag menar.
    Så du skulle föredra om mamman dör av graviditeten, begår självmord eftersom hon mår så dåligt eller får bära ett barn som alla vet kommer att dö i samband med förlossningen. Ja det är ju så mycket humanare.
Svar på tråden Sänk abortgränsen!