Inlägg från: CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE |Visa alla inlägg
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Sänk abortgränsen!

Pregga skrev 2010-10-01 20:58:19 följande:
    Abort används idag som ett preventivmedel-äh jag gör abort om det blir ngt-Vilket enl mig e fördjävligt.
    Nej, det gör det inte. Möjligen används det istället för preventivmedel men det finns inget som tyder på att så är fallet, varje fall inte i någon större utsträckning.
    Pregga skrev 2010-10-01 20:58:19 följande:
    en sak är-Blir man våldtagen så bör man ha all rätt att göra abort inom rimlig tid då man inte gjort ett aktivt val själv.
    Varför har inte barn (foster) som blir till genom våldtäkt samma rätt till liv som andra?
    I am free because I know that I alone am morally responsible for everything I do.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Pregga skrev 2010-10-03 14:35:38 följande:
    Tror bestämt att vi som är emot abort e bland dom mest hatade här inne på fl, snacka om inskränkta människor som inte kan acceptera att man tycker olika, utan kör ett race med sarkasm å dumheter. men det säjer ju mer om dom än mig.
    Det kan mycket väl bero på att "ni" (den absoluta majoriteten här på FL*) konsekvent vägrar bemöta argument som framkommer, undviker frågor och ständigt försöka skifta fokus till känslomässiga resonemang så fort någon säger emot den "fakta" som presenteras.

Nivån på abortmotståndet här på FL är mycket lågt, något av det sämsta jag har sett och jag har sett och deltagit i många diskussioner på alla möjliga forum och i verkligheten. De rationella argument som finns mot abort (ja, det finns flera starka argument) uppkommer sällan eller aldrig utan det är ständigt argument som grundar sig i sexualmoralism och/eller religion det handlar om.
    I am free because I know that I alone am morally responsible for everything I do.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Pregga skrev 2010-10-03 18:36:30 följande:

känslomässiga resonemang? ja e inte hela denna frågan laddad med känslor åt alla håll? Jag söker inte empati för min historia om du på ngt vis tror det utan jag förklarade för fröken sarkasm varför jag hamnade i situationen att göra en abort som 15åring.

Ja, känslomässiga resonemang som påståenden om att "hjärtat slår ju i vecka x och det ser ju ut som ett barn!!!". Känslomässiga resonemang som "jag vill inte göra abort, därför borde ingen annan vilja det".

Dina personliga berättelser bryr jag mig inte det minsta om och det var inte det jag kritiserade på något vis vilket man lätt kan se genom att läsa mitt inlägg ovan.
    Måste jag länka till fakta för att framföra min åsikt i denna frågan eller räcker det med att jag känner som jag gör?
    Det går alldeles utmärkt, men om du (eller andra) vill införa restriktioner för vad andra kvinnor ska få göra med sina kroppar grundat på känslor så kommer kritiken att komma och gör så varje gång. Ibland är den känslomässigt grundad men ofta grundas den på logiska resonemang.
    ska ngn annan som DU sitta på fl å tala om att jag inte får känna som jag gör? du milde tid aså..
    Kan du vara vänlig och citera var jag skrev att du inte får känna som du gör? Det vore intressant att se det eftersom jag inte har något minne av att jag har skrivit det men du kan säkert friska upp mitt minne.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Kimona skrev 2010-10-03 18:55:59 följande:
    Därför att man oftast får reda på att man är gravid ganska tidigt och det är bara onödigt att vänta till in i det sista
    Är det ett stort problem att kvinnor väntar "in i det sista" med att göra abort? Är det tillräckligt vanligt för att motivera en inskränkning i hur länge man får göra en abort?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Pregga skrev 2010-10-03 20:25:37 följande:
    jag kan idag säja att den aborten var det bästa för mig även om jag inte kände så just då. så jag e inte emot abort till vilket pris som helst MEN tycker inte heller att det ska missbrukas på fel sätt eller användas ist för ex p.piller å dyl.
    På vilket sätt missbrukas aborträtten i dagsläget?
    Pregga skrev 2010-10-03 20:25:37 följande:
    MEN jag tycker det används för lättvindigt ist för att skydda sig.
    Vad grundar du det på?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Pregga skrev 2010-10-03 20:34:16 följande:
    Ja då du gör dig sådan bemöda att leta fel på mina inlägg så kan du ju bemöda dig på samma sätt å backa i tråden!! egen erfarenhet av bekanta å vänner.
    sen tycker jag verkeligen-sänk gränsen för abort!!
    Jag bemöter dina åsikter och resonemang och du börjar gasta om fanatism, jag ställer två frågor och du börjar prata om att jag letar fel (vilket jag gör, i resonemang).

Är det så svårt att hålla diskussionen på en sansad och civiliserad nivå där man utbyter argument och åsikter? Där man kritiserar den andres resonemang för att de inte håller? Jag anser inte att dina resonemang kring missbruk av aborträtten och sänkning av abortålder håller, de är grundade på högst personliga erfarenheter och åsikter och det stämmer inte väl överens med den stora massan.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Pregga skrev 2010-10-03 20:47:14 följande:
    ok, men då antar jag att DU har en säker källa på detta påstående? att det inte stämmer med den stora massan?
    Socialstyrelsens statistik visar att få kvinnor gör upprepade aborter vilket rimligtvis borde vara fallet om det nu är så vanligt att man använder det istället för preventivmedel.
    jag säjer inte att flertalet beter sig så MEN det finns dom som gör det å jag tycker det e fördjävligt.
    I idealfallet så skulle inte en enda abort göras eftersom inte en enda oönskad graviditet skulle finnas, men det är en utopi som aldrig kommer att hända. Det är nog vad alla, oavsett vilken sida man står på, vill.

Att slarva med preventivmedel är inte ansvarsfullt, att använda abort när graviditeten är ett faktum för att inte föra ett oönskat barn till världen är att ta ansvar. Konsekvensen av att inte göra abort är ett oönskat barn och det kan knappast vara något att sträva emot.
    resonemang inte håller? Eh måste mina åsikter grundas på resonemang som ska passa andra för att hålla?
    Ja, det är ganska bra att resonemang håller när man argumenterar för något.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Pregga skrev 2010-10-03 20:56:28 följande:
    aså jag har läst trådar här inne sen jag blev medlem där kvinnor planerar att göra abort sent pga FEL kön osv. det e ju helt sjukt! jag tycker man ska sänka gränsen då det e ett litet barn vid v 20, å vet man med sig att man inte vill ha barnet så varför vänta så länge med att ta bort det?
    Aborter i vecka 20 görs inte hursomhelst, det finns särskilda skäl för det.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Kimona skrev 2011-04-11 21:23:11 följande:
    Men alla aborter efter vecka 18 beror väl oftast på sjukdom eller fara för mammans liv?
    Ja, sjukdom, fara för moderns liv eller (vissa) sociala förhållanden.
    To let the brain work without sufficient material is like racing an engine. It racks itself to pieces
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Apocalypso skrev 2011-04-11 21:35:09 följande:
    För min del kan de höja gränsen till dagen före förlossning, vem bryr sig? Bättre ingen unge alls än en oönskad.
    Det finns åtskillga moraliska och praktiska problem med en sådan gräns och jag skulle nog vilja säga att väldigt många bryr sig om den saken.
    To let the brain work without sufficient material is like racing an engine. It racks itself to pieces
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Apocalypso skrev 2011-04-11 21:54:54 följande:
    Jag har svårt att tro att någon skulle välja att avbryta en graviditet så sent, lika lite som jag tror att någon väljer att göra abort  efter vecka 18 pga bekvämlighet, så att höja abortgränsen gör knappast någon skillnad.
    Då finns det knappast någon anledning att höja gränsen.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Imortaelis skrev 2011-04-17 19:53:27 följande:
    Jag tycker vi har för hög abort gräns i Sverige. Som i TS det är sjukt att ett läkarteam på samma sjukhus kan i ena salen abortera ett barn i v22 medans ett andra läkarteam gör allt för att rädda ett barn fött i samma vecka.

I grund och botten så handlar det hela om frågan, när blir ett foster ett barn?

Min PERSONLIGA åsikt är, att det blir ett liv redan vid befruktning. Därför är det för mig, omöjligt att tänka mig abort. Ett barn i vecka 8 är inte mindre  värt än ett barn i vecka 30. Liv är heligt och i mina ögon är abort fel.

MEN, ett stort men där, det är fel FÖR MIG.
    Jag fördömmer inte, hatar inte, och ser inte ner på kvinnor som genomför aborter. Jag kan tycka det är sorgligt att dom gör det, men det är deras val.

I en perfekt värld hade inte abort eller efterfrågan funnits. Men vi lever inte i en perfekt värld. Det kommer alltid finnas ett MEN.

Hoppas ni förstår hur jag menar.
    Jag misstänker att du är motståndare till abort även om mamman blivit våldtagen?

Eftersom du skriver att gränsen är för hög, vad anser du vara en lämplig gräns och varför?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Imortaelis skrev 2011-04-18 14:58:07 följande:
    Som jag skrev, var kvinna är fri att göra sitt egna val. Men barnet är ju inte mindre ett liv för att det kommit till via våld.Sen kommer det där MEN, hur lätt är det för en kvinna att föda ett barn som kommit till via det sättet? osv. Jo tack, jag kan se det ifrån det håller ockå om man stänger av den känslomässiga aspekten.
    Då är du i varje fall konsekvent. Anledningen till att jag frågade var att väldigt många abortmotståndare lägger till "utom vid våldtäkt". För mig som föredetta (icke-religiös) abortmotståndare är detta tankesätt fullständigt absurt.

Men du verkar ju inte göra det så det finns inte så mycket mer att diskutera där.
    Ska det göras abort så känns det ”vettigare”, trots min åsikt, att det görs under de första veckorna. MEN, jag är fullt medveten om att alla inte kommer på att dom är gravida dag ett. Vilket sätter käppar i hjulet för det. Enligt läkarnas åsikt är det ju då ”bara en cellklump”, men sen dom senare veckorna då? Då har barnet lämnat det stadiet, men det är ändå fri abort fram till vecka 18.
    Men vad är egentligen skillnaden mellan ett foster i vecka 12 och i vecka 18? Det senare har några fler celler och det liknar rent visuellt ett barn mer men inget av fostren har ett medvetande och inget av fostren kan överleva utanför livmodern.
    Skulle man förbjuda abort skulle det bara leda till att folk gör det illegalt osv osv osv. Och man kan ju bara drömma om att folk är såpass vettiga att dom skyddar sig eller är beredda att ta konsekvenserna av sex (FULLT medveten om att man kan bli gravid trots skydd, min yngsta är ett p-piller barn)
    Jag skulle också gärna se färre aborter men då till följd av just det du säger, bättre skydd och planering. Men hellre aborter än oönskade barn.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Imortaelis skrev 2011-04-18 15:26:54 följande:
    Det beror ju helt på tankesättet.
    Jag som sagt, tror på att livet börjar vid befruktning.
    Jodå, det är jag helt med på och jag hade själv den inställningen en gång i tiden. Det jag inte förstår är hur många motståndare kan villkora bort just våldtäkt, som om det livet vore mindre skyddsvärt.
    Imortaelis skrev 2011-04-18 15:26:54 följande:
    Nu tänkte jag ioförsig ännu tidigare, vecka 1, 2, 3. Vilket jag vet rent logiskt att det är en omöjlighet, för tror ingen ens kan få reda på det såpass tidigt.
    Då är det ju hela frågan, när blir ett liv ett liv? Vilka kriterier måste barnet uppfylla? Varför räknas det som ett barn i vecka 19 och inte 18? eller 12 för den delen. Om livet enligt dom som bestämmer abort lagar och många människor i allmänhet anser att man hux flux kan ta bort ett barn innan vecka 18, men inte efter, är det mord efter då? Är barnet en människa då? Eller? När sker det magiska?
    När dom kan överleva utanför livmodern?
    Men med dagens teknik kan ju barn räddas enormt tidigt. Inte så tidigt som vecka tolv dock.
    Emellan vecka 22 och 25, vad är den stora skillanden? Några få procents mer överlevnads chans? Varför inte aborter i vecka 24, 25?
    Ja, det är stora frågor här. Jag anser att livet börjar vid befruktningen men inte allt liv per automatik är skyddsvärt. Skyddsvärt blir det i min mening när fostret kan överleva och lagstiftningen matchar det ganska bra med en viss säkerhetsmarginal inbyggt.
Svar på tråden Sänk abortgränsen!