Imortaelis skrev 2011-04-18 14:58:07 följande:
Som jag skrev, var kvinna är fri att göra sitt egna val. Men barnet är ju inte mindre ett liv för att det kommit till via våld.Sen kommer det där MEN, hur lätt är det för en kvinna att föda ett barn som kommit till via det sättet? osv. Jo tack, jag kan se det ifrån det håller ockå om man stänger av den känslomässiga aspekten.
Då är du i varje fall konsekvent. Anledningen till att jag frågade var att väldigt många abortmotståndare lägger till "utom vid våldtäkt". För mig som föredetta (icke-religiös) abortmotståndare är detta tankesätt fullständigt absurt.
Men du verkar ju inte göra det så det finns inte så mycket mer att diskutera där.
Ska det göras abort så känns det ”vettigare”, trots min åsikt, att det görs under de första veckorna. MEN, jag är fullt medveten om att alla inte kommer på att dom är gravida dag ett. Vilket sätter käppar i hjulet för det. Enligt läkarnas åsikt är det ju då ”bara en cellklump”, men sen dom senare veckorna då? Då har barnet lämnat det stadiet, men det är ändå fri abort fram till vecka 18.
Men vad är egentligen skillnaden mellan ett foster i vecka 12 och i vecka 18? Det senare har några fler celler och det liknar rent visuellt ett barn mer men inget av fostren har ett medvetande och inget av fostren kan överleva utanför livmodern.
Skulle man förbjuda abort skulle det bara leda till att folk gör det illegalt osv osv osv. Och man kan ju bara drömma om att folk är såpass vettiga att dom skyddar sig eller är beredda att ta konsekvenserna av sex (FULLT medveten om att man kan bli gravid trots skydd, min yngsta är ett p-piller barn)
Jag skulle också gärna se färre aborter men då till följd av just det du säger, bättre skydd och planering. Men hellre aborter än oönskade barn.