Inlägg från: Sunkiissed |Visa alla inlägg
  • Sunkiissed

Sänk abortgränsen!

Jag fick mina tvillingar i v24, de vägde ca 650g och var 31cm långa.
    De överlevde båda två. Detta var för 6 månadersen.

Och man får göra abort efter v18, en bekant gjorde de i v20 och de va inget fel på barnet. eller henne..

Är barnet sjukt eller mamman kan skadas så är det okej enligt mig, men är barnet friskt och mamma också och man gör en abort i v17 så tycker jag inte det känns rätt. Men det är mina känslor och tankar, sen vad andra gör, det är upp till dem. Jag säger inte att de är mördare.

• Sunkiissed
    Isanje skrev 2010-03-10 11:19:14 följande:
    3 § Efter utgången av artonde havandeskapsveckan får abort utföras endast om socialstyrelsen lämnar kvinnan tillstånd till åtgärden. Sådant tillstånd får lämnas endast om synnerliga skäl föreligger för aborten.Står i abortlagen så det låter väldigt lustigt i mina ögon.
    Okej, då får det låta lustigt.
    Jag ljuger inte..
  • Sunkiissed
    Triskele skrev 2010-03-10 11:25:08 följande:
    Och ändå måste beslutet ha fattats på rimliga grunder. För det är inte slumpmässigt fattade beslut när sena aborter ska genomföras, dessa medför nämligen bl.a. större risker. Det är ju osannolikt att du är insatt i vad som motiverade beslutet, men att stenhårt tro att det inte var något fel är ju inte förenligt med rådande praxis.
    Jag vet precis varför hon fick göra abort för jag känner henne och vi har pratat om det. Hon fick göra det för att hon ekonomiskt inte kunde ta hand om barnet.
  • Sunkiissed
    Stinky skrev 2010-03-10 11:46:38 följande:
    Ja, det var väl ändå rimligt?
    Jag tycker inte den ekonomiska biten ska få avgöra om ett barn i v20 ska få leva eller inte. Pengar går alltid att lösa i Sverige och det är en massa föräldrar som får socbidrag, bostadsbidrag osv.
  • Sunkiissed
    Stinky skrev 2010-03-10 12:08:27 följande:
    Jag tycker absolut att den ekonomiska väger väldigt tungt i sådana här frågor. Skulle alla tänka som du, skulle vi alla bli bekväma och leva på bidrag till slut. 
    Jag tycker absolut man inte ska Skaffa, alltså planera ett barn utan ekonomi. Men jag tycker det är tråkigt att just penga frågan ska bli ett problem och att man tar bort ett barn som faktiskt finns i ens mage.

Och jag kan säga såhär, jag är 19, min kille 22. Vi fick tvillingar 2 månader efter jag tog studenten. Vi har inget bidrag, så det är absolut inte så att jag är bekväm direkt!
  • Sunkiissed
    mikan skrev 2010-03-10 12:13:29 följande:
    Ni som gör abort är dumma i huvudet tycker jag.. rent av mördare! Ett barn är ett barn oavsett om den ligger i magen eller ligger i din famn.  Tycker det är oerhört hemskt att vi människor får bestämma om ett litet oskyldigt barn ska få leva eller dö. Barnet har ingen talan och kan inte själv få bestämma (tragiskt nog). Därför tycker jag att om ni inte vill ha ett barn, SKYDDA ER!!! Men eftersom detta inte är helt 100 % Säkert sätt att inte bli gravid så är det bara att SLUTA HA SEX!! Fattar ni trögt eller?? Ni är så egoistiska som bara tänker på era behov och att det är så synd om er och bla bla bla... Kommer med massa bortförklaringar hit och dit.. Men om ni inte kan stå för era misstag och ta hand om det barn du själv har avlat fram så ha då inte SEX!! Hur omogen och idiotisk får du vara? Ta död på dig själv istället för ett oskyldigt barn som inte har bett om att få sätta sitt liv i dina händer.
    Jag hoppas detta var ironi.... ?
  • Sunkiissed
    Stinky skrev 2010-03-10 12:19:12 följande:
    Jag hoppas det verkligen! Medeltiden ringde nämligen nyss och ville ha tillbaka sin kvinnosyn tillbaka från "mikan". Helst igår, typ.
    Haha ^^   Ja visst kan man diskutera om ämnet, men det är lite väl hårt skrivet av henne tycker jag.

Tänk om man blivit våldtagen, är 13 år eller själv kommer dö om man skulle behöva föda barnet? Nej, allt är inte så svart och vitt.
  • Sunkiissed
    SuzR skrev 2010-03-10 13:28:52 följande:
    eh...jag säger det för att i de första veckorna så finns det ingen hjärna, eller 'tycke' eller 'vilja'. Det finns nervrör som ska BLI hjärna men inget är utvecklat ännu. Men nu pratar jag om abort på tidigt stadie, men jag tror ändå inte att barnet i vecka 18 tänker 'jag vill inte dö' eller 'jag vill leva'
    Tror du att ett nyfött barn kan tänka " Jag vill inte dö"?
  • Sunkiissed
    Apocalypso skrev 2011-04-11 21:54:54 följande:
    Jag har svårt att tro att någon skulle välja att avbryta en graviditet så sent, lika lite som jag tror att någon väljer att göra abort  efter vecka 18 pga bekvämlighet, så att höja abortgränsen gör knappast någon skillnad. Däremot så tycker jag att man ska ge fan i att leka Gud och försöka rädda allt för förtidigt födda barn istället, det är inte så att en unge som "räddats" till livet i vecka 22 är ett fullt utvecklat barn och som kommer att utvecklas normalt som andra fullgångna ungar.
    Du kan väl gå in på min blogg eller press så ser du två barn födda i v24 som vägde 650g & var 31cm långa som är friska 19månaders barn idag. Fast det kanske är skillnad på v22 & v24?

• Sunkiissed
    M C skrev 2011-04-13 19:33:46 följande:
    Ja, dels är det i princip okänt med barn som överlever från v 22 och dels krävs speciellt tillstånd i v 22 och att barnet inte kommer överleva. Men det kanske du struntar i att veta?
    Jag vet att det är ovanligt men jag tycker ändå man ska rädda dem de går att rädda.
    Läkarna räddar inte heller de som de ser inte kommer klara sig bra.  
  • Sunkiissed
    Här och nu skrev 2011-04-17 19:42:34 följande:
    Och klara sig bra innebär?
    Jag vet inte exakt vart de drar gränsen för "klara sig bra" tyvärr. 
    Vet bara att läkarna förberedde oss på att "skulle det vara så att det tillkommer skador där vi tror att barnen kommer må bättre av att avbryta vården så får vi disskutera det då"  & jag vet ju några som fick göra det.. Ha sina barn i famnen medans de avslutade respiratorn tex. 
    Här och nu skrev 2011-04-17 19:45:44 följande:
    Gud vilka söta troll du har!
     Ja visst är de =)
    Är enormt tacksam för vården i Sverige! 
Svar på tråden Sänk abortgränsen!