CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2011-04-17 20:01:45 följande:
Jag misstänker att du är motståndare till abort även om mamman blivit våldtagen?
Eftersom du skriver att gränsen är för hög, vad anser du vara en lämplig gräns och varför?
Som jag skrev, var kvinna är fri att göra sitt egna val. Men barnet är ju inte mindre ett liv för att det kommit till via våld.
Sen kommer det där MEN, hur lätt är det för en kvinna att föda ett barn som kommit till via det sättet? osv. Jo tack, jag kan se det ifrån det håller ockå om man stänger av den känslomässiga aspekten.
Ja du, den frågan tål verkligen att grubblas över. Och jag är nog inte rätt person att svara på den frågan eftersom jag ändå känner som jag gör inför det hela.
På ett sätt, så hade det ju varit perfekt om inga aborter genomfördes, eftersom ett liv blir ett liv vid befruktningen. MEN det är så enormt många andra aspekter man måste räkna med. Enskilda bedömningar är ett måste.
Skulle man förbjuda abort skulle det bara leda till att folk gör det illegalt osv osv osv. Och man kan ju bara drömma om att folk är såpass vettiga att dom skyddar sig eller är beredda att ta konsekvenserna av sex (FULLT medveten om att man kan bli gravid trots skydd, min yngsta är ett p-piller barn)
Ska det göras abort så känns det ”vettigare”, trots min åsikt, att det görs under de första veckorna. MEN, jag är fullt medveten om att alla inte kommer på att dom är gravida dag ett. Vilket sätter käppar i hjulet för det. Enligt läkarnas åsikt är det ju då ”bara en cellklump”, men sen dom senare veckorna då? Då har barnet lämnat det stadiet, men det är ändå fri abort fram till vecka 18.
Plutteli skrev 2011-04-17 20:08:12 följande:
Å andra sidan är det extremt hypotetiskt att två läkarteam på samma sjukhus skulle hamna i den sits som TS utmålar. Vidare är det inte "små potatis" som gör att man får igenom en abort efter v. 18 och i v. 18 kan INGET barn överleva i vilket fall. De som beviljas abort efter v. 18 är de som antingen kommer föda ett barn som dör i vilket fall som/redan är dött, de som riskerar att själva dö om graviditeten fortskrider samt de som mår så psykiskt dåligt på ett eller annat sätt att en graviditet kan utgöra en risk både för mamman och andra runt om. För att få igenom det senare med psykiskt dålig hälsa krävs utlåtande från läkare samt två olika psykologer.
Ja det vet jag. Och det är en väl en jäkla tur att det ändå går till på det sättet. Jag tror inte direkt att någon gör "hobby aborter" vid dom veckorna.
Livshotande faror, ja det är en sak. Men det där med psykisk ohälsa, ja jag fattar att man kan må för i helvetets jävla dåligt det är inte egentligen det jag argumenterar emot, men att abortera ett friskt barn pga mamman mår dåligt? Det är förjävligt, samtidigt som man knappast kan lägga mamman i madrasserad cell och tvinga henne att gå igenom graviditet och förlossning. Det finns två sidor av alla mynt. Och även om jag inte kan förstå det, så existerar ju deras lidande fortfarande för dom, det är deras verklighet och jag kan inte förstå den för jag har aldrig suttit i den situasionen.
Tycker ioförsig att gränsen vid arton också är för hög.
Dr Mupp skrev 2011-04-17 20:33:14 följande:
Så du skulle föredra om mamman dör av graviditeten, begår självmord eftersom hon mår så dåligt eller får bära ett barn som alla vet kommer att dö i samband med förlossningen. Ja det är ju så mycket humanare.
Amen precis min åsikt ! 
Det finns som sagt, alltid ett MEN.
Men faktum är att majoriteten av aborter inte sker av den orsak du nämner, det handlar sällan om att varken mamma eller barn är i fara. Undantag: dom sena aborterna (hoppas jag missförstod dig lite nu och det är just dom du menar!). Men dom fram till vecka arton? Är nog långt ifrån alla.
MIN åsikt, MITT liv, nej till aborter.
Men "Jag fördömmer inte, hatar inte, och ser inte ner på kvinnor som genomför aborter. Jag kan tycka det är sorgligt att dom gör det, men det är deras val."