Inlägg från: HäxanSurtant3 |Visa alla inlägg
  • HäxanSurtant3

Sänk abortgränsen!

Mei-tycker du tex att en förälder som kallar sin dotter/son parasit istället för barn är helt normal? skulle du inte reagera om du träffade en sådan mamma/pappa?

Jag skäms inte för att tycka det inte är helt Ok uttala sig så om sina barn...oavsett vad jag arbetar med 8vilket inte ahr ngn betydelse för min åsikt).

debattörer utan vettiga budskap undanbedes...
  • HäxanSurtant3
    Mei skrev 2010-03-11 15:43:40 följande:
    Här håller jag nog med dig men vill tillägga att man med ett sådant yrke samtidigt får en tyngd bakom det man säger och gör som medför att man sällan får eller kan vara bara en privatperson bland alla andra.
    trist om du känner du alltid har läkarrocken på dig även i privatlivet...jag ser inget hinder att vara privatperson till 100% oavsett vilket yrke jag har.

Ingen av de läkare jag umgås med (och det är många) ser sig som läkare då de är lediga, då är de privatpersoner.
  • HäxanSurtant3
    Mei skrev 2010-03-11 15:57:12 följande:
    Ahh... nu tassar jag försiktigt för att inte trampa någon på tårna. Dessutom har jag ju inte läst särskilt många inlägg i tråden eftersom jag avskyr att fastna i de vanliga svartvita abortdiskussionerna.Jo om någon kallade sitt barn parasit så skulle jag undra hur de tänkte. Stod det för en känsla skulle jag bli orolig.Om någon försökte använde det som en liknelse för att förklara embryots förhållande till kvinnan så skulle jag nog fatta poängen även om jag kanske inte skulle använda ordet själv pga des dåliga klang.
    Jag har tolkat det som folk (fler stycker som skrivit i denna tråd och i tidigare aborttrådar) har kallat embryot parasit och samtidigt framhävt de saknade en känsla för fostret eller mådde illa av att känna deras kroppar var "invarderade" . Då är det enligt mig inte helt friskt....

Men det får man tydligen inte tycka enligt dessa personer..men det gör jag! oavsett yrke så har jag den åsikten..

Sedan så ser jag inte läkare som några högre stående personer som måste agera expemplariskt på sin fritid-de är vanliga Svensson som alla andra-läkaryrket är som vilket jobb som helst och inte längre ngt status yrke.

Därmed kan de få fula sig bäst de vill på sin fritid..
  • HäxanSurtant3
    Mei skrev 2010-03-11 16:02:09 följande:
    Beror nog på var man bor. I en mindre stad så träffar man sina patienter när man handlar, när man är på föräldrarmöte osv. Jo jag har alltid läkarrocken på på ett sätt. Går jag ut på krogen finns där patienter eller potentiella patienter. Skriver jag en insändare i tidningen så läses den av patienter. Jag skulle aldrig lägga upp ett foto på en dejtingsida etc. Tyvärr på ett sätt. Naturligt på ett annat. Det är lättare att utöva sitt yrke om man är hyfsat anonym vad gäller privatlivet än om ens patient sitter med huvudet fullt av "men det är ju hon som var full och dansade på bardisken på Harry's i fredags...."
    äh  trams...jag har sett jätteduktiga läkare vara otrogna helt öppet på krogen med en kollega, spy i hinkar efter en kräftskiva, och göra en massa pinsamheter helt offentligt då de är lediga. läakre är bara männsikor de med....
     de får också göra bort sig. Så länge de sköter sitt jobb bryr jag mig inte.
  • HäxanSurtant3
    Reglementet skrev 2010-03-11 16:04:12 följande:
    Varför skulle det inte vara friskt?
    jag tycker,oberoende av yrke, att om man alienerar sig så kraftigt att man totalt förtränger alla ev anknytningskänslor till det embryo/foster man har inom sig eller sitt levande barn på 17 år och mår illa av att det finns,inkräktar på en kropp/liv så mår man inte helt bra. Det är för mig tecken på ngt är grundäggande fel.
  • HäxanSurtant3
    Mei skrev 2010-03-11 16:13:01 följande:
    Åh nu är vi OT men jag har inte den synen pga någon statusaspekt utan mer för att de där mjuka kvaliteterna i arbetet med terapeutiska samtal, placebo, positiva projektioner etc kan få sig en törn om jag framträder som privatperson istället för yrkesperson. Dvs jag hämmas i mitt jobb. Men det är delvis självvalt som förhållningssätt. Trots att det begränsar mitt handlingsutrymme privat så maximerar det i mina ögon förutsättningarna för mitt yrkesutövande. Men eftersom jag på FL vill känna mig hyfsat fri att vara onyanserad och tycka lite hit och dit brukar jag försöka undvika att vara öppen med mitt yrke. Utom i undantagsfall.
    jag förstår.. men jag har aldrig mött några problem i mitt yrke för att jag har vissa åsikter på ett familjeforum som  privatperson.
  • HäxanSurtant3
    siamusen skrev 2010-03-11 16:16:44 följande:
    Tror det är 92% som aborteras innan v. 12. Hur manga som sen aborteras efter fanns nagonstans i traden. Var det 0.9%?Och jo, de efter v. 18 är nâstan alltid sjuka foster.De mellan v. 12 och v. 18 är bland annat de sjuka foster som upptâckts pa FVP eller MKP.
    jo sant och därför i praktiken så är det inget probelm med den lagstiftning vi har idag...Det dräller ju inte av senaborter pga vanligt preventivmedelsslarv precis...

den moraliska aspekten är eg en annan diskussion, men man har ju rätt tycka hur man vill där utifrån sina egna åsikter,oavsett hur lagen ser ut.
  • HäxanSurtant3
    Reglementet skrev 2010-03-11 16:09:36 följande:
    Du tycker inte att det är den minsta skillnad i upplevelse med ett embryo eller foster som man har inom sig, än en 17-åring? Eller ens någon som är född?
    de som uttalade sig ang parasiter såg ingen skillnad nej på ett embryo och en 17 åring-just det som är skrämmande syn på sin avkomma....
  • HäxanSurtant3
    siamusen skrev 2010-03-11 16:59:50 följande:
    Min far som var överläkare pa ett av Sveriges största sjukhus, samt sitter i socialstyrelsen och som råd till hâlsoministeriet, har alltid varit mycket noga med hur han för sig, och hur vi förde oss nâr vi var små, nâr vi var ute i allmänheten. Fôr visst speglar sig hans (och vårt) uppförande i folks förtroende fôr honom.Och det gâller iofs alla positioner.I rent privata sammanhang är han sjâlvklart mer avslappnad.
    jomen Fl är en anonym sida där man ine behöver tala om vad man har för identitet och namn -och de vanliga bonnläkare som ev är här på FL sitter med stor sannolikhet varken i ngt hälsoministerier (???) eller i socialstyrelsen... de har viktigare saker för sig än att debattera med allmänheten skulle jag tro.
  • HäxanSurtant3
    siamusen skrev 2010-03-11 17:29:52 följande:
    Nej, förmodligen men du nâmnde även de som spytt etc och varit otrogna. Och jag tror absolut det skulle paverka folks förtroende fôr den lâkaren om de såg det.Heter kanske inte hâlsoministeriet pa svenska, men den minister som är ansvarig för hâlsofragor.  Handlar mycket om ârenden inom EU ocksa.Jag är utlandssvensk dock och kan inte alla titlarna pa sveriges myndigheter speciellt bra.
    vet du vad-jag torr inte det påverkar förtroendet alls om läkare dummar sig privat. Jag tänker på etx Gundrun Schyman som klantat sig rejält men ändå har fortsatta famgånagr som politiker. Moba Sahlin som köpte toblerone -hon är partiledare nu...

Nej låter man sig påverkas av mänskliga misstag så är man trångsynt. Jag tycker sådana männsikor har en orealisktisk syn på livet om de tror alla högt uppsatta personer är felfria och helgon...
Svar på tråden Sänk abortgränsen!