Inlägg från: HäxanSurtant3 |Visa alla inlägg
  • HäxanSurtant3

Sänk abortgränsen!

siamusen skrev 2010-03-11 23:05:53 följande:
    Men da är vi tillbaka till problemet med att det inte gar att se avvikelser sa tidigt att man skulle kunna sätta abortgränsen vid v. 19-20.
    intressant argument---men om den fria aborten skulle läggas till v 12 då? och allt däröver upp till v 22 skulle ske på dispens?
    debattörer utan vettiga budskap undanbedes...
  • HäxanSurtant3
    Stinky skrev 2010-03-11 23:10:59 följande:
    När jag läste psykologi en gång i tiden, hade jag varenda störning som fanns. Så var det för alla i klassen.  Börjar man djuploda och överanalysera, kan det lätt bli fel. 
    tell me about it
  • HäxanSurtant3
    Shadilly skrev 2010-03-11 23:14:18 följande:
    Fortfarande är det inte försvarbart att försena alla sena aborter med utredningar eftersom det är ett så litet antal som sker efter v 12.
    så egentligen skulle aborterna ske i dirket anslutning till missbildnings ul? i v 19 och 20 ? Är det möjligt?
  • HäxanSurtant3

tack allihopa för en underhållande och intressant debatt.. Jag ahr inte fått lästeller pluggat ett dugg ikväll av det jag hade föresatt mig pga denna tråd men det var det nog värt...

Antar ni fortsätter en stund till och kanske imorgon. Men nu skall jag knoppa och imorgon väntar en heldag i skolbänken.

Godnatt med er och dröm sött om gudrun och bananer

• HäxanSurtant3
    Fru U skrev 2010-03-12 00:03:25 följande:
    Det jag undrar är om ni som är emot sena aborter (godkända av socialstyrelsen) känt någon som gjort abort efter vecka 20?Jag har och det var längre in i graviditeten än vecka 20 och beslutet var mycket svårt för henne att fatta men i realiteten fanns inget annat val. Ni som vill sänka gränsen är inte medvetna om att det skulle leda till att kvinnor plågas och lider. Varför skulle min vän gå flera månader till och känna barnet i magen sparka och veta att så snart förlossningen satt igång och barnet fötts så skulle det dö omedelbart Det var grymt nog som det var.
    Det är väl ingen som tycker gränsen för sena aborter pga medicinska skäl skall ändras?

Jag tror det är så att det är en allmän åsikt att de abroter som utförs kanske inte alltid beror på just att kvinnan blivit gravid trots skydd elelr inte tål p-medel...det som tex TS skriver är att hennes erafrenheter inte är sådana och heller inte mina. en väninna gjorde abort sent (v 13-tycker jag är sent9 pga att hon inte ville bli tjock, en annan gjorde abort eftersom hon inte trodde hon kunde bli gravid om hon hade oskyddat sex under mensen....

Visst är det upp till var och en besluta sig för en abort oavsett skäl, men de som är emot aborter sent (förutom pga medicinska skäl) tänker nog just på de som faktsikt klantat sig...

Jag ser inte heller ngt skäl straffa en kvinna, men jag tycker man kunde låta ett samtal ingå där man grundligt går igenom olika preventvmedel, infomerar om att man kan bli gravid när som helst faktiskt i en cykel även om risken är liten under mensen...osv. Inte skuldbelägga men försöka arbeta preventivt.

Jag tycker inte man ska kunna beställa en sen abort  (tex v 12-18) utan att man har fått prata ordentligt först med en BM el läkare.
  • HäxanSurtant3

Hej!

Är ni fortf igång? Hur är det bananerna, feminazismen och Gudrun?

• HäxanSurtant3
    Zusannah skrev 2010-03-13 14:43:28 följande:
    Jag har fortfarande inte hunnit läsa hela tråden, det skrevs typ 70 sidor medan jag var bortrest. Vad har Gudrun och bananer med det hela att göra? Feminazism var ett intressant ord. Vad är en feminazist? En kvinnlig Hitler?
    du missade en väldiigt kul debatt härom kvällen...sök på inlägg runt 70-80 så ser du vad det rör sig om. Det dök upp ett UFo här som spårade ur helt och aklagade Gudrun Schyman för hela abortproblematiken samt anklagade samtliga folk itråden för feninazinsm och vara under kommunistiskt förtryck...Helgalet..
  • HäxanSurtant3
    VulgusProfanum skrev 2010-03-14 14:43:03 följande:
    I och med att vi har den lagstiftning som vi har så är det upp till varje kvinna att avgöra om hon vill rädda ett embryo eller inte. Kvinnan bestämmer själv- och det om något är väl ett bra sätt att låta viljan och möjligheterna att styra?Du kan dessutom aldrig tvingas till en abort så ditt val att inte abortera finns och kommer att finnas kvar.
    Att överlåta det etiska ställningstagandet så gott som fullsändigt på den enskilda kvinnan anser inte jag är helt optimalt. Att totalt bortse från embryons/fosters rätt till liv och bara se till "viljan" hos kvinnan känns väldigt krasst... jaha så om Sara 25 år helt enklet "inte har lust" befatta sig med sitt embryo (som hon ju satt dit själv) ska det då helt utan ifrågasättande vara Ok bara abortera hur man vill.

I denna tråd diskuteras knappast embryons/fosters rätt till liv. Enligt Sveriges lag har de inget rätt till ngt liv eftersom det är kvinnans vilja som råder. det tas överhuvudtaget ingen hänsyn till etik innan v 18.

Bedrövligt. Verkligen.

Visst är legala aborter bättre än illegala och visst är det bra att en kvinna kan abgöra om hon vill fullfölja en graviditet eler inte-men borde man inte disktutera embryons värde? fosters värde?

Men den inställningen " att kvinnans vilja ska styra"- ger man emryon/foster noll egenvärde.

Det tycker jag är lite läskigt.. att man inte ser det som en blivande människa,vilket det ju är.

Att säga det är en cellklump funkar kanske i morula stadiet men sedan utvecklas embryot ganska snabbt till ngt som faktiskt liknar en människa och man se definitivt det är en människa i v 18.

Jag saknar det debatten- egenvärdet hos dessa aborterade foster/embryon.

Som det är nu med rådande lagstiftning- har de tydligen inget värde alls. Förrän i vecka 19.

På ngt sätt tycker jag det är ett läskigt synsätt/människosyn...

Jag erkänner jag ogillar argumnet som tex min egna väninna hade "jag vill göra bort för jag har en termin kvar på min utbildning, jag vill inte bli fet".

De räcker inte för mig som anledning tycker jag. Det är en lyx tänka så....
    Och dålig planering....och slarv.

Jag tycker det är hemskt man aborterar då i v 13 trots mannen vile behålla.

Det är för mig mera förståligt en tonårstjej gör en abort. Eller en missbrukade socialt utslagen kvinna. eller ngn med små möjligheter kunna ta hand om sitt barn av olika anledningar.

Men en sammanboende kvinna i 30+ åldern som dessutom har en sambo som inget hellre vill än att bli pappa- att då välja bort ett barn för att " hon har en termin kvar och inte vill bli tjock"-då är man inte helt riktig tycker jag....Det är bedrövligt.
  • HäxanSurtant3
    Triskele skrev 2010-03-14 16:00:59 följande:
    Så det är fel med stamcellsforskningen när dessa använder befruktade ägg?
    ja-egentligen så är det oetikst om man inte sätter det i rätt sammanhang tycker jag...men ser man till nyttoprincipen inom etiken-största möjliga nytta för största möjliga antal människor. Ett befruktat ägg som ändå inte kommer inplanteras och växa till ett barn kan ju lika gärna göra nytta i forskningen genom stamcellsförsök och rädda livet på fler sjuka personer i framtiden.

Där tycker jag nyttoprincipen får avgöra. Men om det skulle gälla framtagningen av tex smink osv eller ngt annat helt oviktigt så hade försöken känts helt fel och oetikska.
  • HäxanSurtant3
    Zusannah skrev 2010-03-14 16:16:12 följande:
    Jag håller med dig, och dessutom tycker jag det är konstigt att det är sådan dubbelmoral. Fram till vecka 20-nånting inte ger man inte barnet någon som helst rättighet till sitt eget liv, kvinnan har all "makt" att avgöra dess öde.Men efter den åldern, och särskilt efter förlossningen - så blir plötsligt barnets bästa viktigare än föräldrarnas bästa. Om föräldrarna verkar olämpliga har samhället makten att ta barnet ifrån dem.
    ja det är verkligen en dubbelmoral så man mår illa. Jag tex är ensamstående mamma och pluugar 1005 och jobbar säkert minst 50%. Jag ahr min övriga famil i andra delen av landet-mao ingen naturlig avlastning som andra kanske ahr. Jag har högt Bt som säkert delvis beror på stress.

Testade kontakat socaiförvaltn ang avlastning. Men fick det snäsiga svaret "nä du vi tillhandahåller inga barnvakter. Ska du få hjälp av oss måste vi göra en utredning på ditt barn och se om det är i behov av stödinsater. Det är alltid barnets bästa vi utgår i från".

Vad hände nu med kvinnans hälsa? Jag som mamma är helt ointressant. Jag får stressa ihjäl mig och så länge som mitt barn inte anses ha ngt fel som ger möjlighet till avlastning så får jag skylla mig själv helt enklet....

Mitt barn är harmoniskt välfungerande och det finns inget "fel "som berättigar stödinsatser. Men jag som mamma kan lida av stress-syndrom-det gör inget nädå...

Om en ensamstående förälder går bort ges vårdnaden till pappan. Oavsett om han har träffat sitt barn elelr inte. Sjukt.....

Vad hände där med förälderns rätt och förmåga se vad som är bäst för sitt barn?

Man får bedömma vilka liv som skall sättas till världen men man får inte bedömma om ens familj mår bättre av lite avlastning eller om det är olämpligt den biologiska fadern får vårdnaden om man skulle råka dö.
Svar på tråden Sänk abortgränsen!