-
Men beroendeställningen fortsätter ju efter förlossningen...inget spädbarn överlever utan sina föräldrar och barn kan inte försörja sig själva heller förrän de blir vuxna och kan jobba.....så vad är egentligen skillanden? De fysiska? att embryon och foster lever INNUTI en kvinna? och spärbarn och barn utanför?Plutteli skrev 2010-03-14 16:14:04 följande:Fast fostren har ju ingen rätt till ett liv, de har inget egetvärde ännu och de lever som parasiter på kvinnan. Ingen född människa har heller automatiskt rätt att leva på någon annan för att överleva, varför skulle foster ha det då? -
det är skillad på celler och celler- en cancerböld innehåller okontrollerade växande cller vars syft är att ta död på sin värd och därmet sig själv...totalt meningslöst.Dorian Ertymexx skrev 2010-03-14 16:42:12 följande:Det är inte konstigare dubbelmoral än att man räknar hjärndöd som död, snarare än hjärtdöd (eller både och). Som hjärndöd är det helt plötsligt närståendes och läkares val om man ska låta kroppen dö.Samma sak med embryo och foster - finns det inte en fungerande hjärna finns det ingen person att döda. Det är inte konstigare än att du opererar bort en cysta eller en böld eller en cancersvulst egentligen. De är ju också levande mänskliga celler som "borde ha rätt till liv" och som man, i alla fall ofta, "satt dit själv" genom sitt agerande, eller hur?
ett embryo innehller perfekta celler som kommer växa till ngt livgivande och positivt-en människa.
Det är helt markabert jämföra cancer och graviditet-jag gillar de ev cancersjuka som läser detta kommer ta en aningens illa vid sig... -
gissar skulle det stå-jag har en 2 årig "cellklump" som är nyvaken i knäet-...
-
Så etiken säger då ,enligt vad vissa i denna tråden tycker, att så länge ett foster/embryo är beroende av att leva fysikst på en kvinna så är det kvinnans vilja som avgör. Medan ett spädbarn kan tas om hand av vem som helst och därmed har ett egenvärde?
Så värdet grundar sig utifrån om kvinna är "tvingad" ta han dom fostret elelr inte? så ett foster i v 24 som eg inte skulle ha fötts tillåts överleva därför att kvinnan kan stöta ut det och det då överlever i en kuvös istället?
så enligt er, är det avgörande om kvinnan ska behöva bära fostret eller inte.....hmm...
-
Är det bara jag och TS som anser det är absurt ge ett foster ett egenvärde/människovärde i en speciell graviditetsvecka?
Jag anser även ett embryo har ett egenvärde och ska behandlas med respekt. Det är inte bara en cellklump tycker jag.
-
Klart det är en egennytta döda fostret. Aborten kommer endast kvinna till nytta-hon slipper en oönskad graviditet och slipper 18 års ansvar för ett barn. Det är väl egennytta om ngt!Triskele skrev 2010-03-14 17:47:53 följande:Etik varierar. Olika personer har olika etiska uppfattningar. Så länge fostret lever på kvinnan så är det hon som avgör om detta nyttjande ska fortgå eller avslutas. Om fostret kan överleva trots att nyttjandet avslutas bör man försöka se till att detta kan fortsätta leva. Kan det inte överleva utan kvinnans kropp så är det inte fel av henne att avsluta nyttjandet trots att det då avlider. Hon har suverän rätt över den egna kroppen och vad som får nyttja denna. Det finns ingen egennytta i att döda fostret. Det är inget självändamål.
Fostret ber ju varken om att få födas eller bli dödat.
Det bryr sig ju inte alls. Såvida det inte föds och blir tillfrågat då det är låt säga 17 år-vill du leva eller skulle du velat vara ofödd-det svaret lär ju bli "jag är tacksam för mitt liv".
Självklart har man olika etiska uppfattningar-och olika moral.
Min moral säger mig att det FÖR MIG är fel abortera undantaget om barnet är livsodugligt eller om mitt eget liv är i fara.
Det är ju pga olika etiska ställningstagande som folk tycker så olka ang detta heta ämne.
Frågan är hur regeringen ska hantera detta- ska man överlåta det etiska ställningstagandet ända fram till v 18 till den gravida kvinnan?
Som lagen ser ut idag så görs det.
Jag kan tycka att man kan diskutera etik och fosters egevärde då det gått mer än 9 veckor och organogenesen är klar...skall man då fortfarande som gravid få hela ansvaret?
Vad är fel låta en kvinna som vill abortera prata med en barnmorska innan? Och förklara varför man vill göra abort?
Jag känner på ngt vis att det är möjligt rädda fler liv /undgå fler aborter om man tänker mer etiskt kring foster och deras egenvärde och har det i bakhuvudet innan man hoppar i säng helt huvudlöst som ju en del faktiskt gör.(kanske mest tonåringar)
I dagens preventivmedelsundervisning i högstadiet ingår vad jag vet inte ngn undervisning om fosterutveckling... -
i början på denna tråd så sade jag just det-att folk förtränger eller förnekar för att orka genomföra en abort. Men det som har aborterat hävdar bestämt att man kan vara helt likgilig.....har svårt tro på det.Zusannah skrev 2010-03-14 17:52:42 följande:Nej verkligen inte. Och jag tror att fler än vi tycker att ett foster har ett egenvärde. Jag tror faktiskt (vad än abortförespråkarna hävdar) att om fler var medvetna om hur pass utvecklat fostret är när det aborteras (att det faktiskt har armar, fingrar, tår, hjärna, hjärta som slår) skulle de kanske inte ta steget.Jag skulle t.ex aldrig kunna avliva ett djur personligen. Och om det var tvunget att ske skulle jag inte vilja se på. Kanske är det så att man för att kunna bestämma sig för att göra abort i viss mån måste blunda för att kunna göra det med gott samvete? -
Egoism är det samma som själviskhet eller egennytta. Ordet "egoism" kommer av det latinska ordet "ego" som betyder "jag". Egoism innebär att existera för sin egen skull.Triskele skrev 2010-03-14 18:20:03 följande:Då brister faktiskt din förståelse för ordet egennytta/självändamål. Fostret är det som nyttjar kvinnans kropp alltså är det upp till kvinnan om detta ska fortgå eller avslutas. Dagens gräns är uppenbarligen bra, lagstiftningen är avpassad för att se till att livsdugliga foster inte aborteras. Den ger kvinnor människovärde och rätt till självbestämmande. Ansvaret kan inte ligga på någon annan. Inte utan att frånta kvinnor människovärde. Dom flesta träffar en barnmorska eller en läkare när man bekräftar graviditeten och mäter dess längd. Vill man prata med en samtalskontakt finns det möjlighet till det. Men det är frivilligt, precis som vård ska vara. Iaf i Stockholm skriver man under ett papper att ingen tvingar en till aborten. Alltså i enrum med vårdpersonal. Varför blandar du in sex överhuvudtaget? Varför skulle fosterutveckling ingå i preventivmedelsrådgivningen? Du blandar in saker som inte har med saken att göra då. -
Egoistbegreppets korrekta definition är; att handla i eget intresse. Detta innebär att vara egennyttig; att ha nytta av sina egna handlingar. -
Dina kunskaper i embryologi är slående obefintliga. Könscellen, eller gameten,växer INTE okontrollerat, dessa växt är i allra hösgta grad noggrant regelerad av notocorden och de tillväxfaktorer som finns och de apoptosmekansimer som finns för att förhindra just okontollerad cellväxt.Dorian Ertymexx skrev 2010-03-14 18:48:36 följande:Och syftet med den växande könscellen är att växa till sig okontrollerat och ta död på all näring den kommer över. Du vet, såsom vi människor gör.Inte alls makabert. Enda skillnaden är att cancern aldrig kommer dreggla, bajsa, hamna i tonåren eller rösta på Sverigedemokraterna. Allt som allt måste jag nog säga att det talar till cancerns fördel. Plus att ingen sate gnäller om cancercellernas rätt till liv om man vill ta ihjäl skiten. Extra bonus, faktiskt.
för att du ska ha en susning om vad du paratr om krävs nog mer studier i 1) eccbilogi då jag föreslår du läser tegelstenen "the Cell" jag tenterat i sitt fulla innehåll samt ") läser in dig på embryologi ,förslagsvis "Embryology" av Langman.
-vars innehåll jag också tenterat.
Sedan kan vi diskutera cellväxt och fosterutveckling.
Fö så kunde tt besök på onkolgen kanske få dig at sluta jämföra en graviditet med onkologi----
Hade du sett de tragiska öden jag sett då 20-30 åringar med hela livet framför sig är döende i långframskriden cancer och ser hur deras småbarn undrar om mamma eller pappa kommer vika till dem från himmeln så hade du nog inte slängt dig med denna just mkt makabra jämförelse.
Att uttrycka sig så-det är under all kritik... ffa om man ska arbeta med skolungdomar som lärare.