Inlägg från: HäxanSurtant3 |Visa alla inlägg
  • HäxanSurtant3

Sänk abortgränsen!

cellbiologi skulle det stå.

debattörer utan vettiga budskap undanbedes...
  • HäxanSurtant3
    Dorian Ertymexx skrev 2010-03-14 18:58:45 följande:
    Nu föll inlägget bort som skulle kommenterar men det rörde som om att ovan debattör anser att foster som är oönskade kommer bli bråkstakar och kriminella hela bunten.

Den grova generaliseringen håller inte. Det adopteras många barn från olika delar av världen. Jag har flera vänner som har underbara,välanpassade fina barn som säkert hade aborterats om det varit tillåtet i de länder de kommer ifrån.
  • HäxanSurtant3
    Dorian Ertymexx skrev 2010-03-14 19:13:18 följande:
    man kan inte förutse alla cancerformer-många är rena tillfälligeheterna och genitiken ebdast en del av dem-det är få cancer former som är så ärftliga man råder till en abort...

Att en ung människa får tex bröstcaner i 20 årsåldern behöver inte all ha med att många i hennes släkt haft det. det kan uppstå ändå....

Männsikor kommer alltid lida i olka former-sjukdom och död kan man inte undvika helt...det är en del av livet det också.

Men att se livet så svart att man tycker hela mänskligheten borde utrotas-då är det nog dags fundera på vad denna pessimism beror på?......
  • HäxanSurtant3
    Plutteli skrev 2010-03-14 19:17:17 följande:
    Å andra sidan är adopterade överrepresenterade vad gäller självmord och psykisk ohällsa...
    möjligt men hela I-värden har mer självmord och psykisk ohälsa än folk som lever i mer fattiga länder....

Alla kan ju inte flytta till en hydda på  afrikas savann för att återfå livsglädjen även om det i vissa studier har visat sig att överstressade människaor i storstäder "hittat sig själva och återfått livsglädjen" då de tillbringat ett par månader med urbefolkningar
    .
  • HäxanSurtant3
    Dorian Ertymexx skrev 2010-03-14 19:31:55 följande:
    Detta är en enkel sanning: Ett foster som aborteras slipper en helvetas massa lidande och skit. Ett som blir ett barn och föds kan glatt räkna med en helvetes massa lidande och skit. Första andetaget inkluderat. Så åsikten att det skulle vara bättre att födas ser jag enbart som en raffinerad form av sadism. Dör gör man oavsett, förr eller senare. Frågan är hur mycket lidande man hinner med mellan de tu. Som född oönskad är oddsen goda att man hinner med mer.
    mne det där är ju DIN egen syn på livet- en mkt pessimistisk sådan. Vi andra kanske är människor som UPPSKATTAR och NJUTER av livet TROTS ett visst lidande periodvis?

Jag är personligen oerhört glad över mitt liv och det jag upplevt hittils, både lidande och njutning ,kärlek,svek,sorg,glädje.

Skulle någon fråga mig om jag velat vara ofödd hade svaret blivit tveklöst NEJ.

Man kan inte basera abortfrågan på sin egna pessimistiska livssyn-det är ju helt uppåtväggarna.
    Bara för att du tycker människor förgör varandra och jorden så kanske inte ditt ofödda barn tycker så....
  • HäxanSurtant3
    Dorian Ertymexx skrev 2010-03-14 19:31:55 följande:
    Detta är en enkel sanning: Ett foster som aborteras slipper en helvetas massa lidande och skit. Ett som blir ett barn och föds kan glatt räkna med en helvetes massa lidande och skit. Första andetaget inkluderat. Så åsikten att det skulle vara bättre att födas ser jag enbart som en raffinerad form av sadism. Dör gör man oavsett, förr eller senare. Frågan är hur mycket lidande man hinner med mellan de tu. Som född oönskad är oddsen goda att man hinner med mer.
    Det är inte en enkel sanning du kommer med- det är din egna vinklade personliga uppfattning som får stå för dig. Den är inte allmängiltig.

Jag har många vänner som var "oönskade graviditeter" från början med nu lever lyckliga liv.
  • HäxanSurtant3
    VulgusProfanum skrev 2010-03-14 21:10:33 följande:
    Se gärna dokumentären Bulgariens övergivna barn som går på tv4+ den 16/3
    Det finns föräldralösa barn i Afrika också, jag har sett gatubarn där i flera olika länder under olik resor.. Det rättfärdigar inte att fullt friska normala kvinnor i I-länder drar till med en abort i v 13 för att " jag vill inte bli fet och jag har en termin kvar på min utbildning".
  • HäxanSurtant3
    VulgusProfanum skrev 2010-03-14 21:44:16 följande:
    Fast nu var det ju inte det du tog upp till att börja med och inte heller det jag svarade på utan ditt inlägg gällande adoption, eller hur?
    varför ska man se dokumentärern om bulgariens gatubarn? det räcker väl ha rest runt i världen själv och sett den enda misären efter den andra.

Vet inte vad syftet med den dokumentären är-vet inte vad den handlar om och hur den är realterad till adoptioner...

Jag har en positiv livssyn och anser att i ett I-land som Sverige med ett bra socialt skyddsnät finns det sällan ngt socialt skäl abortera om man inte är gravt handikappad/psykiskt sjuk (gravt) ,missbrukare....vanliga Svensson kan klara ett barn.Flera barn...

Tycker fortf att de som skyller på bristande p-medel nog har förvrängt sanningen en del för att de skall orka facea en abort och jag tror också de flesta inte vet hur ett foster i v 18 ser ut egentligen...

I u-länder kan abort vara mkt mer förståligt-men i Sverige..nja ok en tonåring som klantar sig men de som har jobb/utbilding bostad osv...
  • HäxanSurtant3
    Dorian Ertymexx skrev 2010-03-14 22:48:03 följande:
    Nej, det ÄR en enkel sanning. Varelser som dör innan de får en hjärna lider inte. Ganska enkelt faktiskt. Varelser som föds känner per defintion smärta, eftersom det första andetaget är smärtsamt. Att senare dö är också smärtsamt (i alla fall i majoriteten av fallen), och däremellan brukar livet sällan vara en dans på rosor. Huruvida man anser att det finns saker som är värda att leva för eller inte är egentligen rätt irrelevant - allt dör. Om något dör innan det hinner uppleva en massa gott och ont, så går det liksom inte miste om så fasligt mycket, då det ju aldrig var medvetet till att börja med.
    fosters hjärna börjar utvecklas redan i vecka 3...i notocorden. och sedan utvecklas den under hela graviditeten...vad vet du om huruvida ett foster känner smärta eller inte i v 18?
  • HäxanSurtant3
    Dorian Ertymexx skrev 2010-03-14 22:45:48 följande:
    Exakt. Men om DIN syn på livet ska få påverka, så måste ju MIN syn också få göra det, eller hur? Eller har du något slags gudomlig status jag inte är medveten om?
    du skrev det var en allmängiltig sanning. Jag hävdar inte MIN syn på aborter och livet är en allmängiltig sanning. Det är MIN uppfattning som är min högst personliga åsikt och som inte heller ska ligga till grund för andras belsut om ev aborter. Men jag har en åsikt om det!
Svar på tråden Sänk abortgränsen!