Inlägg från: Zusannah |Visa alla inlägg
  • Zusannah

Sänk abortgränsen!

Enligt wikipedia är det ju bara gällande praxis som styr valet av vecka...

I Sverige måste Socialstyrelsens tillstånd inhämtas för att aborter efter graviditetsvecka 18 skall få utföras [5][11]. I de fall Socialstyrelsen bedömer att kraven på synnerliga skäl är uppfyllda och beviljar abortansökan så rör det sig om grava missbildningar på fostret (till exempel avsaknad av storhjärna), sjukdom hos kvinnan, som havandeskapsförgiftning med komplikationer som HELLP eller i sällsynta fall svåra sociala förhållanden. Socialstyrelsen får aldrig ge tillstånd till sen abort om fostret kan antas vara livsdugligt och ha någon överlevnadschans, vilket enligt gällande praxis bedöms vara efter vecka 22.

Källa: Wkipedia

Av detta kan man även se att sena aborter inte bara görs när det är fel på fostret.

Älskar mina barn!!
  • Zusannah
    Bam skrev 2010-03-09 20:40:45 följande:
    Sånt bs. Abortgränsen är bra som den är. Det är sällan att aborter utförs efter vecka 12. Ännu mer sällan efter vecka 18. Då rör det sig om foster som är svårt sjuka. Vart vill du komma med dina trådar? Man kan inte annat än kräkas på alla er "ja till livet" anhängare. Vet du vilka skador och funktionshinder ett barn som föds i vecka 23 får? Läs på om det och återkom.
    De kan få skador, men inte alla. Och för varje år är det fler och fler som överlever. Utvecklingen går framåt.

Men det har ju inte med abortgränsdebatt att göra, det jag vill ha fram är att det är sjukt att man sätter in alla resurser för att rädda ett så tidigt fött barn samtidigt som ett oönskat barn aborteras i samma vecka.
    Älskar mina barn!!
  • Zusannah
    BlommyNess12 skrev 2010-03-09 20:46:05 följande:
    Jag vet att jag inte vill ha fler barn. Kan jag sterilisera mig? NÄ DU, det går inte, för det måste man vara 25 år för att göra. Så jag aborterar vidare nästa gång jag ev. blir gravid, ok?
    Man kan ju använda kondom också. Tycker det är ett bättre preventivmedel än abort... kostar mindre för samhället också om man nu ska vara krasst ekonomisk.
    Älskar mina barn!!
  • Zusannah
    BlommyNess12 skrev 2010-03-09 20:36:34 följande:
    Det yngsta överlevande prematurbarnet var i vecka 21+6, enligt Wikipedia.
    Älskar mina barn!!
  • Zusannah
    Hannah76 skrev 2010-03-09 20:27:19 följande:
    Vad ska dessa barn ta vägen? Då menar du oxå barn som har skador? Vart vill du att gränsen ska ligga?
    Jag har ingen uppfattning om i vilken vecka gränsen ska ligga, då jag personligen tycker det är människoliv redan från befruktningsögonblicket. Men eftersom jag inser att fri abort ändå behövs så är jag inte för ett abortförbud. Så vilken vecka man skulle sänka till, om man sänkte, fick ju bli utredarens beslut. För ett spdant beslut skulle ju självklart föregås av en utredning.

Om det stämmer som HellokillerN skriver får man ju idag avbryta graviditeten när som helst om fostret har grava skador, så det skulle ju fortsätta gälla även om övre gränsen för abort sänktes.
    Älskar mina barn!!
  • Zusannah
    Cinza skrev 2010-03-09 20:58:42 följande:
    Ett oönskat livsdugligt barn aborteras inte i samma vecka. Läs på innan du startar dessa tröttsamma trådar.
    Jo, ett oönskat barn kan aborteras i vecka 22, om man fått särskild dispens och t.ex har allvarliga psykiska problem.
    Älskar mina barn!!
  • Zusannah
    Hannah76 skrev 2010-03-09 21:01:52 följande:
    Jag vill fortfarande vet vart dessa barn ska ta vägen? Vem ska bekosta det? Det finns inte familjehem så att det räcker idag. Ts du måste väl ha en egen uppfattning om när en gräns bör ligga?
    Samma som bekostar aborterna idag, samhället. Likaväl som barn som redan är födda måste tas om hand, om föräldrarna är olämpliga.

Om man öppnade upp för möjligheten till abort av barn som av olika skäl aldrig kan växa upp hos sina biologiska föräldrar (vilket faktiskt är på tapeten redan enligt ett yrkande som socialtjänsten i Stockholm har gjort) skulle kanske familjehemmen bli fler. Par som idag vill adoptera men inte har råd, kanske kunde adoptera ett svenskt barn i stället.
    Älskar mina barn!!
  • Zusannah
    Doktorn skrev 2010-03-09 21:03:07 följande:
    Nej, det kan också göras när moderns liv hotas av graviditeten eller när modern är mycket ung och/eller omogen så att hon är oförmögen att ta hand om sitt barn, eller när barnet tillkommit genom sexuella övegrepp. Är du av åsikten att om en ung kvinna till slut vågar anmäla att hon våltagits av sin far, och graviditeten gått ända in i v21 så ska hon tvingas att föda våldtäktsmannens son? (F.ö. är jag glad att inga YouTube-klipp finns med i den här tråden eftersom TS i förra tråden påstod att hon ville ha en öppen och saklig debatt, men själv postade känsliga filmklipp som inte tillförde fakta, utan bara äckelkänslor inför abort. En etisk diskussion ska förstås inte föras på emotionell bas.)
    1. I det fallet du beskriver, med ett våldtäktsoffer, kan det ju hända även idag om hon upptäcker det i v 23. Lika illa nu, med andra ord!

2. Det var inga You Tube klipp, det var en dokumentär om fosterutveckling. Tittade du inte på filmerna? Den var i stil med Lennart Nilssons dokumentär om livets uppkomst. Filmerna kommer från en sida som inte är abortmotståndare och ingen info på sidan innehöll någon som helst info om aborter öht. Det var bilder på ultraljud och titthåhlskamera som filmar foster, inget annat!!

Får du äckelkänslor av att se ett foster? Då ska du nog inte titta på UL om du själv (eller din fru om du är man) ska ha barn...
    Älskar mina barn!!
  • Zusannah
    Bam skrev 2010-03-09 21:05:54 följande:
    Inte alls. Barnet som "räddas" är önskat av sina föräldrar. Embryot som aborteras är det inte.  Svårt att se skillnaden?
    Tycker du själv det är ok att döda ett nyfött, oönskat barn, med samma resonemang?
    Älskar mina barn!!
Svar på tråden Sänk abortgränsen!