Inlägg från: Reglementet |Visa alla inlägg
  • Reglementet

Sänk abortgränsen!

HäxanSurtant3 skrev 2010-03-11 16:08:12 följande:
    jag tycker,oberoende av yrke, att om man alienerar sig så kraftigt att man totalt förtränger alla ev anknytningskänslor till det embryo/foster man har inom sig eller sitt levande barn på 17 år och mår illa av att det finns,inkräktar på en kropp/liv så mår man inte helt bra. Det är för mig tecken på ngt är grundäggande fel.
    Du tycker inte att det är den minsta skillnad i upplevelse med ett embryo eller foster som man har inom sig, än en 17-åring? Eller ens någon som är född?
  • Reglementet
    HäxanSurtant3 skrev 2010-03-11 16:56:07 följande:
    de som uttalade sig ang parasiter såg ingen skillnad nej på ett embryo och en 17 åring-just det som är skrämmande syn på sin avkomma....
    Vilka var det?
  • Reglementet

Måste man känna så förbaskat mycket inför barnet även om man är önskat gravid? Man lär känna det när det kommer ut, inte innan.

• Reglementet

pregga

Varför är det okej att göra abort om man blir våldtagen?

*Kommersiellt budskap*
  • Reglementet
    Pregga skrev 2010-10-03 12:24:50 följande:
    därför att då ligger det inte längre på ditt eget ansvar! man väljer inte att bli våldtagen, men man väljer att ha sex med ngn å slarvar pga bekvämlighet, ja då anser iallafall jag att det e en viss skillnad.
    Så det hela går ut på att straffa kvinnan för att hon har haft sex? Inte att fostret skulle ha någon rätt att leva?
    *Kommersiellt budskap*
  • Reglementet
    Pregga skrev 2010-10-03 13:00:15 följande:
    handlar knappast om straff utan om att ta eget ansvar för sina handlingar, man ser väl till att skydda sig om man inte vill ha barn, å har man sex så e man förmodligen medveten om att det kan bli ett barn?
    fostrets rätt att leva..hm, en knivig fråga det där, jag e ju som sagt emot abort men anser inte att man ska tvingas på ett barn av våld, men visst har det lilla livet rätt att leva, jag har sj gjort en abort..hör å häpna.EN! å den blev jag påtvingad å skulle aldrig tillåta mig sj att utsättas för ngt sånt igen.
    Dr Mupp skrev 2010-10-03 10:50:29 följande:
    Sätter man sig i den situationen att man behöver göra sju aborter så finns det bakomliggande problematik texc. psykisk sjukdom, missbruk osv. Normala friska människor gör inte sju aborter.
    Jo det kan ligga mkt i det, hon har haft ett jobbigt liv med mkt problematik-men var går då gränsen för sjukvården? att se ngn göra den ena aborten efter den andra? vår vänskap tog slut av helt andra skäl men visst tyckte jag det var sjukt av henne, å när hon berättade att hennes lilla barn kippade efter andan då hon födde fram det att dö så förändrades hela min syn på henne helt klart.
    Vi kämpade i 2,5 år för att få vår lille son å detta berättar hon då för mig...fy för sådana handlingar aså, skulle klassas som mord!
    Preventivmedel är inte 100% säkert. Att göra en abort är att ta ansvar, som kvinna. Fostret växer i kvinnan. En kvinna har rätt till att inte ha något växande i sig.

Du skriver att du gjort en abort. Betyder det alltså att du är ansvarslös?

Påtvingad? De kidnappade dig, sövde ner dig och utförde en abort på dig? Jag antar att du har polisanmält detta, då det är olagligt i Sverige.
    *Kommersiellt budskap*
  • Reglementet
    Kimona skrev 2010-10-03 13:13:26 följande:
    Jag tycker att man gott kan sänka till vecka 10 iaf, helts ännu lägre
    Varför?
    *Kommersiellt budskap*
  • Reglementet

Varför ska abortgränsen sänkas eller rättigheten till abort tas bort?

*Kommersiellt budskap*
  • Reglementet
    Pregga skrev 2010-10-03 14:31:38 följande:
    ja jag var 15 år flydde hemmet då det förekom missbruk å annat, flyttade hem till min dåvarande kille. hade ingen mamma som talade om för mig om preventivmedel eller var man fick tag i det så vi hade sex med avbrutet.
    Så nej ingen kidnappning så din sarkasm kan du bespara mig. jag hade ingen vuxen som fanns där för mig, men visst kan det ses som ansvarslöst å jag kommer aldrig att göra en abort igen, jag hade ett tomt hål i mitt bröst fram tills jag blev med min dotter. min kille jag bodde med var åxå ung å hade bott i sverige i ca 1-2 år...å hörde att man inte fick behålla barnet när man var så ung så han var panikslagen,jag försökte förklara för honom men jag var ung själv å det var inte så lätt. men som sagt, det kommer inte hända igen.
    Det är alltså okej när det är du som har gjort en, men inte om andra gör det?
    *Kommersiellt budskap*
  • Reglementet
    Pregga skrev 2010-10-03 14:31:38 följande:
    ja jag var 15 år flydde hemmet då det förekom missbruk å annat, flyttade hem till min dåvarande kille. hade ingen mamma som talade om för mig om preventivmedel eller var man fick tag i det så vi hade sex med avbrutet.
    Så nej ingen kidnappning så din sarkasm kan du bespara mig. jag hade ingen vuxen som fanns där för mig, men visst kan det ses som ansvarslöst å jag kommer aldrig att göra en abort igen, jag hade ett tomt hål i mitt bröst fram tills jag blev med min dotter. min kille jag bodde med var åxå ung å hade bott i sverige i ca 1-2 år...å hörde att man inte fick behålla barnet när man var så ung så han var panikslagen,jag försökte förklara för honom men jag var ung själv å det var inte så lätt. men som sagt, det kommer inte hända igen.
    Förresten, du visste inte var man fick tag på preventivmedel vid 15 års ålder? Hur kan det komma sig? Det är mycket enkelt att ta reda på, och man blir upplyst i skolan om det också.

Du är alltså emot abort. Men när du var 15 gjorde du en ändå. Men helst skulle du alltså velat att du inte skulle fått göra abort alls? Du anser att det hade varit bättre för dig? Du hade alltså ingen som kunde hjälpa dig, ändå anser du att det bästa vore att du tvingats att skaffa barn?
    *Kommersiellt budskap*
  • Reglementet
    Pregga skrev 2010-10-03 18:50:37 följande:
    det kom sig som så att jag levde med en muslim,som har andra synsätt på saker som jag inte tänker gå in på.ja jag mådde skit för den aborten som jag INTE ville göra! nej jag hade ingen som fanns där för mig, då jag satt inlåst i en läg i 2 år.
    Du levde med en muslim, som hade sex innan äktenskapet, och inte lät dig gå till ungdomsmottagningen?

Du anser alltså att det bästa vore att du inte fått göra den här aborten? Du hade då varit fast med den här mannen, resten av ditt liv.
    *Kommersiellt budskap*
  • Reglementet
    Kimona skrev 2010-10-03 18:55:59 följande:
    Därför att man oftast får reda på att man är gravid ganska tidigt och det är bara onödigt att vänta till in i det sista
    Vad har det med att sänka gränsen att göra?
    *Kommersiellt budskap*
  • Reglementet
    Pregga skrev 2010-10-03 19:12:26 följande:
    haha detta börjar hamna på sandlådenivå, mår du bättre av att försöka trycka till ngn annan som inte tycker,känner som dig så bjuder jag på det...
    Pratar du med mig?

Jag funderar enbart på om du verkligen har tänkt igenom dina idéer ordentligt. Om det skulle vara förbjudet att göra abort, hade du inte fått göra abort som 15-åring. Du hade varit bunden till den här mannen resten av ditt liv.
    *Kommersiellt budskap*
  • Reglementet
    Pregga skrev 2010-10-03 20:25:37 följande:
    så nu kan jag svara igen, jag hade min lille bebis i famnen innan. så jag svarade till er båda som verkar lite fanatiska i att alla ska tycka som er eller så blir det en bra otrevlig ton. Du vet ingenting om mitt liv eller situation så jag tycker inte du ska vara så snabb å yttra dig. jag var inte emot abort innan jag sj gjorde en. sen e det inte så att jag står med plakat å tjoar å gapar att folk e mördare osv. inte riktigt så, kvinnor har ett eget val å ibland kan det finnas skäl för en abort, MEN jag tycker det används för lättvindigt ist för att skydda sig.
    jag kan idag säja att den aborten var det bästa för mig även om jag inte kände så just då. så jag e inte emot abort till vilket pris som helst MEN tycker inte heller att det ska missbrukas på fel sätt eller användas ist för ex p.piller å dyl.
    Du var alltså inte emot aborter innan du gjorde en själv. Du gjorde en abort som 15-åring, troligtivis mådde du väldigt dålig och var under stor press. Du säger själv att du blev tvingad till aborten.

Du tror inte att det kan ha påverkat dina känslor? Du reagerar starkt på abort just för att du inte har bearbetat det som du själv gick igenom.

Abort missbrukas inte till höger och vänster, det är många kvinnor som aldrig har gjort en abort. Finns även många som kanske gjort en, högst två. Sen har vi extremfall, som din väninnan, som har gjort 7. Hon mår inte bra. Hon måste få hjälp. Det är ett självskadebeteende som hon kör med.
    *Kommersiellt budskap*
Svar på tråden Sänk abortgränsen!