Inlägg från: Dorian Ertymexx |Visa alla inlägg
  • Dorian Ertymexx

Sänk abortgränsen!

HäxanSurtant3 skrev 2010-03-11 15:00:49 följande:
    efetrsom du uppenbarligen inte har samma yrke som jag så tycker jag du skall bespara dig dessa uttalanden...du har inte en susning om vad du pratar om märker jag.Grunden i en proffession är att kunna åsidosättasitt privatliv/privata åsikter och agera objektivt. Det går hur bra som helst och det har funkat i snart 20 år för mig.Utan en enda anmälan på jobbet av mitt agerande.lägg ned nu.
    Tänk om du kunde vara lika objektiv här då. För det är du inte.
    Jag är inte en kvinnokarl! Men jag jobbar på det!
  • Dorian Ertymexx
    HäxanSurtant3 skrev 2010-03-11 15:06:05 följande:
    här är jag inte yrkesutövare utan privatperson.
    Du är inte en privatpersom om du slänger diagnoser omkring dig.
  • Dorian Ertymexx
    hic sunt leones skrev 2010-03-11 15:10:23 följande:
    Nädu. Det måste du inte. Och hur kan du jämföra det du skrev med meningen "Har man inte hunnit ta beslut om abort innan man nått vecka 12-14 vill man nog innerst inne inte göra en abort"? Hur kan det ens uppfattas provocerande? Det kan mycket väl vara så i många fall och det vet inte du heller något om. Varför tror du att man väntar så många veckor med att göra aborten då, om det inte är för att man har svårt att bestämma sig? Kanske för att man vill att fostret ska växa sig större först eller?
    Jadu, hur kan man uppfatta mitt exempel provocerande?

Om jag talade om för dig varför du väljer att göra saker, och på fullaste allvar menar att jag vet bättre än du varför du gör saker, varför du väljer saker, skulle inte du bli förbannat kränkt?
  • Dorian Ertymexx
    Doktorn skrev 2010-03-11 15:16:03 följande:
    Du anser alltså att alla andra kvinnor måste inse att de är gravida, göra testet, genomgå UL (minst tre veckor för tidigt för att hinna se missbildningar), och sedan bestämma sig på mindre än 3 månader, bara för att DU anser att det borde vara så?  Den första månaden är ju bara "utebliven mens" och den andra månaden går oftast av bara farten eftersom mensen hoppar över ett tillfälle ibland för många, särskilt unga.  Då återstår 4 veckor för hela den svenska kvinnliga befolkningen att fatta ett svårt beslut som redan idag med 18-veckorsgräns leder till sena aborter.Du har rätt i att de flesta aborter som utförs sker före v12, men det är ju inte de aborterna som är problemet, eller hur?  Missbrukarmammor, tonåringar som döljer sin graviditet eller inte ens begriper att de blivit gravida, osv, blir de som drabbas av ditt förslag.Räcker det inte med du att har möjligheten att avstå från abort om du vill?  Att "tvinga dem att tänka till" genom att sänka gränsen för fri abort är ingen lyckad uppfostringsmetod för den utsatta gruppen av hårt ansatta kvinnor som kommer att drabbas hårt om kvinnans rätt till fri abort begränsas.  Jag är emot att straffa missbrukare, ensamstående tonårsmödrar och våldtagna tjejer som försöker dölja sin skam, genom att tvinga dem att bikta sig och förklara sig inför myndighetspersoner innan de får den abort de ha rätt till idag.
    Fast på den ljusa sidan får ju den svarta marknaden för aborter en nytändning. ;/
  • Dorian Ertymexx
    Zusannah skrev 2010-03-13 09:29:38 följande:
    *Tipsar*www.smer.se/Bazment/361.aspxRiksdagens socialutskott och Statens medicinsk-etiska råd (SMER) anordnar ett offentligt seminarium om en ny fosterdiagnostisk metod. "En ny metod för att diagnostisera genetiska sjukdomar hos foster är under utveckling. Metoden förväntas kunna introduceras inom klinisk verksamhet inom en snar framtid, och innebär att man genom ett enkelt blodprov på den gravida kvinnan redan i vecka 6-8 kan ställa diagnos på fostret samt avgöra dess kön. Denna möjlighet kommer att förändra fosterdiagnostiken."Om man så tidigt kan hitta alla sjukdomar skulle man kanske kunna sänka abortgränsen, eftersom man inte måste vänta till fvp innan man kan få besked. Om nån vill kan ni följa det i webb-TV.
    Kan kan man, men varför skulle man vilja? Vad är vinsten, utöver fler svarta aborter?
  • Dorian Ertymexx
    Zusannah skrev 2010-03-13 09:40:14 följande:
    Lite statistik från 2004, kanske inte helt up to date:(www.alltforforaldrar.se/forumarchive/forums/v...#)--------------------------År 1980 kunde läkarna rädda livet på för tidigt födda vid 27:e graviditetsveckan. 1990 var man nere vid 25:e. I dag kan man, som nämnts ovan, i enskilda fall i Sverige rädda barn som föds så tidigt som i 23:e graviditetsveckan. Amerikanska läkare vid Plantation Hospital och Miami Children´s Hospital i Florida, har i något enstaka fall lyckats rädda barn födda i 21:a och 22:a graviditetsveckan (Journal of Medical World News den 11 november 1985, full dokumentation redovisades i riksdagen den 27 oktober 1993, anförande 104). ----------------------------Flora var Sveriges minsta bebisNär Flora Wahlström föddes var hon minst i Sverige. Hon vägde bara 354 gram. Det är ungefär lika mycket som en liten ask Bregott som du brer på smörgåsen. Hon var så liten att läkarns trodde att hon skulle dö. Men nu har Sveriges minsta bebis fyllt fyra år. Hon bor i Timrå. Det finns bara några i hela världen som lever fast de var så små när de föddes. Floras mamma blev sjuk när Flora låg i magen. Läkarna kunde inte vänta på att Flora skulle födas som vanligt. De fick ta ut henne med kejsar-snitt. Då skär en doktor upp mammas mage med kniv och tar ut barnet. – Hon såg ut som en liten kycklingunge, minns pappa Totte. – Huden var alldeles genomskinlig, berättar mamma Anna. Det tog några dagar innan de vågade vara glada för att Flora blivit född. Både mamma och flora fick ligga på sjukhus flera månader. Och flora har fel på hjärtat än.Men annas är hon för det mesta glad, pratsam och sprallig. Hon har flera kamrater. Hon leker gärna med katten Alma och hunden Liv, som familjen lånar hem ibland. Och att bjuda in mamma och pappa på fika i den nya lekstugan är också roligt förstås.----------------------------------------ÖVERLEVNADSCHANS för barn som föds för tidigt enligt svensk statistik åren 1991 - 2000:V 23 - 44%V 24 - 63%V 25 - 73%V 26 - 81%V 27 - 88%V 28 - Mer än 90%
    Jättefina siffror. Men vad har det med abortgräns vid v 18 att göra? Det är en hel månad mellan v 18 och v 23, sist jag kollade.
  • Dorian Ertymexx
    Love3 skrev 2010-03-13 10:49:38 följande:
    Jag är inte heller emot fri abort, men jag håller med TS!Att bara se ett hjärta picka på UL är ju ett liv för mig =)
    Så du är emot svensk lagstiftning som går på hjärndöd, inte hjärtdöd, som dödsbegrepp?
  • Dorian Ertymexx
    Love3 skrev 2010-03-13 11:11:53 följande:
    Såg du inte vad jag skrev??Jag ä INTE emot abort!Jag skrev enligt min mening....Inget annat
    Ja, och jag ställde följdfrågor.

Om du menar att det är det slående hjärtat som är det viktiga så måste du rimligen vara emot att man stänger av livsuppehållande system på en hjärndöd person. Eller? Ett fungerande hjärta implicerar inte en (fullt) fungerande hjärna. Hjärtat är en muskel. No more, no less.
  • Dorian Ertymexx
    Love3 skrev 2010-03-13 11:24:14 följande:
    Jag kan säga som så att det enda jag är emot gällande abort är det att jag har själv vänner som använder abort som något slags "preventivmedel"Det tycker inte jag är ok, att gång på gång bli gravid & sen gör abort varge gång..Men är inte, ABSOLUT inte emot abort!
    Är det värre än dagen efter-piller eller spiral?
  • Dorian Ertymexx
    Love3 skrev 2010-03-13 11:25:36 följande:
    Japp
    Varför då? De tu jag nämnde är ju också abortmedel!? Är det värre att gå till en läkare än att ta ett piller hemma?
Svar på tråden Sänk abortgränsen!