-
Nej, jag tycker verkeligen inte illa om sjuka människor på det vis som du vill få det att framstå som, men jag tycker illa om beteendet! 2 olika saker. klart hon inte ska ha barn, MEN då finns det flera alternativ för att inte bli med barn alls!Dr Mupp skrev 2010-10-03 13:20:15 följande:Som sagt det handlar inte om friska normala kvinnor. Brukar du tycka illa om sjuka människor? Du kanske tycker illa om folk som har cancer också. Det är ju inte precis som hon kan ro för att hon har den problemtik hon har. Och jag lovar dig, det är mycket bättre för hennes foster att bli aborterade än att växa upp med henne som mamma. -
Konstig jämförelse tycker jag..hm, han som mördade anna lindh var sjuk...ska man inte tycka illa om hans handling då? bara för att ahn e sjuk? eller han som nu tog livet av elin, ja han kanske e sjuk å då kan man inte klandra han..e det så du menar?Dr Mupp skrev 2010-10-03 13:20:15 följande:Som sagt det handlar inte om friska normala kvinnor. Brukar du tycka illa om sjuka människor? Du kanske tycker illa om folk som har cancer också. Det är ju inte precis som hon kan ro för att hon har den problemtik hon har. Och jag lovar dig, det är mycket bättre för hennes foster att bli aborterade än att växa upp med henne som mamma. -
eh å då bör ju sjukvården ingripa om hon inte kan stå till svars för sina handlingar å bli kanske omyndigförklarad?Dr Mupp skrev 2010-10-03 13:26:37 följande:Men hon är inte kapabel att fixa det på annat sätt. det är det som är grundorsaken till aborterna. -
jaa å då borde hon ju få vård eller? jaja sak samma, jag tycker man ska sänka tiden för abort!Dr Mupp skrev 2010-10-03 13:28:39 följande:I sverige straffar vi inte sjuka, vi ger dem vård just för att de inte kan ro för att de är sjuka.jag vet detta, men kan tycka att om en människa inte kan stå till svars för sina handlingar pga sjukdom så bör dom ju tas om hand på bästa sätt, bla så kan hon ju stelirisera sig-hon vill ju inte ha barn , men bli gravid i ett. stört!Dr Mupp skrev 2010-10-03 13:29:48 följande:Krävs mycket för att bli ommyndighetsförklarad. Att ha en problematik som gör att mani nte skyddar sig och därför behöver göra många aborter har inget med det att göra. -
Hon är säker på att hon inte vill ha barn, OCH det finns olika sätt att stelirisera sig på, min mamma knöt sina äggledare efter min syster men ångrade sig efter 6 år tror jag det var å gjorde en titthålsoperation, å dom kunde öppna dom spolade igenom å dom var tom bättre än innan efter det ingreppet. sen vill man inte gå så långt så finns det massa olika prev medel.Dr Mupp skrev 2010-10-03 13:41:56 följande:och du vet med säkerhet att om hon blir frisk så vill honinte ha barn då heller? För en sterilisering är ett beslut du inte kan ändra. Ska man sterilisera sig ska man vara helt säker på att man inte vill ha barn i framtiden. -
Näe man ska inte räkna med ngt i livet tydligen...sen om hon nu e sjuk då bör ju sjukvården reagera efter 7 aborter där ena barnet faktiskt var jut ett barn!Dr Mupp skrev 2010-10-03 13:51:56 följande:som sagt sterilisering är ett permament prevetivmedel. Visst kan de ibland gå att återställa men det är inget man ska räkna med.
Och som sagt för oss friska finns det massor av laternativ, men hon ser det uppenbarligen inte som ett alternativ. -
ja jag var 15 år flydde hemmet då det förekom missbruk å annat, flyttade hem till min dåvarande kille. hade ingen mamma som talade om för mig om preventivmedel eller var man fick tag i det så vi hade sex med avbrutet.Reglementet skrev 2010-10-03 14:24:09 följande:Preventivmedel är inte 100% säkert. Att göra en abort är att ta ansvar, som kvinna. Fostret växer i kvinnan. En kvinna har rätt till att inte ha något växande i sig.
Du skriver att du gjort en abort. Betyder det alltså att du är ansvarslös?
Påtvingad? De kidnappade dig, sövde ner dig och utförde en abort på dig? Jag antar att du har polisanmält detta, då det är olagligt i Sverige.
Så nej ingen kidnappning så din sarkasm kan du bespara mig. jag hade ingen vuxen som fanns där för mig, men visst kan det ses som ansvarslöst å jag kommer aldrig att göra en abort igen, jag hade ett tomt hål i mitt bröst fram tills jag blev med min dotter. min kille jag bodde med var åxå ung å hade bott i sverige i ca 1-2 år...å hörde att man inte fick behålla barnet när man var så ung så han var panikslagen,jag försökte förklara för honom men jag var ung själv å det var inte så lätt. men som sagt, det kommer inte hända igen. -
Tror bestämt att vi som är emot abort e bland dom mest hatade här inne på fl, snacka om inskränkta människor som inte kan acceptera att man tycker olika, utan kör ett race med sarkasm å dumheter. men det säjer ju mer om dom än mig.
-
CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2010-10-03 14:55:22 följande:Det kan mycket väl bero på att "ni" (den absoluta majoriteten här på FL*) konsekvent vägrar bemöta argument som framkommer, undviker frågor och ständigt försöka skifta fokus till känslomässiga resonemang så fort någon säger emot den "fakta" som presenteras.
Nivån på abortmotståndet här på FL är mycket lågt, något av det sämsta jag har sett och jag har sett och deltagit i många diskussioner på alla möjliga forum och i verkligheten. De rationella argument som finns mot abort (ja, det finns flera starka argument) uppkommer sällan eller aldrig utan det är ständigt argument som grundar sig i sexualmoralism och/eller religion det handlar om.känslomässiga resonemang? ja e inte hela denna frågan laddad med känslor åt alla håll? Jag söker inte empati för min historia om du på ngt vis tror det utan jag förklarade för fröken sarkasm varför jag hamnade i situationen att göra en abort som 15åring.
Måste jag länka till fakta för att framföra min åsikt i denna frågan eller räcker det med att jag känner som jag gör?
ska ngn annan som DU sitta på fl å tala om att jag inte får känna som jag gör? du milde tid aså..
-
det kom sig som så att jag levde med en muslim,som har andra synsätt på saker som jag inte tänker gå in på.ja jag mådde skit för den aborten som jag INTE ville göra! nej jag hade ingen som fanns där för mig, då jag satt inlåst i en läg i 2 år.Reglementet skrev 2010-10-03 18:44:46 följande:Förresten, du visste inte var man fick tag på preventivmedel vid 15 års ålder? Hur kan det komma sig? Det är mycket enkelt att ta reda på, och man blir upplyst i skolan om det också.
Du är alltså emot abort. Men när du var 15 gjorde du en ändå. Men helst skulle du alltså velat att du inte skulle fått göra abort alls? Du anser att det hade varit bättre för dig? Du hade alltså ingen som kunde hjälpa dig, ändå anser du att det bästa vore att du tvingats att skaffa barn? -
haha detta börjar hamna på sandlådenivå, mår du bättre av att försöka trycka till ngn annan som inte tycker,känner som dig så bjuder jag på det...
-
så nu kan jag svara igen, jag hade min lille bebis i famnen innan. så jag svarade till er båda som verkar lite fanatiska i att alla ska tycka som er eller så blir det en bra otrevlig ton. Du vet ingenting om mitt liv eller situation så jag tycker inte du ska vara så snabb å yttra dig. jag var inte emot abort innan jag sj gjorde en. sen e det inte så att jag står med plakat å tjoar å gapar att folk e mördare osv. inte riktigt så, kvinnor har ett eget val å ibland kan det finnas skäl för en abort, MEN jag tycker det används för lättvindigt ist för att skydda sig.Reglementet skrev 2010-10-03 19:16:13 följande:Pratar du med mig?
Jag funderar enbart på om du verkligen har tänkt igenom dina idéer ordentligt. Om det skulle vara förbjudet att göra abort, hade du inte fått göra abort som 15-åring. Du hade varit bunden till den här mannen resten av ditt liv.
jag kan idag säja att den aborten var det bästa för mig även om jag inte kände så just då. så jag e inte emot abort till vilket pris som helst MEN tycker inte heller att det ska missbrukas på fel sätt eller användas ist för ex p.piller å dyl. -
Ja då du gör dig sådan bemöda att leta fel på mina inlägg så kan du ju bemöda dig på samma sätt å backa i tråden!! egen erfarenhet av bekanta å vänner.CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2010-10-03 20:30:18 följande:På vilket sätt missbrukas aborträtten i dagsläget?Vad grundar du det på?Pregga skrev 2010-10-03 20:25:37 följande:MEN jag tycker det används för lättvindigt ist för att skydda sig.
sen tycker jag verkeligen-sänk gränsen för abort!! -
ok, men då antar jag att DU har en säker källa på detta påstående? att det inte stämmer med den stora massan? du får mer än gärna länka? jag säjer inte att flertalet beter sig så MEN det finns dom som gör det å jag tycker det e fördjävligt. resonemang inte håller? Eh måste mina åsikter grundas på resonemang som ska passa andra för att hålla?CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2010-10-03 20:43:50 följande:Jag bemöter dina åsikter och resonemang och du börjar gasta om fanatism, jag ställer två frågor och du börjar prata om att jag letar fel (vilket jag gör, i resonemang).
Är det så svårt att hålla diskussionen på en sansad och civiliserad nivå där man utbyter argument och åsikter? Där man kritiserar den andres resonemang för att de inte håller? Jag anser inte att dina resonemang kring missbruk av aborträtten och sänkning av abortålder håller, de är grundade på högst personliga erfarenheter och åsikter och det stämmer inte väl överens med den stora massan. -
aså jag har läst trådar här inne sen jag blev medlem där kvinnor planerar att göra abort sent pga FEL kön osv. det e ju helt sjukt! jag tycker man ska sänka gränsen då det e ett litet barn vid v 20, å vet man med sig att man inte vill ha barnet så varför vänta så länge med att ta bort det?Dr Mupp skrev 2010-10-03 20:50:41 följande:varför ska gränsen sänkas? majoriteten av alla aborter gör redan innan vecka 12. de som görs efter vecka 12 görs nästan alltid för att man hittar fel på fostret och de aborter som görs efter 18 veckor är extremt få. -
vet du vad, det kan ligga ngt i det du säjer..å med en svår förlust bakom mig så stärktes den känslan än mer, du ska ha ett tack för att du kan diskutera på ett moget sätt utan att köra med en översittar attityd som vissa andra.Reglementet skrev 2010-10-04 09:44:54 följande:Du var alltså inte emot aborter innan du gjorde en själv. Du gjorde en abort som 15-åring, troligtivis mådde du väldigt dålig och var under stor press. Du säger själv att du blev tvingad till aborten.
Du tror inte att det kan ha påverkat dina känslor? Du reagerar starkt på abort just för att du inte har bearbetat det som du själv gick igenom.
Abort missbrukas inte till höger och vänster, det är många kvinnor som aldrig har gjort en abort. Finns även många som kanske gjort en, högst två. Sen har vi extremfall, som din väninnan, som har gjort 7. Hon mår inte bra. Hon måste få hjälp. Det är ett självskadebeteende som hon kör med.
det tog riktigt hårt på mig å det kan som sagt ligga mkt i det du säjer, jag var 15 år,ensam å livrädd..å jäkligt ledsen....min väninna å jag umgås inte längre å visst e hon ett extremfall, å helt ärligt så störde det ihjäl mig att hon väntade ¨så länge med ena aborten att hon fick föda fram det att dö...å sen rama in ul bilden, jag tog riktigt illa upp av det!