Inlägg från: Plutteli |Visa alla inlägg
  • Plutteli

Sänk abortgränsen!

BlommyNess12 skrev 2010-03-11 11:55:02 följande:
    Jag tål inte främmande föremål av konstgjort material i underlivet. Jag får svamp av alla sorters kondomer, av bindor, polyestertrosor, tamponger, tvål... Ja. Och då spelar det ingen roll vad det är gjort av, så länge det inte är ren och skär hud.
    Samma här, jag har tygbindor i naturmaterial, det funkar OK, enbart bomulls eller bambutrosor, tamponger är dena döden (har inte testat menskopp men är rätt säker på att jag inte skulle fixa det heller eftersom jag reagerat på silicon i andra sammanhang), osv. osv.
    Detta gör ju tex. att det absolut inte skulle funka för mig med någon sorts kondom (blödande plåsor i underlivet är inte kul), det funkar inte med spiral, andra former av hormonpreparat tål jag inte heller, ett pessar skulle ju ge ungefär samma reaktioner som kondom. Ja osv.

Nu har vi förvisso tankar om fler barn ganska snart så vi kör på p-dator och än funkar det bra iaf!
  • Plutteli
    siamusen skrev 2010-03-11 14:31:24 följande:
    Vad skrev du det i relation till? Att hon var lättat efter sina aborter?
    Om jag tolkade det meningsutbytet rätt så handlade faktiskt om min åsikt att min dotter inte var en bebis när hon befann sig i min mage och att jag och sambon därför hade andra ord för henne än "vår bebis" eller "vårt barn". Att hon var vår bebis började vi säga runt v. 38...
  • Plutteli
    Gaby 01 skrev 2010-03-11 16:00:55 följande:
    Hur många % är det egentligen som aborteras efter v12? Och efter v18? Är det inte oftast så i de fallen (v18) att något har upptäckts på rutinultraljudet och vidare undersökningar visar att det är något som är fel på bebisen?
    Ce 0.9% av aborterna sker efter v. 12, dvs runt 300 aborter per år.
  • Plutteli
    siamusen skrev 2010-03-11 19:45:51 följande:
    Jaha. Då hänger jag inte med alls för det är ju fullständigt normalt. Det kan man ju fraga vilken utbildad gynekolog som helst om.
    Ja, men tydligen är det att förtränga sin graviditet och jadajada att inte kalla fostret för sin bebis från dag ett. Som jag skrev tidigare: Vi kallade vår dotter för vårt lilla pyr eftersom vi tyckte det var sött och mindre kliniskt än att säga "vårt embryo/foster", och en bebis blev hon i våra ögon ca 2 veckor innan BF, fast hon föddes inte fören 2 dagar innan BF så rent medicinskt var vi ju lite tidigt ute
  • Plutteli

En sak jag inte begriper mig på är att så gott som varenda en som hoppar in i tråden och propagerar för sänkt abortgräns gör det med argumentet att man minsan inte ska få komma på i v. 22 att man inte vill ha barn trots allt och liknande åsikter. Har verkligen alla abortmotståndare helt missat att sena aborter bara får göras med speciellt tillstånd, för att inte tala om att det är så pass få aborter per år som görs efter v. 12 att det knappt är ett problem i vilket fall. Är det värt att göra ett sådant väsen pga 300 aborter om året, varav majoriteten görs på foster till kvinnor med svåra sociala problem (dvs. missbrukare) eller pga sjukdommar?

• Plutteli
    HäxanSurtant3 skrev 2010-03-11 20:09:08 följande:
    nej du har helt rätt! det du skriver har jag också skrivit här flera ggr: dagens abortlag är egentligen inget problem eftersom det är så få som utförs sent och då av ,som dus kriver, missbrukande socialt belastande kvinnor som inte har koll...elelr så är det fara för barnet el fostret är inte livsdugligt. det som är anmärkningsvärt är isåfall tex en bekant jag har som upptcäkte sin graviditet i v 10 oc ville ej behålla pg att hon ahr en termin kvar på sin utbildning plus att hon inte ville "bli tjock" rent allmänt. hennes man vill ha barnet.. Där tyckte de flesta av våra vänner hennes beslut var korkat... Men hon mådde bäst av en abort och det var ju HENNES val som jag naturligtvis respekterade fullt ut. Men man an ändå få ha åsikten att abort är ett nödvändigt ont, att alla borde ta sitt yttersta ansvar för att undvika graviditet om man inte önska få barn just då.... och åsikten att ett embryo och ett foster också är ett liv värda respekt....
    Javisst kan man tycka det. Jag tycker också man ska göra det man kan för att inte bli gravid om man inte vill ha barn, men är graviditeten redan ett faktum är det bara fånigt att som vissa börja babbla om att barnet ska vara ett straff för ev. slarv, icke fungerande p-medel eller vad som nu ligger bakom. Vill man behålla det blivande barnet trots att det från start var en oönskad graviditet så är det ju skitbra, men vill man inte ska ingen tvinga en heller oavsett orsak till att man inte vill ha fostret kvar. Sen kan jag ju hålla med om att vissa orsaker ringer lite falskt i mitt öra, men det är ändå inte min sak att avgöra...
  • Plutteli

Alltså..här har jag suttit och fifflat med min hemsida och när man nu läser tråden har det blivit ett jäkla hallåande om Gudrun Schyman, helt hysteriskt roligt ju, om än ruskigt OT. Jag har iaf fått garva högt några gånger när jag läste ikapp!

• Plutteli
    mieitte skrev 2010-03-11 23:21:49 följande:
    Dagens sanning tycks endå vara långt ifrån vad debatten skulle handla ifrån början: Nämligen om abort, om det ska föras tidigarer eller senare men vad jag kunnad konstatera så än gäller Gudrun Schymans mentalitet överallt. Män hamnar i socialens journaler som den värsta boven någonsin när en tjej råkar bli gravid och sedan ska han inte ha nårgra rättighter överhuvaget. Gudrun Schyman har sett till att ingen kan känna sig som en individ i det här som man kallar "skit"samhälle. Men i grund och botten är det hennes filosofi om livet som gett oss det här samhället att leva i !!!!! Det är bara skit att vänta!!!!
    Nåja, laglig abort fick vi innan Gudrun ens hunnit bli en offentlig person, så hur hon lyckats förvrida huvudet på hela svenska folket enligt dig begriper jag inte.

Jag gillar inte ens Gudrun men är likt förbannat för den abortlagstiftning vi har i dag samt rabiat motståndare mot all form av sexuellt förtryck! Folk kan tänka själv vettu!

(Tips i all välmening: Använd stavningskollen!)
  • Plutteli
    mieitte skrev 2010-03-11 23:31:45 följande:
    Det kan anses vara mer eller midre kommunistisk ideologi att överhuvudtaget acceptera abort. Den medicinska kunskapen är inte så gammal men ändå kan hanvisas av kommunisterna som den sanna eviga filofon om livet för den fria kvinnan. Så utan att bekänna mig till att vara katolik eller protestant så får jag ändå säga att länge leve HUMANISMEN!!!!
    *asg*
    Abort har funnits i alla tider, bara det att den varit livsfarlig för kvinnan, nu kan man göra abort på ett säkert sätt så varför inte rädda liv?

Sen är jag Trotskist och stolt över det
  • Plutteli
    mieitte skrev 2010-03-11 23:59:02 följande:
    @Plutteli Det är ju endå kommunismens ideologi att hävda kvinnans rätt till abort och nu när det är medicinskst möjligt att använda t o m som preventivmedel så kan man förstå vad samhället får syssla med (frihet åt kommunism). All kärlek är medicinsk botbar tycker kommunismen som inte vill  acceptera det som komplement till livets upp och nedgångar. Tyvärr Gudrun Schyman med sin feminism har orsakat att det blivit ännu värre nämligen feminazism som följd! Den tar inte hänsyn om man är svensk eller invandrare bara man erkänner sig till den feminazistiska åsikten och medger att den är den enda rätta åsikten. Sådana som jag har fått känna på sig redan hur feminzaismen kan bestraffa alla som inte håller med.
    Alltså, Gudruns feminism är knappt feminism och det är grymt många feminister (tex jag) som inte håller med henne på typ en enda punkt.
    Men hur feminismen skulle straffa de som inte håller med är jag nyfiken på, men det passar sig bättre i en annan tråd.

För att gå mer mot ämner. Skulle du tycka det var bättre att inskränka på abortlagen eller helt ta bort den bara för att motarbeta feminismen?
Svar på tråden Sänk abortgränsen!