Inlägg från: Zusannah |Visa alla inlägg
  • Zusannah

Sänk abortgränsen!

Doktorn skrev 2010-03-09 21:06:39 följande:
    Ja men vänta nu!  Att ETT (eller till och med en handlfull) barn fötts och överlevt vid denna ålder betyder inte att barnklinikers resuser kan läggas på att försöka rädda alla barn mvid denna gestationsålder.  Överlevnaden trots fullt insatta åtgärder torde ligga långt under 1%. Har inga siffror på detta, men gör man en tidinignartikel om ETT överlevt barn så är det väl närmast att betrakta som en medicinsk sensation eller mirakel att det över huvud taget hänt. Vill du att Sveriges neonatalvård ska baseras på en enstaka sensation???
    Du tycks ju inte förstå poängen? Var har jag skrivit att alla medicinska resurser ska läggas på att rädda alla som föds före vecka 22?
    Älskar mina barn!!
  • Zusannah
    Cinza skrev 2010-03-09 21:12:03 följande:
    Nej, inte efter det att barnet kan överleva utanför livmodern.
    Jo, om det är i vecka 22 får man göra abort.

Den praxisen tar inte hänsyn till att vissa barn kan överleva utanför livmodern så tidigt, eftersom när den praxisen kom till var den medicinska utvecklingen inte lika långt kommen.
    Älskar mina barn!!
  • Zusannah
    Triskele skrev 2010-03-09 21:08:38 följande:
    Och du litar inte på att socialstyrelsen fattar beslut på rätt grunder?
    De fattar beslut på gamla grunder. Idag vet vi mer.
    Älskar mina barn!!
  • Zusannah
    Hannah76 skrev 2010-03-09 21:10:52 följande:
    Det är ju långt mer dyrare att ta hand om dessa barn än vad en abort kostar (oftast bara ett läkarbesök och medicin). Men om det är stor brist nu - hur ska man få fler för att antalet barn ökar lavinartat? Hur ska man hinna utreda alla par som kommer att behövas till dessa gratis adoptioner?
    Det kommer inte att öka lavinartat. Som många skriver är det mycket få aborter som skre så sent (som väl är).
    Älskar mina barn!!
  • Zusannah
    Doktorn skrev 2010-03-09 21:14:33 följande:
    1. Eftersom du precis som i förra tråden förespråkar en inskränkt fri abort för kvinnor så komer ditt resonemang att leda till att fler oönskade barn, inklusive våldtäktsofferbarn föds. Du får gärna svara på min fråga om du anser att fler våldtäktsoffer ska föda sina oönskade barn. 2. Eftersom jag uppenbarligen inte förstår filmernas innehåll får du gärna förklara för mig som är så obildbar. Vilka fakta presenteradesså att jag bättre skulle förstå att abortgränsen kunde sänkas?
    1. Du får gärna svara på MIN motfråga till huruvida det är rätt att samma våldtäktsoffer måste behålla sitt barn efter vecka 23?

2. Jag sa inte att det var nån (för dig) okänd fakta i filmerna, jag sa bara att de inte var youtubeklipp och inte äckliga/osmakliga.

Jag riktade mig inte mot personer som redan vet allt om hur utvecklat fostret är i olika stadier, utan mot dem som tror att ett foster i t.ex v 10 är en slemklump. Och JA det finns folk som tror det.Och NEJ jag tror inte att du hör till dem.
    Älskar mina barn!!
  • Zusannah
    Hannah76 skrev 2010-03-09 21:15:14 följande:
    Vilka ska göra dessa undersökningar och efterforskningar för att se när abortgränsen ska vara? Kyrkan?
    Samma som utreder liknande frågor redan idag, så klart, en utredning tillsatt av ansvarig myndighet efter att ett beslut om utredning fattats politiskt.
    Älskar mina barn!!
  • Zusannah
    Triskele skrev 2010-03-09 21:16:15 följande:
    "Nej, dom fattar beslut baserat på den senaste forskningen.
    Det är inte klåpare som sitter där."

Hur kan praxis med vecka 18 och 22 efter dispens vara fattat med hänseende på den senaste forskningen? Det är ju beslut som har många år på nacken!
    Älskar mina barn!!
  • Zusannah
    Doktorn skrev 2010-03-09 21:18:46 följande:
    Man måste ha en och samma gräns för alla, eller hur?  Att låta abortgräns och "räddagräns" överlappa är etisk oförsvarbart och omöjligt! Att sänka abortgränsen med hänvisning tillatt "barn i v22 går att rädda" innebär givetvis att prematura ban som föds i vecka 22 måste försökas räddas till livet. En oerhörd resursfråga!
    Dock är det redan nu så att man lägger en hel del resurser på att försöka rädda så prematura barn. Men precis som idag gör läkare först en bedömning om det öht är möjligt. Så jag ser inte problemet?
    Älskar mina barn!!
  • Zusannah
    Triskele skrev 2010-03-09 21:20:52 följande:
    Därför att inget väsentligt har ändrats.
    Är det inte väsentligt att barn kan räddas till livet redan från vecka 22-24 numera, något som ansågs omöjligt för inte så många år sedan?
    Älskar mina barn!!
  • Zusannah

Jga måste sluta nu men jag återkommer i morgon kväll!! (Om tråden finns kvar då... suck) Tack för alla synpunkter, tycker det är intressant att läsa era inlägg.

Älskar mina barn!!
Svar på tråden Sänk abortgränsen!