Inlägg från: siamusen |Visa alla inlägg
  • siamusen

Sänk abortgränsen!

Triskele skrev 2010-03-11 10:29:11 följande:
    Är det din professionella uppfattning? Känner du verkligen att du har underlag nog att fatta beslut om sånt över internet? Jag ifrågasätter nämligen detta med rådande läkaretik. Det är inte förenligt med denna.
    Pa internet är alla läkare vet du väl
  • siamusen
    Mammatill2tjejer skrev 2010-03-11 10:32:47 följande:
    Det skulle självklart vara väldigt svårt. Och jag har som sagt aldrig sagt att jag är emot abort. Det enda jag sa var att jag tycker att abortgränsen är för hög i dagsläget.När det gäller det fall som du tar upp så beror det helt och hållet på hur barnets liv i så fall skulle bli. Skulle barnet få ha ont? Skulle det lida? Ja, då skulle jag förmodligen välja att ta bort det, men inte för min egen skull utan för barnets.Skulle barnet däremot kunna få ett bra - om än ev. kort - liv. Ja, då skulle jag förmodligen välja att föda det.Barn kan vara skadade och/eller gravt handikappade och ändå få ett - utifrån sina förutsättningar - bra liv.Jag har en systerson som är gravt cp-skadad. Min syster blev erbjuden abort men valde att behålla honom, vilket vi är oerhört tacksamma för idag. Han berikar våra liv på ett fantastiskt sätt.Idag är han 19 år har ett gott och bra liv. Han är glad och trivs med livet.
    Hur kunde de veta att han var CP-skadad innan han föddes?

Och visst kan handikappade barn fa det bra men borde det inte vara upptill föräldrarna att avgôra huruvida de klarar av att ta hand om ett handikappat barn och det extraarbete det medför ibland?
  • siamusen
    Mammatill2tjejer skrev 2010-03-11 10:34:50 följande:
    Som sagt; att ett foster är sjukt innebär inte nödvändigtvis att det är livsodugligt.
    Det vet jag men det aborteras inga livsdugliga foster i Sverige.
  • siamusen
    BlommyNess12 skrev 2010-03-11 10:39:24 följande:
    Det gör det väl. Eller har jag missat att man msåte söka tillstånd för att abortera från v.9?
    V. 18 menar du? Jo,men de är inte livsdugliga. Det blir de först senare.
  • siamusen
    BlommyNess12 skrev 2010-03-11 10:45:43 följande:
    Nej, inte så då, men det är ju fullt friskt vilket var det jag tänkte på.
    Ja,men det är en annan sak

Ja,fullt friska barn aborteras innan  v.17+6. Väldigt sâllan efterat.
  • siamusen
    Mammatill2tjejer skrev 2010-03-11 10:50:22 följande:
    Jo, det gör det
    Nej.
  • siamusen
    Mammatill2tjejer skrev 2010-03-11 10:49:49 följande:
    Nu förstår jag faktiskt inte din fråga. Jag skrev aldrig att de upptäckt att det var just en cp-skada han hade. Däremot så kunde de ju se att han var skadad/sjuk. Dessutom så skrev jag inte heller att inte föräldrarna själva skulle få avgöra. Jag skrev att sjuka/handikappade barn kan få bra liv, och det kan de.Anledningen var att jag uppfattade ett av inläggen här som att sjuka foster per automatik skulle vara livsodugliga.
    Ok, jag uppfattade det som att de erbjöds abort för att han var cp-skadad.
  • siamusen
    Mammatill2tjejer skrev 2010-03-11 10:51:44 följande:
    Vad grundar du det på?
    Inga barn överlever under de veckor vi har abort i Sverige. Jag tror du blandar ihop friska och livsdugliga foster.
  • siamusen
    Mammatill2tjejer skrev 2010-03-11 11:00:16 följande:
    Du har rätt i att inget barn överlevt under de veckorna här i sverige. I USA däremot....www.dagensmedicin.se/nyheter/2007/02/27/extre...
    Ja, men hon är ett stort undantag

Dessutom sa gar det ju alltid att ändra abortgränserna och det lär de ju göra om de ser att de lätt kan rädda barn tidigare än vad de gör idag. Men i dagens läge ser jag ingen anledning till varfôr de skulle.
  • siamusen
    Mammatill2tjejer skrev 2010-03-11 11:05:04 följande:
    Jag vill bara klargöra att jag på inget sätt är någon fanatisk abortmotståndare. Tvärtom! Men jag tycker ändå att abortgränsen bör sänkas. Med det har jag inte sagt att den ska sänkas så lågt som till 8-9 veckor, som någon annan skrev.
    Me,ar du den fria aborten nu eller även den pa sjuka foster tex?
Svar på tråden Sänk abortgränsen!