Inlägg från: Triskele |Visa alla inlägg
  • Triskele

Sänk abortgränsen!

SandraLindholm skrev 2010-03-10 11:59:08 följande:
    På ett vis, men då ska man göra abort innan v20.
    Med tanke på dom väntetider vi har idag så är jag inte förvånad över att det skedde så sent.
    Sen är jag uppvuxen under existensminimum och önskar inte den typen av upplevelse för någon om det går att förhindra.
    Mina föräldrar fick varken socialbidrag eller bostadsbidrag.
    Och följden för mig är bl.a. avsaknad av hunger/mättnad. Min kropp förmedlar inte detta längre.
  • Triskele
    mikan skrev 2010-03-10 12:13:29 följande:
    Ni som gör abort är dumma i huvudet tycker jag.. rent av mördare! Ett barn är ett barn oavsett om den ligger i magen eller ligger i din famn.  Tycker det är oerhört hemskt att vi människor får bestämma om ett litet oskyldigt barn ska få leva eller dö. Barnet har ingen talan och kan inte själv få bestämma (tragiskt nog). Därför tycker jag att om ni inte vill ha ett barn, SKYDDA ER!!! Men eftersom detta inte är helt 100 % Säkert sätt att inte bli gravid så är det bara att SLUTA HA SEX!! Fattar ni trögt eller?? Ni är så egoistiska som bara tänker på era behov och att det är så synd om er och bla bla bla... Kommer med massa bortförklaringar hit och dit.. Men om ni inte kan stå för era misstag och ta hand om det barn du själv har avlat fram så ha då inte SEX!! Hur omogen och idiotisk får du vara? Ta död på dig själv istället för ett oskyldigt barn som inte har bett om att få sätta sitt liv i dina händer.
    Du kan sluta ha sex om du så önskar.
    Det finns inget skäl att någon som inte delar din övertygelse skulle välja att följa denna.
    Och foster kan bli barn, dom är det inte.
    Sen förstår jag inte din ilska. Hur påverkar det dig om någon inte skyddar sig, blir gravid och väljer abort?
    Hur blir du personligen drabbad?
    Det är inget fel med egoism, kan man inte ta hand om sig själv kommer man inte kunna ta hand om en annan.
    Omognad och idioti har inte med saken att göra. Det vore ju himla dumt om man födde barn man inte kunde eller ville ta hand om.
  • Triskele
    Miiikaela skrev 2010-03-10 12:34:16 följande:
    Okej sorry om ni tar det så hårt det jag skriver.. Men kände att jag kan inte bara låta bli! Ni säger ju era åsikter att ni tycker det är helt okej att ta dö på ett barn och jag tycker helt tvärtemot, därför vill jag göra min röst hörd. och nej, jag är inte ironisk! Hur det kommer sig att jag ser det som mord är just för att det är mord. Man tar ju livet av en människa så att den slutar existera. Sen om detta samhälle inte ser det som mord eller ser det som olagligt så tycker jag att det bara är tragiskt och ledsamt. Om man har blivit våldtagen när man är 13 så är det så klart oerhört hemskt och sorgligt och inget som denna flicka kan rå för. Men om man inte klarar av att ta hand om barnet om så är fallet så anser jag att man behöver ändå inte döda barnet. Det finns faktiskt möjligheter att adoptera bort barnet till någon familj som kan ta hand om det och ge den kärlek den behöver och förtjänar. Jag säger det bara att det finns så många som har sex hit och dit och helt plösligt blir dom gravida och fattar nästan inte hur och tar livet av barnet bara för att dom inte kan knipa ihop benen. Tragiskt omoget anser jag helt enkelt! Men om det är någon där ute som sitter i en jätte jobbig sits så finns det faktiskt andra vägar att ta som sagt än att mörda barnet.
    Nu projicerar du din inställning på andra.
    Ser man det inte som ett barn så ser man det heller inte som att man dödar ett barn.
    Ser man det inte som en människa gäller detsamma.
    Det är inte mord, just p.g.a. att mord är en rättslig term.
    Det finns ingen möjlighet att lösa över 30.000 adoptioner per år i landet.
    Det är heller ingen lösning när det kommer till aborter där foster är svårt skadade, där kvinnan behöver avsluta graviditeten för den egna hälsans skull eller andra mer akuta tillstånd.
    Din sexualmoral kan du behålla för dig själv, det är trist att du inte är villig att låta andra ha sex utan att vilja blanda dig i, men det är verkligen inte din ensak.
    Lika lite som valet abort eller fullfölja graviditeten är din ensak när det handlar om en annan person.
  • Triskele
    Miiikaela skrev 2010-03-10 12:41:40 följande:
    Haha foster som inte är barn.. Nehe okej!! Så bara för att läkare säger att det är ett foster så är det inget barn?? Jag fick missfall i vecka 8 en gång i tiden och jag ansåg det som mitt barn för det var mitt BARN, inget annat! Foster, embryo, cell eller du får kalla det vad du vill.. Det är ändå ett barn med ett hjärta som slår med fingarar och tår och en helt egen personlighet. En liten bit av två männsikor som helt otroliugt nog utveclas till en egen individ med känslor och tankar. Den lever, förstår du inte det? En levande människa! Någon som hoppas på att bli älskad och omtyckt. Som längtar efter din kärlek och tröst. Någon som är beroende av dig! Vem, ja vem kan vara så kall att ta slut på detta liv? Det är just DET jag inte fattar att man klarar av!
    Det är väl rimligt att anpassa sig efter medicinska fakta.
    Foster har ingen personlighet, dom saknar medvetande vilket är en förutsättning för att utveckla en personlighet.
    Känslor och tankar hänger också dom ihop med medvetande.
    Att fostret lever är ingen som ifrågasätter. Att det skulle vara ett barn eller en människa är helt andra frågor.
    Foster hoppas inget, dom vill inget, dom önskar inget, dom längtar inte efter något.
    Dom saknar det som gör dessa saker möjliga.
    Du behöver inte förstå det, det räcker med att du accepterar att andra lever sina liv utifrån sin situation och sina värderingar.
  • Triskele
    Miiikaela skrev 2010-03-10 12:55:26 följande:
    MEN Jag låter bara min talan bli hörd, att jag anser det vara egoistiskt och omoget att ha sex när man inte vill bli gravid! 
    Seriöst?
    Varför skulle man bara ha sex ett fåtal gånger under sitt liv när sex ger så mycket mervärde?
  • Triskele
    Miiikaela skrev 2010-03-10 12:57:21 följande:
    Sitter och små ler pågrund av vad du skriver! Hoppas du förstår vad du skriver egentligen! Suck!! Trodde verkligen att människor var lite smartare än vad dom egentligen är!
    Du får gärna förklara.
  • Triskele
    tvåtjejstomp skrev 2010-03-10 12:58:13 följande:
    I Sverige är det rejäl kö för att få adoptera så det skulle inte bli några barnhemsbarn här inte.
    Menar du att vi har över 30.000 som vill adoptera i Sverige per år?
  • Triskele
    Jennie med ie skrev 2010-03-10 13:06:53 följande:
    Nå, att det görs ca 30.000 aborter/år i Sverige, i runda slängar, betyder ju inte att det fötts 30.000 oönskade barn om inte aborträtten funnits. Det är i alla fall för mig en närstående tanke att om inte vi haft fri abort hade användandet av p-medel sett anorlunda ut, mindre slarv och mindre användande av de mer osäkra metoderna, och de ofrivilliga graviditeterna därmed färre. Men det är en parentes...
    Det är väl mycket spekulation för min smak.
    Man kan lika gärna spekulera i om dom illegala aborterna skulle bli lika många och om folk skulle skydda sig sämre ändå om adoption var mer accepterat. Tänker på sydkoreas situation t.ex.
  • Triskele
    Miiikaela skrev 2010-03-10 13:12:49 följande:
    SÄger det bara att folk ser abort som en utväg ut ur deras klantiga misstag. Om inte abort fanns, vad skulle man göra då? Jo folk skulle vara mer försiktiga för att inte riskera att bli gravida. Männsikor skulle vara mer noga med skaffa sig p-medel. Folk skulle inte knulla runt som galningar som dom gör nu. Folk skulle TÄNKA först och handla sen. Nu har viju den där livlinan som kan rädda en ur ens problem. Men om den inte fanns där skulle folk vara mer förnuftiga och mogna
    Om abort via sjukvården inte fanns som alternativ så skulle jag och många andra använda oss av osäkra metoder för att avsluta oönskade graviditeter.
    Varför skulle folk vara mer försiktiga? Graviditet är inte den största risken vid sex.
    Livshotande könssjukdomar existerar redan.
    Du resonerar naivt när det kommer till hur folk förhåller sig till sex och graviditeter.
  • Triskele
    Miiikaela skrev 2010-03-10 13:23:39 följande:
    Hur kan du säga det bara så där på rak arm? Du vet ju inte vad som försigår i den lilla hjärnan? Eller vet du?
    Klart man kan veta vad som försigår i hjärnan på foster. Det går ju att mäta aktiviteten. Den uppgår inte till dom nivåer som indikerar medvetande och tankar.
Svar på tråden Sänk abortgränsen!