Inlägg från: Jagvetmest |Visa alla inlägg
  • Jagvetmest

Sänk abortgränsen!

M C skrev 2010-03-13 15:12:30 följande:
    Dagenefterpiller framkallar en utdrivning av ett ev befruktat ägg.
    NEJ! Det är totalt fel. Det är inget abortpiller. Det stöter inte ut någonting, det skjuter bara upp en nära förestående ägglossning.
  • Jagvetmest

Kopierar in en text från FASS om ni inte tror mig. Från FASS för förskrivare under avsnittet Graviditet:  "Detta läkemedel kan inte avbryta en pågående graviditet. Om denna antikonceptionsmetod inte lyckas och graviditet utvecklas, indikerar epidemiologiska studier att gestagen inte framkallar fosterskador"

• Jagvetmest
    Fru U skrev 2010-03-13 15:21:53 följande:
    ifrån fass: NorLevos exakta verkningsmekanism är inte känd. Levonorgestrel verkar vid den rekommenderade doseringen sannolikt genom att hämma ovulation, och därigenom motverka befruktning om samlag genomförts under den preovulatoriska fasen, då sannolikheten för befruktning är störst. Levonorgestrel kan också motverka implantation, men efter implantationsprocessen inletts är det inte effektivt.
    Ja, vilken del av detta är det du inte förstår?? Läkemedlet är INTE effektivt efter det att implantationsprocessen inletts. Det är alltså inget abortpiller. Punkt slut.
  • Jagvetmest

Att det förhindrar graviditet är vi överrens om, men det avbryter ingen graviditet. Då skulle det aldrig få säljas receptfritt. Då skulle ju alla kunna göra hemabort i v. 8 tex utan att söka vård först, vilket ju såklart inte är meningen med pillret.

• Jagvetmest
    Mei skrev 2010-03-13 15:28:09 följande:
    Men du...även om du har rätt behöver du väl inte vara otrevlig?
    När har jag varit otrevlig? Att jag skriver med stora bokstäver och med fet text beror på att vissa verkar ha svårt för läsa en text korrekt.
  • Jagvetmest
    Fru U skrev 2010-03-13 15:28:56 följande:
    Vilken del är det du inte förstår? Att man inte vet exakt hur medicinen fungerar? Befruktning kan ske, man kan inte med säkerhet säga att norlevo inte hindrar ett befruktat ägg från att fästa. OM det har fäst, fungerar inte norlevo men om man anser att liv uppstår vid befruktning så är både norlevo, p-piller o spiral saker som jag itne kan förstå att man använder.
    Det vi diskuterade var huruvida Norlevo är ett abortpiller eller ej. Eftersom ordet "abort" betyder avbrytande så är Norlevo inget abortpiller. Det avbryter ingen graviditet. Klart så?
  • Jagvetmest

Fru U skrev:

"OM det har fäst, fungerar inte norlevo men om man anser att liv uppstår vid befruktning så är både norlevo, p-piller o spiral saker som jag itne kan förstå att man använder."

Fast p-piller förhindrar ju ägglossningen så då kan inte ens en sammansmältning av ägg och spermie ske, då det inte finns nåt ägg.

• Jagvetmest
    Fru U skrev 2010-03-13 15:40:13 följande:
    Ägglossning kan ske fast man tar p-piller och därför fungerar p-piller även så att embryot hindras från att fästa i slemhinnan i livmodern.
    Man har ingen ägglossning med p-piller. Med minipiller har däremot en del ägglossning.
  • Jagvetmest
    Plutteli skrev 2010-03-13 16:34:31 följande:
    Eh, jo, det är rätt vanligt med ägglossning trots p-piller, annars hade det ju varit totalt meningslöst att p-piller också gör att slemhinnan i livmodern blir så tunn att ett befruktat ägg inte ska kunna fästa OM det skulle bli så att en befruktning trots allt sker.
    Rätt vanligt? Nä, skulle nog säga att det är extremt ovanligt att ägglossa när man äter p-piller. 99.5% av alla kvinnor som äter p-piller under ett år blir inte gravida. Av de sista 0,5% finns nog de som slarvat och ätit interagerande medicin under tiden. Någon promille skulle jag säga har ägglossning trots adekvat p-pillerbehandling, och det kallar jag inte för "rätt vanligt". När det gäller ditt andra helt ologiska antagande att slemhinnan skulle bli tunn som en "back-up" på nåt vis- ja, det talar ju bara om att du inte har en susning om hur p-piller fungerar. Samma hormoner som vi har naturlig i kroppen fast i andra doser har de tre effekterna som gör att vi inte blir gravida, nämligen *hämmande av ägglossning *tunnt endometrie samt * tjockt cervixsekret.
  • Jagvetmest
    Plutteli skrev 2010-03-13 19:21:35 följande:
    Snarare du som har noll koll.0.5% räknar man på blir gravida TROTS korrekt användnig av p-piller, detta för att p-piller tex. fungerar olika bra på olika personer. Tunn endometrie ÄR samma sak som tunn slemmhinna i livmodern! Endometrie= Livmoderslemhinna! "Tre punkter som förklarar vadsom händer med dig när duäter P-piller:*Din ägglossning uteblir*Livmoderhinnan blir tunnoch blodfattig*Sekretet i livmodershalsenblir tjockt" /Från en folder om p-piller från Ungdomsmottagningen i Halmstad..men de kanske inte har nån koll alls på vad de ger till ungdommarna?P pillren fungerar på tre olika punkter för att förhindra en graviditet, detta just för att om en av punkterna av olika orsaker inte fungerar så kan de andra två fortfarande förhindra graviditet! Det är fler än 0.5% av alla som äter p-piller som blir gravida trots att de har p-piller, just för att de tex. glömmer ett pillar, tar medicin eller helt enkelt har en kropp som inte svarar på just det p-pillret tillräckligt bra! Och även om man räknar med att 99.5% av alla som tar p-piller inte blir gravida under en ettårsperiod så är det INTE samma sak som att 99.5% av alla dessa helt saknar ägglossning under hela denna period, de kan mycket väl ha ägglossning till och från men eftersom ägget ändå inte kan fästa i livmodern så märks det inte av!
    Jag vet inte hur du läser mina inlägg, men det du skriver ovan är ju exakt det jag skrev i mitt tidigare inlägg! Dvs det som "Ungdomarna i Halmstad" tydligen får info kring. Förstår inte heller varifrån du fått att ja inte skulle veta att tunnt endometrie och tunn livmoderslemhinna är samma sak?  Det är ju bara 2 skilda ord för samma grej- varför skulle jag bestrida det? Tror nog att det är du som får ta och läsa lite långsammare nästa gång...?
    Sen det andra som du och några andra hakade upp sig på att jag skrivit: "Av de sista 0,5% finns nog de som slarvat och ätit interagerande medicin under tiden." så menade jag slarvat ELLER ätit interagerande medicin under tiden. My mistake, sorry.

Huruvida det är du eller jag som vet bäst hur p-piller fungerar tänker jag inte strida om eftersom jag i mitt yrke är den som skriver ut dem!! Hela den bakomliggande hormonella styrningen som gör att p-piiler fungerar, dvs samspelet mellan östrogen och progersteron i ovarierna samt FSH och LH i hypofysen har jag avlagt godkänd examina i för att få förskrivningsrätt. Men du kanske kan allting bättre bara genom att läsa i en broschyr från ungdomsmottagningen. Grattis i såfall!
  • Jagvetmest
    Fru U skrev 2010-03-13 18:46:41 följande:
    Man räknar med 0.5graviditet per hundra p-pilleranvändare. Alltså kan det inte vara särdeles ovanligt att man använder dem rätt och ändå blir på smällen.
    Problemet där är att det inte finns någon som kan "bevisa" att kvinnan tagit dem rätt eftersom det bara är hon själv som vet när hon tog dem. Om en graviditet ändå uppstår så tror jag att det kan vara svårt att erkänna för sig själv att man kanske glömde en tablett men genast tog den så fort man kom ihåg. Det ligger kanske en hel del skuldkänslor i frågan?
     Som många vet så interagerar p-piller med bla vissa antibiotika samt naturmedel som johannesört exempelvis. Det är mycket möjligt att det finns ännu inte upptäckta interaktioner som man inte känner till.
    Sen finns det då slutligen de som faktiskt är "motståndskraftiga " mot kombinerade p-piller, men de är extremt ovanligt. Någon promille av alla kvinnor som tar p-piller enl. föreskrift blir ändå gravida. Det hör inte till vanligheterna! På FL verkar det dock som om väldigt många blir gravida med p-piller, vilket inte är sant. Sedan måste man skilja mellan minipiller och kombinerade p-piller. Minipiller ska tas vid EXAKT samma tidpunkt varje dag och har trots detta ett mycket högre pearl-index än riktiga p-piller. Många tror att det är piller som piller, men minipiller är inget vidare säkert skydd.
  • Jagvetmest
    Dorian Ertymexx skrev 2010-03-14 03:48:41 följande:
    Spiral och dagen efter-piller kan och har effekt på befruktade ägg som inte fastnat i livmodern. Ergo, de bidrar till att befruktade ägg aborteras, dvs kastas ut istället för att fastna och bli potentiella barn. Det kan inte bli mer abort än så.
    Det kan inte vara en abort eftersom ju kvinnan ännu inte är gravid! En kvinna är inte gravid förrän embyot niderat. Och när det har gjort det så saknar dagenefter-piller effekt.
  • Jagvetmest
    Triskele skrev 2010-03-14 17:17:40 följande:
    Med tanke på hur du ifrågasatte min graviditet orsakad av fallerande skydd så är jag inte förvånad om människor väljer att ljuga för dig faktiskt. Väldigt många blir gravida trots att dessa skyddar sig. Vad vinner man på att skuldbelägga dessa? Eller för den delen ifrågasätta deras kompetens att ta sina preparat?
    Jag har inte ifrågasatt din graviditet! Hur skulle jag kunna göra det jag vet inte ens vem du är!  Det har du absolut fått om bakfoten. Jag varken skuldbelägger eller ifrågasätter individer som blivit gravida med p-piller. Jag vill bara belysa att det är väldigt ovanligt och att det därför rimligen måste finnas en hel del andra orsaker bakom alla "graviditeter trots p-piller" än att det alltid är p-pillrens fel. Är det aldrig kvinnan som är den avgörande faktorn, menar du?
  • Jagvetmest
    HäxanSurtant3 skrev 2010-03-14 19:54:02 följande:
    Det är inte en enkel sanning du kommer med- det är din egna vinklade personliga uppfattning som får stå för dig. Den är inte allmängiltig.Jag har många vänner som var "oönskade graviditeter" från början med nu lever lyckliga liv.
    Redigerar lite eftersom någon tog åt sig...
    Håller med dig till fullo! Som vanligt
    Funderar på om det finnas ett samband mellan att inte värdera sitt eget liv så högt och att inte tillmäta fostrets existens något värde?
  • Jagvetmest
    VulgusProfanum skrev 2010-03-14 21:10:33 följande:
    Se gärna dokumentären Bulgariens övergivna barn som går på tv4+ den 16/3
    Menar du att övergivna barn skulle vara ett bevis för att sena aborter på friska foster är att föredra?
Svar på tråden Sänk abortgränsen!