Inlägg från: siamusen |Visa alla inlägg
  • siamusen

Sänk abortgränsen!

Faile skrev 2010-03-11 14:32:05 följande:
    Jag håller faktiskt med ts. Sänk gränsen till v12 och särskilt tillstånd till v 18.
    Manga missbildningar och indikationer pa avvikelser syns inte förrän man kan göra rutin-UL sa v. 18 är inte en realistisk vecka.
  • siamusen
    HäxanSurtant3 skrev 2010-03-11 14:38:21 följande:
    irrelevant. misstycker man och tar illa vid sig finns det en anmälningknapp.
    Visst är det relevant. Var det i relation till hennes reaktion efter aborten sa har du ju samtidigt dömt ut majoriteten av alla som gjort abort. Och redan där kan man ju i sa fall se det orealistiska i din "diagnos".
  • siamusen
    Fru U skrev 2010-03-11 15:07:25 följande:
    Som sagt, härskarmetoder. Sånt brukar folk ta till när de inte har nåt vettigt att komma med
    det lustiga med sådana metoder är att personen tror sig befâsta sina argument genom att förminska den andra. Medan då sanningen är en helt annan. Argumenten och personen tappar sin trolighetshalt.

Men det brukar personen sjâlv inte inse.
  • siamusen
    hic sunt leones skrev 2010-03-11 15:10:23 följande:
    Nädu. Det måste du inte. Och hur kan du jämföra det du skrev med meningen "Har man inte hunnit ta beslut om abort innan man nått vecka 12-14 vill man nog innerst inne inte göra en abort"? Hur kan det ens uppfattas provocerande? Det kan mycket väl vara så i många fall och det vet inte du heller något om. Varför tror du att man väntar så många veckor med att göra aborten då, om det inte är för att man har svårt att bestämma sig? Kanske för att man vill att fostret ska växa sig större först eller?
    Antingen för att de inte vet om att de är gravida, eller för att nagot har hânt som drastiskt ândrat deras beslut under graviditeten eller för att de fatt svar pa MKP/FVP.
  • siamusen
    Gaby 01 skrev 2010-03-11 16:00:55 följande:
    Hur många % är det egentligen som aborteras efter v12? Och efter v18? Är det inte oftast så i de fallen (v18) att något har upptäckts på rutinultraljudet och vidare undersökningar visar att det är något som är fel på bebisen?
    Tror det är 92% som aborteras innan v. 12. Hur manga som sen aborteras efter fanns nagonstans i traden. Var det 0.9%?

Och jo, de efter v. 18 är nâstan alltid sjuka foster.

De mellan v. 12 och v. 18 är bland annat de sjuka foster som upptâckts pa FVP eller MKP.
  • siamusen
    siamusen skrev 2010-03-11 16:16:44 följande:
    Tror det är 92% som aborteras innan v. 12. Hur manga som sen aborteras efter fanns nagonstans i traden. Var det 0.9%?Och jo, de efter v. 18 är nâstan alltid sjuka foster.De mellan v. 12 och v. 18 är bland annat de sjuka foster som upptâckts pa FVP eller MKP.
    O.9% efter v. 18 skulle det vara alltsa. Jag glömde siffran.
  • siamusen

Min far som var överläkare pa ett av Sveriges största sjukhus, samt sitter i socialstyrelsen och som råd till hâlsoministeriet, har alltid varit mycket noga med hur han för sig, och hur vi förde oss nâr vi var små, nâr vi var ute i allmänheten. Fôr visst speglar sig hans (och vårt) uppförande i folks förtroende fôr honom.

Och det gâller iofs alla positioner.

I rent privata sammanhang är han sjâlvklart mer avslappnad.

• siamusen
    HäxanSurtant3 skrev 2010-03-11 17:22:22 följande:
    jomen Fl är en anonym sida där man ine behöver tala om vad man har för identitet och namn -och de vanliga bonnläkare som ev är här på FL sitter med stor sannolikhet varken i ngt hälsoministerier (???) eller i socialstyrelsen... de har viktigare saker för sig än att debattera med allmänheten skulle jag tro.
    Nej, förmodligen men du nâmnde även de som spytt etc och varit otrogna. Och jag tror absolut det skulle paverka folks förtroende fôr den lâkaren om de såg det.

Heter kanske inte hâlsoministeriet pa svenska, men den minister som är ansvarig för hâlsofragor.  Handlar mycket om ârenden inom EU ocksa.

Jag är utlandssvensk dock och kan inte alla titlarna pa sveriges myndigheter speciellt bra.
  • siamusen
    HäxanSurtant3 skrev 2010-03-11 17:36:13 följande:
    vet du vad-jag torr inte det påverkar förtroendet alls om läkare dummar sig privat. Jag tänker på etx Gundrun Schyman som klantat sig rejält men ändå har fortsatta famgånagr som politiker. Moba Sahlin som köpte toblerone -hon är partiledare nu...Nej låter man sig påverkas av mänskliga misstag så är man trångsynt. Jag tycker sådana männsikor har en orealisktisk syn på livet om de tror alla högt uppsatta personer är felfria och helgon...
    Och jag tror du har fel.

Handlar inte om att högt uppsatta ska vara felfria och helgon utan om att de inte ska ha ett bristande omdöme. Vilket de har om de spyr ned sig offentligt eller uttalar sig rasistiskt, sâtter diagnoser utan utredning etc. Och nu talar jag inte om nâtet utan om IRL.

Sahlin är väl knappast ett bra exempel att dra upp dessutom da manga inte vill rösta pa sossarna just pga henne, men det âr en helt annan diskussion.
  • siamusen
    HäxanSurtant3 skrev 2010-03-11 18:21:25 följande:
    men jag ser det är en absolut silland på att framföra sina personliga åsikter annymt på ett forum mot att prata med sina patienter om dem.Sannolikheten någon här kommer vara en patient till just mig är mikroskopisk eftersom jag inte ens arbetar i Sverige.Jag tycker fortfarande det är Ok vara privat på sin fritid och på FL finns jurister, och andra yrken men det har samma rätt vara privata här. Man axlar inte sitt yrke 24 tim/dygn såvida man inte är stadsminister.
    Trodde du jobbade pa akuten i skåneregionen?
Svar på tråden Sänk abortgränsen!