Plutteli skrev 2010-03-12 20:12:29 följande:
Ja det finns också med om det görs innan v. 22. Avbryter man graviditeten efter v. 22 för att barnet inte kommer överleva räknas det som dödfött. Och varför skulle inte sociala och psykiska problem vara giltiga orsaker till abort även om den sker sent? Om man blivit våldtagen och förnekar en graviditet in i det sista men i v. 14 kommer fram till att man inte kan blundra för det längre, ska man tvingas föda barnet då om det är fullt friskt? Om man är heroinist och skjutit heroin varenda dag hela gravidieten och varit så hög att man inte fattat att man är gravid fören i v. 18, ska barnet födas ändå för att sättas i fosterhem? Om barnet dessutom är allvarligt sjukt pga missbruket blir det för det barnet ett liv på behandlingshem av olika form. Om en familj redan har 5 barn och har längtat efter barn nr 6 men upptäcker att det har DS ska de då ändå tvingas föda barnet fast de vet att de inte kommer ha tid och möjligheten att ta hand om barnet på rätt sätt och dessutom hinna med sina tidigare barn? För att inte tala om ifall de får ett barn med DS som drabbas av många följdsjukdommar. Eller ska det försöka doptera bort barnet? För du vet, sjuka barn är nästan omöjliga att få bortadopterade så det barnet skulle antagligen vandra mellan familjehemm. Och hur förklarar de för de äldre syskonen varför deras lillebror/syster inte får komma hem och bo hos dem? Är livet verkligen så enormt mycket värt att det ska gå före precis allt annat i alla lägen oavsett vem det skadar på vägen? Jag tycker verkligen inte det, ibland måste man välja och för mig kommer inte ett ofött barn i första hand!
Jag håller med dig helt och fullt att det finns personer som inte borde ha barn, som inte borde behöva föda dem (eller ens blir garvida förstås) och sominte skulle klara/orka. Jag håller med dig i allt du skriver att de i de lägena vore helt rimligt om de personerna slapp föda sina barn.
MITT problem är att jag ser det som barn, som dödas. Så därför kan jag ändå inte, hur hemskt det än är för de barnen att födas, tycker det är ok att döda dem.
Jag ska vända på det. Om samma våldtagna kvinna, samma 6-barnsfamilj, samma tunga missbrukare - istället hade varit så omåttligt blinda att de faktiskt inte upptäckte graviditeten (eller bara förträngde den) förrän det var försent med abort. Vi antar att fostret var livsdugligt (trots missbruket och DS) så att socialstyrelsen nekar abort.
Vi antar därför att barnen föds på utsatt tid, och är friska. Utom DS-barnet som dock visar sig lida av sjukdomen lindrigt och ser ut som ICA-Jerry.
Tycker då DU att det skulle vara ok - förutsatt att lagen tillät det - att döda barnen nu? Vi antar att de dödas på ett "humant" sätt under narkos och aldrig hinner märka av det hela.