Inlägg från: Triskele |Visa alla inlägg
  • Triskele

Sänk abortgränsen!

Jagvetmest skrev 2010-03-10 22:46:18 följande:
    Jag kan nog tycka att det verkar sjukligt att först vilja se fostret med tickande hjärta i sin livmoder och sedan åka iväg till op eller ta tabletter så att fostret kommer ut. Fostret kan man ju få se sen ändå ligga i en glassbytta i grön duk om man nu e så nyfiken.
    Man gör ju knappast abort för att det är roligt.
    Skönt är det definitivt inte. Gör förbannat ont rent ut sagt.
    Och att vilja förstå och sätta sig in i medicinska ingrepp och skeenden man hamnar i är fullt normalt.
    Jag tar lika aktiv del i all medicinsk behandling jag utsätter mig för.
    Därför blev jag förvånad när jag inte fick vara delaktig och bli informerad trots uttryckt intresse.
    Jag vet ju inte ens om det var foster med "tickande hjärta" eftersom jag inte fick se detta. Hur ska jag då kunna relatera till det som något sådant?
    Då har jag ju bara tecknade planscher, textinformation och mer eller mindre kladdiga bilder från antiabortsiter att utgå ifrån.
    Jag ser det som beklagligt att foster måste dö, men det är ju tyvärr följden av att dom inte är livsdugliga. Det är inget jag kunde välja inte skulle ske om jag avbröt graviditeten. Och att avbryta var valen jag tog.
  • Triskele
    HäxanSurtant3 skrev 2010-03-10 22:58:58 följande:
    Ts : håller med. Sänk abort gränsen till v 12. Håller inte med någon som säger att "kvinnan har rätt till sin kropp hit och dit " och " vi måste undvika illegala aborter" bla bla. Är men intelligent, smart och kan kontrollera sig och sin sexualitet kan man njuta fullt ut av sex från tonåren upp till klimakteriet utan att bli gravid en enda gång av misstag. Jag tycker ansvaret ligger i preventivmedelsfasen....oavsett hur mkt folk säger " de är superfertila" bla bla. Jag är också superfertil men har lyckats ungå graviditet till den dag jag verkligen ville ha barn. Då blev jag gravid direkt. Min åsikt är att aborter är slarv... Och ja, jag skuldbelägger delvis dem som slarvar...utan att skämmas för det. Det står jag också för. Och ja, det är min moraliska hållning och mitt etiska ställningstagande i denna fråga.
    Kvinnan har självklart rätt till den egna kroppen och rätt att avgöra huruvida den ska nyttjas av en annan varelse eller inte.
    Kvinnor är människor och omfattas av dom mänskliga rättigheterna.
    Tja, jag var ju dum, korkad och okontrollerad när jag blev gravid trots dubbla skydd som 15-åring. Klart jag borde fattat att kondomen skulle gå sönder samtidigt som p-pillerna fallerade.
    Fan vad korkat av mig...
    Och jag hade oskyddat sex ett år nu senast utan att bli gravid.
    Ett par månader efter att vi hade slutat ha aktiva försök däremot.
    Då först ville kroppen samarbeta.
    Aborter är medicinska ingrepp, inte slarv.
  • Triskele
    HäxanSurtant3 skrev 2010-03-10 23:00:10 följande:
    ja en frisk person är inte nyfiken på det foster det vill abortera. Jag anser man är lite knäpp då ja.
    Eller så är man intresserad av vad som händer med kroppen. Kan ju vara en bra idé att ha ett hum om hur saker fungerar.
  • Triskele
    Jagvetmest skrev 2010-03-10 23:14:15 följande:
    Sprucken kondom OCH ickefungerande p-piller som du tagit enl föreskrift.. Kan du ju inbilla någon oinvigd om. Även om jag tycker det var ett bra beslut att göra abort som 15-åring!
    Jag behöver inte inbilla någon om något, antingen så tror man på mig, eller så gör man inte det.
    Inte mitt problem om folk väljer att tro att jag skulle ljuga om en sån sak.
    Klart som fan det var ett bra beslut. Det var ett bra beslut andra gången också.
  • Triskele
    HäxanSurtant3 skrev 2010-03-10 23:29:06 följande:
    jo en medveten kvnna har någorlunda koll på sin menscykel...jag anser man väljer sina tillfällen och därmed kan misnka riskerna medvetet förutom preventivmedel.
    Jag har aldrig haft en stabil menscykel. Pco-s gör sånt vet du.
    Men du får gärna räkna ut när jag förväntas ha ägglossning. Det vore praktiskt att veta i framtiden.
  • Triskele
    HäxanSurtant3 skrev 2010-03-10 23:31:47 följande:
    i mina ögon är man makaber om man vill ha en anatomisk lektion isamband med en egen abort. Lätt störd faktiskt. Är man så anatomiskt/fysiologiskt intresserad finns det anatomiböcker samt filmer på nätet att tillgå. All avsaknad av känslor då man genomgår abort tyder på en störing-känner man absolut inget är man lite störd. Men det är min åsikt det. Du tycker ju inte alls så. Vi tycker olika.
    Varför försitta tillfället?
    Anatomiböcker behandlar inte min kropp.
    Dom avhandlar inte just mina egenheter. Dom är generella i beskrivningarna.
    Jag kände lättnad. Outsäglig lättnad, frid och att ångesten över att vara ofrivilligt gravid släppte. Varsågod, mina känslor vid aborterna.
  • Triskele
    HäxanSurtant3 skrev 2010-03-10 23:33:10 följande:
    man kan lugna ned sig då ang sex tills man hittat ett fungerade p-medel.
    Hur vet man att det fungerar innan man testat dess effektivitet?
  • Triskele
    Jagvetmest skrev 2010-03-10 23:42:27 följande:
    Jag tror att du ljuger ja..
    Tja, det är faktiskt ditt problem.
  • Triskele
    HäxanSurtant3 skrev 2010-03-10 23:45:21 följande:
    desto större anledning vara förutseende och skydda sig mer effektivt då..
    Hur?
    Vad menar du att jag skulle göra? 
    Och varför i hela friden ska jag anpassa mig efter andras uppfattning?
    Jag skyddar mig utifrån bästa förmåga.
    För min egen skull.
    Andra ska faktiskt bara skita i huruvida jag använder skydd eller inte då det är en privatsak.
  • Triskele
    HäxanSurtant3 skrev 2010-03-10 23:51:09 följande:
    ok enligt min åsikt är det synsättet tecken på ett patologiskt distanserade och en typ av försvarsmekanism...i psykiatriska termer. Men ju min åsikt. Du får tycka det är Ok...
    Ah, min mormor kallar det klinisk blick och pushar på att jag söker till läkarlinjen.
    Se så olika perspektiven kan vara.
Svar på tråden Sänk abortgränsen!