Inlägg från: Dorian Ertymexx |Visa alla inlägg
  • Dorian Ertymexx

Sänk abortgränsen!

HäxanSurtant3 skrev 2010-03-14 21:42:51 följande:
    Det finns föräldralösa barn i Afrika också, jag har sett gatubarn där i flera olika länder under olik resor.. Det rättfärdigar inte att fullt friska normala kvinnor i I-länder drar till med en abort i v 13 för att " jag vill inte bli fet och jag har en termin kvar på min utbildning".
    Varför inte? Om mamman hellre dumpar ungen i en container, är det verkligen bättre?

Fan, ta en titt ut i världen hur det ser ut - till och med i USA, där aborter ofta ÄR tillåtna, men där moralen är snävare än här, händer det ofta att barn hittas döda i soptunnor. Allt för att det trummas ut att abort är fel. Är det idealet, tycker du? Eller vill du verkligen ha en nytändning för de som ska abortera sena foster (vilket också lär leda till att än senare foster eller barn aborteras än som sker idag, om det väl finns svarta abortkliniker)?
    Jag är inte en kvinnokarl! Men jag jobbar på det!
  • Dorian Ertymexx
    HäxanSurtant3 skrev 2010-03-14 22:53:10 följande:
    fosters hjärna börjar utvecklas redan i vecka 3...i notocorden. och sedan utvecklas den under hela graviditeten...vad vet du om huruvida ett foster känner smärta eller inte i v 18?
    Börjar utvecklas, ja. En dator börjar byggas med de första kiselslipningarna. Den kan inte göra avancerade uträkningar för det.

Du tror inte att läkare har undersökt detta? Tror du att läkare och etiska råd bara slumpat fram en siffra för senaste dag för abort sådär på pur måfå? Du är läkare, du vet säkert bättre än jag hur att hitta material om sådant. Leta och finn, vet jag.
  • Dorian Ertymexx
    HäxanSurtant3 skrev 2010-03-14 22:57:15 följande:
    vi diskuterar abortlagen i Sverige, inte utomlands. Se TS.
    Det var ett rätt misslyckat försök till att ducka fakta, måste jag säga. Jag visar på, genom exempel utomlands, hur det riskerar (och lär) bli i Sverige om vi sänker abortgränsen. Jag blir förvånad om du inte förstod det.
  • Dorian Ertymexx
    HäxanSurtant3 skrev 2010-03-14 22:55:50 följande:
    du skrev det var en allmängiltig sanning. Jag hävdar inte MIN syn på aborter och livet är en allmängiltig sanning. Det är MIN uppfattning som är min högst personliga åsikt och som inte heller ska ligga till grund för andras belsut om ev aborter. Men jag har en åsikt om det!
    Du har en åsikt som du tycker ska gälla som praxis inom medicin. Om det har du varit väldigt tydlig.
  • Dorian Ertymexx
    HäxanSurtant3 skrev 2010-03-14 23:00:59 följande:
    man kan bara antaga ett foster inte kan registerar smärta utifrån de undersökningar som gjorts i en viss vecka. Det är inte en absolut sanning. 
    Du är läkare, så du borde veta det här - har man inte en fullt utvecklad hjärna så fungerar inte helheten. Smärtregistrering är, ens om den fungerar, helt värdelös om det inte finns något som kan registrera smärtan, dvs ett medvetande. Litet som att jag kan klicka på en mus bäst jag vill, är den inte kopplad till en aktiv dator med ett fullt installerat operativsystem så sliter jag bara på mina fingrar.

Före en viss ålder är hjärnan helt enkelt inte kapabel till detta. Det krävs ingen magi för att förstå det, bara ganska så grundläggande förståelse av hur hjärnan fungerar. Givetvis kan man ha fel, men det kan man alltid. Vem vet, lik kanske känner smärta när man gräver i dem, eller känner panik när man begraver dem - men oddsen är rätt löjligt små för att så ska vara fallet va.
  • Dorian Ertymexx
    HäxanSurtant3 skrev 2010-03-14 23:21:32 följande:
    nej jag har inte skrivit att man ska följa just mina åsikter i sjukvården. Jag ahr skrivit hur jag skulle vilja ha det om jag fick bestämma-men jag är varken klinkchef eller politiker.
    Ja? Det var ju det jag skrev! Du har sagt hur du tycker att det borde vara!
  • Dorian Ertymexx
    Cinza skrev 2010-03-14 23:31:38 följande:
    Ett litet inlägg i diskussionen om huruvida foster känner smärta eller har ett medvetande:www.svd.se/opinion/brannpunkt/manniskovarde-f...
    Intressant text. Speciellt det här var intressant:

"Om det föds efter 23 veckors graviditetslängd kan det redan efter någon veckas ålder registrera syn-, hörsel-, känsel- och smärtintryck i hjärnbarken."

Dvs om det föds vecka 23, så kan det - efter en vecka - registrera smärta.

Det är ett ganska rejällt kasst från vecka 18, mer än en niondel av den totala graviditeten, faktiskt.
  • Dorian Ertymexx
    HäxanSurtant3 skrev 2010-03-14 23:46:43 följande:
    Nu visar du återigen brist på kunskap /att du är insatt.1) den svenska abortlagen utgår iNte från huruvida ett foster kan registera smärta elelr inte, den utgår från om fostret är livsdugligt utanför livmodern eller inte.Således har inga etiksa kommiter suttit och gått igenom oilka forskningsrapporter där man fastslagit i vilken vecka fostret kan aborteras utan att känna av det dödas. 2) som jag skrev ovan är det inte möjligt forska fram exakt då ett foster får ett medvetande och kan registera smärta. Mna kan spekulera och atagan mend et är svårt säga exakt.Detta säger även docent Tomas Seidahl:" Studier av när och hur foster upplever smärta är komplicerade. Själva förutsättningen för en smärtupplevelse är att det finns nerver och fungerande kommunikation på olika nivåer. Man kan tala om strukturella förutsättningar, alltså att strukturer måste finnas på plats för att smärta ska kunna uppstå. Strukturella förutsättningar kan observeras vid t.ex. dissektion och mikroskopi. Merparten av de strukturella förutsättningarna med nerver, hjärna etc. finns till stor del redan i vecka 12-13.   Sedan kan man tala om funktionella förutsättningar och då menas med att strukturerna har en funktion för att smärta ska kunna upplevas. Det gäller då att t.ex. nerver verkligen fungerar med överföring av impulser, eller att hormoner och signalsubstanser verkligen kan frisättas. Detta kan i viss mån mätas med t.ex. blodprover, även om det är praktiskt svårt att mäta på ofödda barn eller rent av omöjligt tidigare i graviditeten. "SÅ----dina uttalanden om att " det är grundläggande kunskaper i hur hjärnan fungerar"-----tja jag kan bara skaka på huvudet ännu gång åt dina uttalanden.
    Notera just "MERPARTEN" där. Om du har MERPARTEN av en dator, tror du att den kommer fungera? Tror du att det kommer att registrera om du klickar på en mus? Du måste ha HELA datorn igång, med installerat operativsystem och allt, för att den ska fungera. Och den är inte ens i närheten lika komplex som den mänskliga hjärnan.

"Sedan kan man tala om funktionella förutsättningar och då menas med att strukturerna har en funktion för att smärta ska kunna upplevas. Det gäller då att t.ex. nerver verkligen fungerar med överföring av impulser, eller att hormoner och signalsubstanser verkligen kan frisättas. Detta kan i viss mån mätas med t.ex. blodprover, även om det är praktiskt svårt att mäta på ofödda barn eller rent av omöjligt tidigare i graviditeten."

Jag gillar att du citerade ett stycke som ger MIG rätt, inte DIG! Här skriver han ju rakt av att ja, en del av strukturerna finns, men de är knappast fungerande, och det går inte att avgöra om de skulle fungera ens. Tillsammans med artikeln ovan visar det med all önskvärd tydlighet att du helt enkelt inte har rätt i den här frågan.

Och för att vara tydlig vill jag citera länken ovan igen:

"Om det föds efter 23 veckors graviditetslängd kan det redan efter någon veckas ålder registrera syn-, hörsel-, känsel- och smärtintryck i hjärnbarken."
  • Dorian Ertymexx
    HäxanSurtant3 skrev 2010-03-15 09:28:48 följande:
    Självklart är det bästa om barnet föds önskat. Men jag tror inte gravida kvinnor som går graviditeten fullt ut alltid behåller inställningen att barnet är oönskat. Det sker ju en anknytningsprocess under själva graviditeten också. Det kan ske du inte har hunnit uppleva själv, men så kände iallafall jag det.Innan vecka 12 så var det mest ngt overkligt som växte i magen men då man såg bebisen på Ul så var det lätatre föreställa sig.Sedan då sparkar kommer och buffar så kände iallaflal jag definitivt en kommunikation med min bebis.Beskyddar instinken är djupt rotad i människan. Jag träffade tex en tungt missbrukande kvinna på en perinatal avd som varit på avgiftning från sitt tunga heroinmissbruk och faktsikt lyckats avstå från heroin för att hon råkade bli gravid.Visst-återfalls risken är stor, men kom inte och nsäg att alla gravida inte utvecklar en beskyddarinstink ju längre graviditeten går.denna missbrukande kvinna var ett strålande exempel på hur man kan ta sig i kragen för sitt barns skull.Hon hade sedan tidigare även ett tonårsbarn och då hon var gravid med honom avstod hon också från heroin.
    Intressant. Man får inte jämföra växande celler med växande celler (embryo med cancer), men man får hävda att abortlutande kvinnor är som heroinister och borde hindras från abort eftersom de kommer bli glada och lyckliga föräldrar om de bara hindras från att genomgå proceduren. Fint förtroende för kvinnor och deras fria val du har.
Svar på tråden Sänk abortgränsen!