HäxanSurtant3 skrev 2010-03-14 23:46:43 följande:
Nu visar du återigen brist på kunskap /att du är insatt.1) den svenska abortlagen utgår iNte från huruvida ett foster kan registera smärta elelr inte, den utgår från om fostret är livsdugligt utanför livmodern eller inte.Således har inga etiksa kommiter suttit och gått igenom oilka forskningsrapporter där man fastslagit i vilken vecka fostret kan aborteras utan att känna av det dödas. 2) som jag skrev ovan är det inte möjligt forska fram exakt då ett foster får ett medvetande och kan registera smärta. Mna kan spekulera och atagan mend et är svårt säga exakt.Detta säger även docent Tomas Seidahl:" Studier av när och hur foster upplever smärta är komplicerade. Själva förutsättningen för en smärtupplevelse är att det finns nerver och fungerande kommunikation på olika nivåer. Man kan tala om strukturella förutsättningar, alltså att strukturer måste finnas på plats för att smärta ska kunna uppstå. Strukturella förutsättningar kan observeras vid t.ex. dissektion och mikroskopi. Merparten av de strukturella förutsättningarna med nerver, hjärna etc. finns till stor del redan i vecka 12-13. Sedan kan man tala om funktionella förutsättningar och då menas med att strukturerna har en funktion för att smärta ska kunna upplevas. Det gäller då att t.ex. nerver verkligen fungerar med överföring av impulser, eller att hormoner och signalsubstanser verkligen kan frisättas. Detta kan i viss mån mätas med t.ex. blodprover, även om det är praktiskt svårt att mäta på ofödda barn eller rent av omöjligt tidigare i graviditeten. "SÅ----dina uttalanden om att " det är grundläggande kunskaper i hur hjärnan fungerar"-----tja jag kan bara skaka på huvudet ännu gång åt dina uttalanden.
Notera just "MERPARTEN" där. Om du har MERPARTEN av en dator, tror du att den kommer fungera? Tror du att det kommer att registrera om du klickar på en mus? Du måste ha HELA datorn igång, med installerat operativsystem och allt, för att den ska fungera. Och den är inte ens i närheten lika komplex som den mänskliga hjärnan.
"Sedan kan man tala om funktionella förutsättningar och då menas med att strukturerna har en funktion för att smärta ska kunna upplevas. Det gäller då att t.ex. nerver verkligen fungerar med överföring av impulser, eller att hormoner och signalsubstanser verkligen kan frisättas. Detta kan i viss mån mätas med t.ex. blodprover, även om det är praktiskt svårt att mäta på ofödda barn eller rent av omöjligt tidigare i graviditeten."
Jag gillar att du citerade ett stycke som ger MIG rätt, inte DIG! Här skriver han ju rakt av att ja, en del av strukturerna finns, men de är knappast fungerande, och det går inte att avgöra om de skulle fungera ens. Tillsammans med artikeln ovan visar det med all önskvärd tydlighet att du helt enkelt inte har rätt i den här frågan.
Och för att vara tydlig vill jag citera länken ovan igen:
"Om det föds efter 23 veckors graviditetslängd kan det redan efter någon veckas ålder registrera syn-, hörsel-, känsel- och smärtintryck i hjärnbarken."