Inlägg från: Zusannah |Visa alla inlägg
  • Zusannah

Sänk abortgränsen!

Plutteli skrev 2010-03-12 20:32:39 följande:
    Mja, ryggbråck syns tex. också på UL och hur allvarligt det kan bli om barnet föds vet man inte riktigt, det går att få en eventuell prognos utifrån bråckets placering men att behålla barnet är en chansning många väljer att avstå ifrån även om barnet skulle kunna överleva. Fostervattensproverna görs i vecka 15 ja, men sen är det nån vecka väntetid innan man får svaret som vanligen kommer runt v. 18, så det blir ingen större skillnad ändå!
    Fast sjukvårdens byrokrati/kötider eller vad det nu är ska ju väl inte få bestämma vilken vecka man ska få göra abort? Om gränsen sänks får de ju vara snabbare med beskeden.
    Älskar mina barn!!
  • Zusannah
    FlamingRed skrev 2010-03-12 23:40:12 följande:
    Om man tänker på att det största hotet mot vår planet är hur vi utnyttjar våra resurser, och att resurserna missbrukas pga överbefolkning. Varför ska vi då slita så hårt för att se till att oönskade barn kan bidra till denna överbefolkning?
    Jag tycker det är lika illa med oönskade barn som du, och dessutom alla de barn som redan idag föds som inte har det bra av olika skäl.

Men frågan handlar inte om det, utan om det är rätt att döda ett barn (eller en vuxen människa för den delen). Och jag tycker att i vecka 18-22 är det ett barn.

Bara för att vi har ont om resurser, ska vi döda människor för att råda bot på det problemet? Då kan man ju i så fall hellre döda lite av de gamla 90-åringarna som bara lever på samhällets resurser och inte bidrar med något? Många av dem är också oönskade av sina familjer och ligger ensamma och ledsna i en anonym sjukhussäng.
    Älskar mina barn!!
  • Zusannah

"

Kan inte fostret omsätta syre ur luften på egen hand så kan det heller inte överleva vid en förlossning. Krass fakta.
    Ett spädbarn behöver inte leva vidhäftat en annan människa för att överleva. Däri ligger den stora skillnaden."

Men varför ska förmågan att kunna andas själv vara den styrande frågan om vilka som får leva, och vilka som får dödas? I så fall ska alla i respirator också dödas då?

Om någon uppfann en konstgjord livmoder dit aborterade foster kunde implanteras, och fortsätta leva, skulle det vara ok att döda dem ändå?
    Älskar mina barn!!
  • Zusannah
    Plutteli skrev 2010-03-13 08:49:50 följande:
    Beroende på möjlighet till tillfrisknande så anser jag att en del som ligger år efter år i respirator bara borde få den avstängd istället. Så ja, det finns de i respirator som inte borde leva vidare. (Hjärndöda tex. men de får å andra sidan inte "leva" vidare heller).
    Då tror jag du och jag inte kommer längre i debatten. Det är här våra åsikter delas, och inga argument kan nog hjälpa vare sig för dig eller mig. Jag tycker aldrig det är befogat att avbryta någons liv oavsett (inte abort, inte aktiv dödshjälp, inte dödsstraff). Men jag kan också absolut förstå det synsättet du har, och jag respekterar det.
    Det är mycket svåra frågor, helt klart!
    Älskar mina barn!!
  • Zusannah
    FlamingRed skrev 2010-03-13 08:50:23 följande:
    Tycker du verkligen att det är motsvarande? Att döda nån som har en upptattning om livet och möjlighet att planera och styra sitt eget liv? Någon som är kapabel att känna ångest inför vetskapen att någon annan har rätt att döda henne? Verkligen?
    Nej, jag tycker aldrig det är rätt att döda någon. Huruvida de är medvetna om det eller inte har inte med saken att göra (även om det förstås är hemskare om den som dödas är medveten om det).

Menar du alltså att det är själva medvetandet om att man blir dödad som gör att det ärfel?
    Älskar mina barn!!
  • Zusannah
    Fru U skrev 2010-03-13 08:57:17 följande:
    Ja vill de dö så fram med medicinerna så att de slipper leva. Jag ser absolut inget problem med att bestämma över en, som du anser, människa då det sker för övrigt inom all sjukvård varje dag.
    Då svarar jag till dig samma som till Plutteli, att vi kommer inte längre i debatten. Jag respekterar din åsikt, men delar den inte.
    Älskar mina barn!!
  • Zusannah
    Fru U skrev 2010-03-13 08:59:24 följande:
    Jag vet inte varför du är emot aktiv dödshjälp men jag antar att det är av moraliska skäl snarare än praktiska skäl och jag tycker det är beklagligt. Det är inte ett självändamål att existera. Allt liv är inte värdefullt.
    Ja det är moraliska skäl, jag ser allt liv som värdefullt.   Men som sagt, jag kan helt klart förstå varför inte alla ser det så.
    Älskar mina barn!!
  • Zusannah
    FlamingRed skrev 2010-03-13 09:05:46 följande:
    Nu vet jag inte vad du menar med "rätt", om du menar att det skall uppmuntras, eller om de menar det som en nödvändig, men kanske hemsk, rättighet. Det är fel att döda någon som förstår konceptet att bli dödad ja, eftersom det då påverkar individens hela liv. Någon som inte förstår konceptet, som en hund vet ju inget om vad avlivning innebär, därför är det acceptabelt att avliva en hund. En hund förstår däremot hot och vanvård, så det är inte acceptabelt att hota eller vanvårda hundar.
    Med rätt menar jag att JAG inte tycker det är rätt och inte skulle kunna göra det själv. Däremot kan jag ju givetvis inte bestämma över andras beslut.

"Någon som inte förstår konceptet," får man alltså döda? Så t.ex en som ligger i koma? Eller som är mycket gravt psykiskt störd och inte kontaktbar? Ett ensamt, okontaktbart, apatiskt flyktingbarn utan anhöriga i livet, som bara är en belastning för svensk välfärd kanske?
    Älskar mina barn!!
  • Zusannah
    Mei skrev 2010-03-13 09:07:32 följande:
    Men nu måste jag då säga att jag är emot att sänka abortgränsen men jag är också emot aktiv dödshjälp. Så det är inte där skiljelinjen nödvändigtvis går. Passiv dödshjälp är däremot helt rimlig. TS Vad gäller din fråga när det blir ett barn så räknas det medicinskt som ett barn från v 34 dvs när man räknar med att barnet kan överleva själv utanför kvinnan. Först embryo, sedan foster och från v 34 har man ett barn i magen. Inte heller ska man tro att de som föds i v23 som regel överlever utan men. Det är undantagsfall. Och det finns mig veterligen ingen konsensus inom sjukvården att det är försvarbart att satsa fullt på så små foster just pga riskerna att man inte hjälper utan kanske faktiskt stjälper.
    Läs gärna på lite innan du skriver, tack!

Den gränsen har ändrats 2008, numera räknas det som barn redan från vecka 22. För att de som föds för tidigt och dör ska kunna begravas. (Läs mer här: www.smer.se/Bazment/54.aspx)

Man satsar alla resurser på för tidigt födda i vecka 23 om man bedömer att de har en chans att överleva (om de visar livstecken/rör sig, eller försöker andas t.ex).

Det är inte undantagsfall att de överlever utan men. Ca 1/3 klarar sig helt utan men, de andra får skador eller infektioner men många av de skadorna/infektionerna kan åtgärdas under den första tiden.
    Älskar mina barn!!
  • Zusannah
    FlamingRed skrev 2010-03-13 09:15:23 följande:
    Du missförstår mig, någon som _aldrig_ förstått konceptet. Någon som aldrig förstått konceptet är inte kapabel att lida pga möjligheten att bli dödad, eller faktiskt bli dödad. Du säger att "rätt" endast gäller dig själv, och sen slänger du in "få man alltså döda". Vadå "får"? Får för dig?
    Men den gravt psykiskt sjuka har väl aldrig förstått konceptet?

Nej, "får" för DIG. Det är ju dig jag frågar.
    Älskar mina barn!!
Svar på tråden Sänk abortgränsen!