Mei skrev 2010-03-13 09:07:32 följande:
Men nu måste jag då säga att jag är emot att sänka abortgränsen men jag är också emot aktiv dödshjälp. Så det är inte där skiljelinjen nödvändigtvis går. Passiv dödshjälp är däremot helt rimlig. TS Vad gäller din fråga när det blir ett barn så räknas det medicinskt som ett barn från v 34 dvs när man räknar med att barnet kan överleva själv utanför kvinnan. Först embryo, sedan foster och från v 34 har man ett barn i magen. Inte heller ska man tro att de som föds i v23 som regel överlever utan men. Det är undantagsfall. Och det finns mig veterligen ingen konsensus inom sjukvården att det är försvarbart att satsa fullt på så små foster just pga riskerna att man inte hjälper utan kanske faktiskt stjälper.
Läs gärna på lite innan du skriver, tack!
Den gränsen har ändrats 2008, numera räknas det som barn redan från vecka 22. För att de som föds för tidigt och dör ska kunna begravas. (Läs mer här:
www.smer.se/Bazment/54.aspx)
Man satsar alla resurser på för tidigt födda i vecka 23 om man bedömer att de har en chans att överleva (om de visar livstecken/rör sig, eller försöker andas t.ex).
Det är inte undantagsfall att de överlever utan men. Ca 1/3 klarar sig helt utan men, de andra får skador eller infektioner men många av de skadorna/infektionerna kan åtgärdas under den första tiden.