Inlägg från: siamusen |Visa alla inlägg
  • siamusen

Sänk abortgränsen!

Coriander skrev 2010-03-11 18:24:48 följande:
    Jag är absolut för att sänka abortgränsen. Vad är det som gör att en kvinna inte kan besluta sig om hon vill eller inte vill ha abort redan tidigt i graviditeten? Okej, det finns ju de FÅ fall där tjejen inte förstår att hon är med barn förän sent i graviditeten, men det är extremt sällsynt.  Anser att gränsen borde sänkas till vecka 12 och med specialtillstånd till vecka 16. Om man, som i många fall, har missat sin mens och sedan tar ett gravtest som visar positivt, då har man ju upp till de där 12 veckorna hela 7 veckor. Dessutom skulle jag vilja att hela abortsystemet skulle göras om till en lättare procedur. Varför kan man inte som tjej bara gå till en mottagning och få det gjort på en gång? Varför all den väntan, läkarbesök för att få tillstånd att göra abort, undersökningar, samtal osv.  Jag är INTE emot abort, har själv gjort ett och förstår att det finns livssituationer där graviditet och barn inte är rätt. Men jag tog beslutet för att definitivt göra abort redan två dagar efter ett +. Jag valde kirurgisk abort och fick vänta framtill vecka 11 för att göra det. Det var fruktansvärt plågsamt! Jag gick och bar på något som fick min kropp att agera helt galet..och något som jag inte hade någon som helst möjlighet att behålla.  När jag tog kontakt med vårdcentralen för att få läkartid (för tillstånd att göra abort) tog de inte ens emot mig, utan jag fick ringa runt till olika ungdomsmottagningar för att få tid till deras gynekolog/läkare. Det var knepigt att få tid, då det var många andra som också ville komma dit. Vid läkarbesöket var jag tvungen att samtala med någon kurator om det hela och det kändes som om hon försökte få mig att behålla. Samma med läkaren som gjorde mig illa under undersökningen, sa att hon var trött på att undersöka tjejer som är precis i början av en graviditet och berättade sedan innan hon räckte över tillståndet, att hon ansåg att abort är fel....japp. Sedan ringde jag till sjukhuset för att boka tid för abort...och då får jag höra att det är 4 veckors kö!!! Nu handlar det ändå om landets största mottagning för kvinnohälsa.  Summasummarum: Mer resurser till kvinnohälsovården, sänkt abortgräns till 12 veckor/ specialtillstånd vecka 16 och lättare process att få abort. 
    V. 16 funkar ju inte da man inte kan se avvikelser sa tidigt.

Men visst borde köerna vara kortare.
  • siamusen
    HäxanSurtant3 skrev 2010-03-11 18:39:58 följande:
    Du kan ju roa dig med att ringa runt till samtliga sjukhus och fråga om de har en läkarstudernade där som du vill nita   det finns läkarstudernade överallt på alla sjukhus-så lycka till.
    Absolut inte. Bara det att du sa att du jobbade utomlands. Skåne hör vâl till Sverige?
  • siamusen
    iamnumb skrev 2010-03-11 18:45:05 följande:
    Jag tycker att man skall höja gränsen till 18 år! Tänker att man har ju ansvar för rövungen tills dess och då borde vara mitt val!
    Nu hänger jag inte med. Vilken gräns ska ga vid 18 ar?
  • siamusen
    Shadilly skrev 2010-03-11 19:22:41 följande:
    OCH APROPÅ SYLTSMÖRGÅSAR HAR JAG FORTFARANDE ETT HORN I SIDAN TILL MATTANTERNA.
    Nu har jag missat nagot kânner jag
  • siamusen
    Mei skrev 2010-03-11 19:29:17 följande:
    Jag tyckte logiken var glasklar...lika glasklar som i det citerade inlägget...
    Förvisso
  • siamusen
    Plutteli skrev 2010-03-11 19:34:39 följande:
    Om jag tolkade det meningsutbytet rätt så handlade faktiskt om min åsikt att min dotter inte var en bebis när hon befann sig i min mage och att jag och sambon därför hade andra ord för henne än "vår bebis" eller "vårt barn". Att hon var vår bebis började vi säga runt v. 38...
    Jaha. Då hänger jag inte med alls för det är ju fullständigt normalt. Det kan man ju fraga vilken utbildad gynekolog som helst om.
  • siamusen
    Plutteli skrev 2010-03-11 19:57:50 följande:
    Ja, men tydligen är det att förtränga sin graviditet och jadajada att inte kalla fostret för sin bebis från dag ett. Som jag skrev tidigare: Vi kallade vår dotter för vårt lilla pyr eftersom vi tyckte det var sött och mindre kliniskt än att säga "vårt embryo/foster", och en bebis blev hon i våra ögon ca 2 veckor innan BF, fast hon föddes inte fören 2 dagar innan BF så rent medicinskt var vi ju lite tidigt ute
    Våra har hetat "Den". Möjligen "Han" ibland men tror jag bara gâllt för barn nr3.
  • siamusen
    HäxanSurtant3 skrev 2010-03-11 20:32:07 följande:
    vilken ? redan glömt vad du frågade. jag har nattat barn här en stund.
    Du far gärna svara pa min fraga om varför du säger att du jobbar utomlands nâr du jobbar i skåne?
  • siamusen
    HäxanSurtant3 skrev 2010-03-11 20:45:45 följande:
    jag behöver inte redovisa mina arbetsplatser för dig.
    Nej, men det blir lite svårt att tro pa resten du säger om det visar sig att du hittar pa om annat. Det maste du vâl förstå?

och det stora problemet med det är att da faller manga av dina argument och det vill du vâl inte?
  • siamusen
    HäxanSurtant3 skrev 2010-03-11 20:50:11 följande:
    vad har detta med abortgränser att göra? helt OT ..undrar du så kan du inboxa mig....inget som har med tråden att göra.
    Det har jag svarat pa redan
  • siamusen
    HäxanSurtant3 skrev 2010-03-11 20:55:18 följande:
    Jag bryr mig inte om hur trovärdig jag är i just dina ögon, det rör mig inte i ryggen....en studerande har knappast en fast arbetsplats utan tar arbeten lite där den har lust jobba ett kortare tag...det är dessutom oerhört lätt få jobb inom min bransch och vi är många som åker utomlands på loven och jobbar eller tar en termins uppehåll och studerar i ett annat EU land. Att vara studerande innebär friheten kunna ta kortare pass/vikariat då man kan jobba...Något mer du undrar? vill du ha min Cv skickad till dig med vidimerade underskrifter?
    Nej tack.

För mig far du gârna berâtta precis vad du vill och om vad du vill.
  • siamusen
    Triskele skrev 2010-03-11 22:05:39 följande:
    Tyvärr kostar det ju en slant. Men det är ju det säkraste sättet att undvika framtida graviditeter. Man får hoppas att det subventioneras i framtiden. Jag har mer än en partner. Jag attraheras inte sexuellt, däremot har jag en sexdrift och njuter av sex. Motsatsen till bisexuell kan man se det som, om det gör det lättare att förstå.
    Du kan sterilisera dig i samband med ett kejsarsnitt annars.
  • siamusen
    Zusannah skrev 2010-03-11 23:00:33 följande:
    Måste ju svara på en sådan direkt fråga även om det är läggdags för länge sen. Jag är inte emot fri abort. Låt bli att ogrundat anklaga mig för att ljuga i min ts. Jag vet väl vad jag själv tycker? Tycker det skulle vara hemskt om det blev en massa illegala aborter med stympade kvinnor som följd.   Skulle inte rösta ja för ett abortförbud om det kom upp t.ex som folkomröstning.Mitt syfte med denna tråd - och med att debattera abortfrågor öht - är att jag vill att det ska bli en opinion som kan göra politikerna mer benägna att sänka gränsen, både för fri abort och abort efter socialstyrelsens godkännande.Jag har ingen uppfattning om lämplig vecka, eftersom jag inte har någon medicinsk utbildning - men kanske 2-3 veckor under rådande gräns? Så i så fall vecka 15-16 för fri abort, vecka 19-20 med särskilt tillstånd.Sedan - som du mycket riktigt läst mellan raderna - och som jag skrivit här i tråden - tycker jag inte något friskt foster ska behöva aborteras. Att man ska lägga mer resurser på att hitta preventivmedel som passar alla, öppna upp för enklare regler kring adoption inom landets gränser osv. Mitt syfte är också att ta död på det vanligaste abortargumentet jag får höra: "Det är ju bara en cellklump ändå". Därav min ts, med information om fostret i dess olika stadier. Som någon skrev tidigare i tråden, det är ett barn med tio fingrar och tio tår, en mycket liten, men perfekt människa.Oavsett vad abortförespråkarna gång på gång hävdar, att det är ett väldigt noga övervägande och en sista utväg för alla som gör abort, så stämmer tyvärr detta inte in på de jag känner som gjort abort. T.ex En gjorde det för att hon var ganska ung och hennes föräldrar ville det, eftersom hon inte längre var tillsammans med pappan. Denna tjej och hennes kille använde inget preventivmedel alls.Och en annan gjorde det för att pappan redan hade barn med en annan, och hon hade nyss gjort slut med honom. Inte heller de hade använt preventivmedel för hon trodde inte hon kunde bli gravid eftersom hon hade så oregelbunden mens. Hon såg inte fostret som ett barn, utan som ett besvär... Hon var också irriterad för att själva ingreppet gjorde ont. (detta ären av mina bästa vänner och jag älskar henne men detta har jag ju förstås svårt att förstå... och det vet hon men respekterar som tur är min åsikt också)
    Men da är vi tillbaka till problemet med att det inte gar att se avvikelser sa tidigt att man skulle kunna sätta abortgränsen vid v. 19-20.
  • siamusen
    HäxanSurtant3 skrev 2010-03-11 23:11:22 följande:
    intressant argument---men om den fria aborten skulle läggas till v 12 då? och allt däröver upp till v 22 skulle ske på dispens?
    Sa är det här i Frankrike. Eller snarare: fri abort till v. 12 och sedan när som helst vid skada eller liknande.

Rutin-Ul görs dock inte förrän i v. 22 sa langa aborter görs efter den veckan, efter FVP och nagra veckors svar pa det provet.

Sist jag gjorde MKP var det flera kvinnor med stora magar som var inne för att göra sina FVP, flera som var uppenbart upprörda och grät och som alltsa fatt daliga nyheter pa sitt rutin-UL.

Men visst, sänka den fria till v. 12. Vad skulle man vinna pa det egentligen? Inget tror jag, da de allra flesta aborter ända sker innan och de som sker senare är de som inte vetat om sin graviditet, de som fatt svar av tidiga FVP eller mKP eller de vars situation har andrats av nagon anledning.

För fostret spelar det ingen roll om det aborteras i v.12 eller 17+6 sa jag ser inte poângen med att straffa mamman för att hon inte vetat om sin graviditet tex.
  • siamusen
    HäxanSurtant3 skrev 2010-03-11 23:15:45 följande:
    så egentligen skulle aborterna ske i dirket anslutning till missbildnings ul? i v 19 och 20 ? Är det möjligt?
    Nej, eller jo om man ser att hjârna saknas kanske men annars âr det ofta en process med FVP för att hitta en eventuell kromosomavvikelse.
  • siamusen
    Shadilly skrev 2010-03-11 23:28:41 följande:
    Ah är det det som menas. Nej precis, man måste ju bekräfta det man ser med UL också. Ibland är det ju inget fel, och ibland är det större fel än man trodde.
    Ja, Ul är ju ingen exakt vetenskap tyvärr. Eller som tur âr i vissa fall.
  • siamusen
    Zusannah skrev 2010-03-12 19:27:46 följande:
    Jag både håller med och inte med.För fostret är det naturligtivs lika illa när det än aborteras, så om det är tidigt eller sent kan ju på det viset kvitta.MEN anledningen att jag reagerar är det sättet som aborter utförs. Det är ju inte så att fostret blir sövt och får smärtstillande medicin i samband med aborten, utan när det fötts fram kvävs det ihjäl eftersom lungorna inte är tillräckligt utvecklade. Till och med de allra minsta djuren med bara en tillstymmelse till hjärna kan ju bli rädda och känna smärta, så att ett foster som är 22 veckor gör det är jag helt övertygad om. Ett foster på 10-12 veckor tror jag dock inte har samma medvetandegrad så där tror jag inte lidandet och rädslan blir lika stor heller. Så av den anledningen tycker jag ändå det är befogat att sänka gränsen, särskilt gränsen för fri abort.
    Fostret är dött redan innan det föds ut. Man far tabletter innen som stannar av graviditeten.

Och ett foster även i en sen abort har inget medvetande och kan alltsa inte ha ont. Det behöver inte sövas.
Svar på tråden Sänk abortgränsen!