Inlägg från: Triskele |Visa alla inlägg
  • Triskele

Sänk abortgränsen!

HäxanSurtant3 skrev 2010-03-10 23:51:34 följande:
    man rådgör med en barnmorska.
    Vad tror du kvinnan som skrev ut p-piller till mig första gången var egentligen?
  • Triskele
    Jagvetmest skrev 2010-03-10 23:56:47 följande:
    När man börjar kalla ett foster för parasit då får man en idiot-stämpel av mig iallafall. Fostret är oskyldigt. Det är snarare alla abortsökande som parasiterar på samhällets resurser. Så du tycker inte att ett foster är mänskligt?  Då har du fel. Det är 100% mänskligt (med 50% av dina gener i sig) och det är mänskligt att ge det ett värde. Motsatt är det omänskligt att kalla det för parasit. Hoppas verkligen du inte hade tänkt skaffa några barn...
    Foster lever parasitiskt.
    Inte så mycket att dividera om när det kommer till det.
    Även mitt 18 veckor gamla foster som lever och har sig i magen min just nu lever parasitiskt.
    Om man inte lägger in en massa värderingar så slipper man uppröras.
  • Triskele
    HäxanSurtant3 skrev 2010-03-10 23:58:15 följande:
     skriver man om det på ett allmänt forum och får då räkna med oilka åsikter i frågan..
    Åsikter är du fri att ha. Klanka ner på mig... Nja, inte direkt ok.
  • Triskele
    HäxanSurtant3 skrev 2010-03-11 00:02:11 följande:
    låt mig säga så här: som snart läkare så är jag då glad jag inte har en kursare som velat se sitt aborterade foster... De flesta av mina medstuderande har en HUMAN syn på foster/liv/död och är inte makabra...
    Heh, tråkiga kursare du har. Rättsmedicinare är annars en skön grupp.
    Enligt mig är det en brist att inte kunna ställa sig utanför sin emotionella koppling för att kunna fatta beslut utifrån ren fakta och logik.
    Krävs att man kan göra det för att kunna göra jobbet rätt som jag ser det.
    Och för att undvika att pådyvla patienter åsikter dom inte bett om eller ge diagnoser baserade på känslor istället för fakta.
  • Triskele
    HäxanSurtant3 skrev 2010-03-11 00:12:43 följande:
    jo jag inser ju jag inte skall jobba på gyn-det har jag redan sagt...jag har alldeles för starka personliga åsikter för det. Men det är ang aborter det...
    Tråkigt att du låter det begränsa dig istället för att välja att arbeta igenom saken.
    Man måste inte hålla fast sina åsikter om dessa leder till begränsningar i livet, man kan omvärdera och hitta nya sätt att betrakta saker på.
  • Triskele
    HäxanSurtant3 skrev 2010-03-11 00:22:49 följande:
    Jag har inget behov av att ändra min uppfattning ang synen på liv/foster/mänskligt värde till en mer ett cynsikt synsätt.   Det har funkar utmärkt i snart 40 år och i alla år jag arbetat med människor så har min uppfattning snarare varit mig tillgodo... Jag tycker omvänt det är skrämmande med en så kall,distanserad syn på livet...om det så rör sig om "en parasit" som är det foster du bär inom dig. Godnatt.
    Varför skulle man ha en kall syn på saken för att man väljer att inte blanda in känslor i det hela i en diskussion.
    Känslorna försvinner ju knappast för det. Men man måste inte låta dessa påverka en.
    En parasit är det inte i egentlig mening då det är av samma art. Men lever parasitiskt gör det.
    Med mitt samtycke, men förstås även glädje och förväntan.
    Man måste inte välja att se saker i svartvitt. Det finns alltid fler facetter.
  • Triskele
    Jagvetmest skrev 2010-03-11 08:51:28 följande:
    Bm på MVC skulle nog ha remitterat till en psykolog ja om du inte kände något för ditt barn under grav.
    Varför i hela friden då?
    Är ju fullt normalt.
    Plus att man knappast remitterar personer till psykitatri utan personens medgivande.
  • Triskele
    HäxanSurtant3 skrev 2010-03-11 09:01:12 följande:
    tex kan man alla den personlighetstörda med inslag av patologiskt distanserande /alienation...
    Är det din professionella uppfattning?
    Känner du verkligen att du har underlag nog att fatta beslut om sånt över internet?
    Jag ifrågasätter nämligen detta med rådande läkaretik. Det är inte förenligt med denna.
  • Triskele
    HäxanSurtant3 skrev 2010-03-11 09:15:56 följande:
    triangenl burkar med stolhet basunera ut sina icke existenade känslor efter sina aborter i trådar som dessa, ja...vilket jag anser är helt sjukt.
    Vilka ickeexisterande känslor, jag berättade ju exakt vad jag kände efteråt. Lättnad, frid, minskad ångest.
    Men förtala mig du, det är säkert en bra idé.
  • Triskele
    HäxanSurtant3 skrev 2010-03-11 09:23:09 följande:
    hon får det att framstå så i sina inlägg "jag var oerhört lättad, glad osv"....och så hävdar hon bestämt hon inga känslor alls hade.
    Men snälla människa, sluta projicera. Läs vad som skrivs istället.
Svar på tråden Sänk abortgränsen!