Sänk abortgränsen!
Jag klickade för fort. Vad jag menar är att det är sin sak att veta enstaka fakta och behöva det men om man har ett större behov än så då skulle jag bli oroad.
Jag klickade för fort. Vad jag menar är att det är sin sak att veta enstaka fakta och behöva det men om man har ett större behov än så då skulle jag bli oroad.
Det jag undrar är om ni som är emot sena aborter (godkända av socialstyrelsen) känt någon som gjort abort efter vecka 20?
Jag har och det var längre in i graviditeten än vecka 20 och beslutet var mycket svårt för henne att fatta men i realiteten fanns inget annat val.
Ni som vill sänka gränsen är inte medvetna om att det skulle leda till att kvinnor plågas och lider.
Varför skulle min vän gå flera månader till och känna barnet i magen sparka och veta att så snart förlossningen satt igång och barnet fötts så skulle det dö omedelbart
Det var grymt nog som det var.
Och jag tror att många anger skäl som låter knäppa men som inte förtäljer hela sanningen.
Det är nog få kvinnor som är starka nog att erkänna att de kanske gör abort för att de är rädda. Rädda för att vara gravida. Rädda för att föda. Rädda för att bli mamma.
Min poäng i mitt förra inlägg var att de flesta som gör abort lite senare oftast inte gör det "bara för att" utan det ligger mycket bakom.
De fenstaka å som nyttjar det som preventivmedel och verkligen inte bryr sig skulle man inte komma åt genom att sänka abortgränsen för de hade med största sannolikhet gjort en illegal abort i så fall. Eller ännu värre fortsatt vara gravida men skitit i det och levt som om de inte var det (rökt, druckit, ätit vad som helst) och det är inte i barnets bästa intresse.
Man vet faktiskt inte exakt hur dagen-efter-piller fungerar men man antar att de fungerar för att de skjuter upp ägglossningen.
Så det går inte att utesluta att de medverkar till att ett befruktat ägg åker ut.
Företaget som tillverkar dagen-efter-piller. Läs själv på deras websajt eftersom du inte tror mig. NORLEVO
Från patientinformation direkt från norlevos sida:
® är ett akut-p-piller som kan förhindra att en graviditet uppstår. NORLEVO
® har ingen effekt om du redan är gr avid. Verkningsmekanismen är inte fullständigt känd. Den viktigaste synes dock vara att NORLEVO
® hämmar ägglossningen.