Inlägg från: Fru U |Visa alla inlägg
  • Fru U

Sänk abortgränsen!

Jag klickade för fort. Vad jag menar är att det är sin sak att veta enstaka fakta och behöva det men om man har ett större behov än så då skulle jag bli oroad.

Svaren bor i hjärtat
  • Fru U
    Mei skrev 2010-03-11 18:24:26 följande:
    Hihi, ibland kan det vara terapeutiskt/stöttande/bekräftande att få veta något personligt men inte privat om läkaren. Var mer så jag menade med behöva.
    Det var ungefär det jag menade också, har svårt att få fram det i ord
    Svaren bor i hjärtat
  • Fru U

Det jag undrar är om ni som är emot sena aborter (godkända av socialstyrelsen) känt någon som gjort abort efter vecka 20?

Jag har och det var längre in i graviditeten än vecka 20 och beslutet var mycket svårt för henne att fatta men i realiteten fanns inget annat val.

Ni som vill sänka gränsen är inte medvetna om att det skulle leda till att kvinnor plågas och lider.

Varför skulle min vän gå flera månader till och känna barnet i magen sparka och veta att så snart förlossningen satt igång och barnet fötts så skulle det dö omedelbart

Det var grymt nog som det var.

Svaren bor i hjärtat
  • Fru U

Och jag tror att många anger skäl som låter knäppa men som inte förtäljer hela sanningen.

Det är nog få kvinnor som är starka nog att erkänna att de kanske gör abort för att de är rädda. Rädda för att vara gravida. Rädda för att föda. Rädda för att bli mamma.

Min poäng i mitt förra inlägg var att de flesta som gör abort lite senare oftast inte gör det "bara för att" utan det ligger mycket bakom.

De fenstaka å som nyttjar det som preventivmedel och verkligen inte bryr sig skulle man inte komma åt genom att sänka abortgränsen för de hade med största sannolikhet gjort en illegal abort i så fall. Eller ännu värre fortsatt vara gravida men skitit i det och levt som om de inte var det (rökt, druckit, ätit vad som helst) och det är inte i barnets bästa intresse.

Svaren bor i hjärtat
  • Fru U
    Zusannah skrev 2010-03-13 08:31:37 följande:
    Jag tycker det är lika illa med oönskade barn som du, och dessutom alla de barn som redan idag föds som inte har det bra av olika skäl. Men frågan handlar inte om det, utan om det är rätt att döda ett barn (eller en vuxen människa för den delen). Och jag tycker att i vecka 18-22 är det ett barn.Bara för att vi har ont om resurser, ska vi döda människor för att råda bot på det problemet? Då kan man ju i så fall hellre döda lite av de gamla 90-åringarna som bara lever på samhällets resurser och inte bidrar med något? Många av dem är också oönskade av sina familjer och ligger ensamma och ledsna i en anonym sjukhussäng.
    Ja vill de dö så fram med medicinerna så att de slipper leva.

Jag ser absolut inget problem med att bestämma över en, som du anser, människa då det sker för övrigt inom all sjukvård varje dag.
    Svaren bor i hjärtat
  • Fru U
    Zusannah skrev 2010-03-13 08:55:21 följande:
    Då tror jag du och jag inte kommer längre i debatten. Det är här våra åsikter delas, och inga argument kan nog hjälpa vare sig för dig eller mig. Jag tycker aldrig det är befogat att avbryta någons liv oavsett (inte abort, inte aktiv dödshjälp, inte dödsstraff). Men jag kan också absolut förstå det synsättet du har, och jag respekterar det. Det är mycket svåra frågor, helt klart!
    Jag vet inte varför du är emot aktiv dödshjälp men jag antar att det är av moraliska skäl snarare än praktiska skäl och jag tycker det är beklagligt.

Det är inte ett självändamål att existera. Allt liv är inte värdefullt.
    Svaren bor i hjärtat
  • Fru U
    Zusannah skrev 2010-03-13 09:02:43 följande:
    Ja det är moraliska skäl, jag ser allt liv som värdefullt.   Men som sagt, jag kan helt klart förstå varför inte alla ser det så.
    Om du har lust skulle jag gärna vilja höra dina skäl om dessa påhittade exempel

Kim är 27 år och har en sjukdom som gör att kroppens alla muskler förtvinar. Kim kommer i princip att drunkna i egna vätskor eller om Kim har tur dö av att hjärtat stannar. Kim vet att den tid som är kvar bara kommer att vara kamp och vill avsluta livet nu, innan Kim drunknar eller värre.

Varför anser du att det är fel att ge Kim aktiv dödshjälp?

Michelle är 83 år. Levern har sviktat i många år, njurarna har också börjat ge upp och lungorna fungerar halvtaskigt och varje andetag är smärtsamt. Michelle har fruktansvärt ont och smärtan går inte att lindra. Michelles enda önskan är att få avsluta livet och lidandet så snart som möjligt.

Varför anser du att det är fel att ge Kim dödshjälp?

(ja, jag är så in i nordens off topic nu men jag är genuint intresserad av att höra hur du resonerar eftersom det är så långt ifrån mitt eget synsätt )
    Svaren bor i hjärtat
  • Fru U
    Jagvetmest skrev 2010-03-13 12:54:56 följande:
    Du har ju verkligen INGEN koll alls. Spiral och dagenefter-piller är INTE abortmetoder. Om du tar ett dagenefterpiller när du är gravid så händer absolut ingenting. Det hämmar endast ägglossningen hos en kvinna som ännu inte ägglossat. Det är en stor myt att dagenefter-piller är ett abortpiller- det är det alltså INTE. Vid användning av spiral så kan själva sammansmältningen av ägg och spermie ske men nidationen (implaneringen i livmoderslemhinnan) sker ej och kvinnan blir därför inte gravid.  Ta och läs på lite innan du uttalar dig så självsäkert om saker du inte begriper dig på!
    Om man anser att livet startar vid fusionen av ägg+spermie så blir ju spiral per se ett sätt att abortera, dvs avsluta ett liv.
    Svaren bor i hjärtat
  • Fru U

Man vet faktiskt inte exakt hur dagen-efter-piller fungerar men man antar att de fungerar för att de skjuter upp ägglossningen.

Så det går inte att utesluta att de medverkar till att ett befruktat ägg åker ut.

Svaren bor i hjärtat
  • Fru U

Företaget som tillverkar dagen-efter-piller. Läs själv på deras websajt eftersom du inte tror mig.

Från patientinformation direkt från norlevos sida:

NORLEVO

® är ett akut-p-piller som kan förhindra att

en graviditet uppstår. NORLEVO

® har ingen effekt

om du redan är gr avid. Verkningsmekanismen är

inte fullständigt känd. Den viktigaste synes dock vara

att NORLEVO

® hämmar ägglossningen.

Svaren bor i hjärtat
Svar på tråden Sänk abortgränsen!