Inlägg från: Dorian Ertymexx |Visa alla inlägg
  • Dorian Ertymexx

Sänk abortgränsen!

HäxanSurtant3 skrev 2010-03-15 09:22:01 följande:
    Så du menar att docenten jag citerar har fel då? Kan du utveckla mer hur man mäter ett medvetande samt smärtupplevelser på foster?
    Docenten har inte fel. DU har fel i hur du tolkar docenten.
    Jag är inte en kvinnokarl! Men jag jobbar på det!
  • Dorian Ertymexx
    HäxanSurtant3 skrev 2010-03-15 09:41:03 följande:
    Jag är förvånad öve raatt du så tvärsäkert påstrå foster inte känner smärta då det finns många av dina kolegor som forskar i ämnet och säger det är svårt mäta och man inte kan veta ...ex på detta:www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15171500?ordinalp...$=relatedreviews&logdbfrom=pubmed
    Läste du ChingShis länk? Du borde göra det. Och jag gav dig ett citat som du borde finna intressant också.
  • Dorian Ertymexx
    HäxanSurtant3 skrev 2010-03-15 10:11:07 följande:
    hur många av de som uppger de tagit sina p-piller korrekt men ändå blir gravida tror du talar sanning?
    Varför skulle de ljuga? Dessutom är inte p-piller det enda preventivmedlet. Om det du insinuerar vore sant skulle tex hormonstav (p-stav) aldrig fallera, vilket inte stämmer. Även om du alltså har en garanterad daglig och konstant dos av preventivmedel kan det slå fel.

Rätt märkligt att en person som har studerat till läkare på fullaste allvar tror att mediciner alltid har full effekt oberoende på vem som tar det och andra yttre faktorer.
  • Dorian Ertymexx
    HäxanSurtant3 skrev 2010-03-15 10:48:49 följande:
    Klart det gör! Men nu satt du här och menade att både forskningsrapporter, medicinska undersökningar och enskilda nämnda fall här i tråden ljög.
  • Dorian Ertymexx
    HäxanSurtant3 skrev 2010-03-15 10:56:33 följande:
    Dorian - din inställning skiljer sig helt enklet från min,. Du anser foster fram till ca v 22 är en cellklump utan någonsom helst egenvärde, eller smärregisterinsgförmåga---jämförbart med en cancersvulst. Du anser även att barn fortsätter växa okontrollerat till individer som förgör jorden och mest upplever lidande. Vidare är din åsikt att man kan abortera bort dessa foster smärfritt och att det dessutom är en bra sak att göra eftersom Sverige annars kommer få containrar fulla med oönskade spädbarn.Din åsikt är att kvinnor aldrig slarvar med p-medel och heller inte ljuger om dem- de fungerar helt enklet inte på alla.Ok-du tycker så.Det gör inte jag. Kan vi inte bara lämna det konstaterande åt sidan nu? Du försöker övertyga mig om ngt jag aldrig kommer instämma i. Dessutom ägnar du dig åt direkta personangrepp samt kommenterar mitt yrke-vilket inte är särskilt snyggt....och inte heller stämmer med FL s regler.Du får gärna tycka som du gör men jag instämmer inte. Acceptera det.
    Åååånej! Det vi diskuterar nu har inget att göra med cellklumpar eller värderingar. Du har påtalat diverse faktoider som vi visat på är osanna. Att du har din värdering är inget jag kan eller vill påverka, det är din inställning och dina faktakunskaper vi diskuterar nu, och det både kan och bör vi påverka, om de är felaktiga och kan påverka din yrkesutövning.
  • Dorian Ertymexx
    HäxanSurtant3 skrev 2010-03-15 11:37:27 följande:
    Lägg ned. Jag har noll förtroende för en sk lärarstudernade som tycker jorden håller på förintas av ondsinta lidande männskor och som anser foster är en hjärndöd cellklump jämförbara med cancersvulster och tror Sveriges containrar kommer svämma över av oönskade spädbarn om man sänker abortgränsen till v 12. 
    Du anar inte hur litet förtroende jag känner för en läkarstuderande som inte kan läsa, eller ta till sig vad som skrivits - ens i de texter hon själv citerar!
  • Dorian Ertymexx
    HäxanSurtant3 skrev 2010-03-15 12:31:49 följande:
    jo man upplever det ju olika. Själv märkte jag redan vad min son hade för personlighet i magen...och det stämde väl sedan då han fötts.Nej visst känner man sig totalt övertygad om sin olämplighet som förälder vi dett givet tillfälle så är väl abort att föredra. Har bara svårt tro det i Sverige är helt hopplöst klara av och ge sitt barn en lycklig barndom...och man växer med uippgiften. Jag har då aldrig hört en enda förälder säga de uppriktigt ångrar sina födda barn. Däremot hör men om folk som ångrat sina aborter.
    Det har jag. Och det är väldigt vanligt, till och med. Men som CS säger så är det tabu att säga något sådant.
  • Dorian Ertymexx
    HäxanSurtant3 skrev 2010-03-15 14:16:18 följande:
    jo det är sant. Men av alla som kommer för att göra en abort så talar inte alla sanning om att de tagit sina piller korrekt...det är det jag menar..inte det faktum att p-piller i sig inte är 100% säkra.
    Vad har det med saken att göra? Man behöver inte ens ha tagit piller för att få göra abort, och man behöver mig veterligen inte redogöra för om och hur man skyddar sig heller. Så vad skulle folk ha för anledning att ljuga, när de inte ens behöver berätta?
  • Dorian Ertymexx
    Fru U skrev 2010-03-15 16:14:32 följande:
    Att utgå ifrån att folk ljuger är för mig tragiskt.
    Speciellt som läkare, vill jag tillägga.
  • Dorian Ertymexx
    Mushroom skrev 2010-03-15 16:16:11 följande:
    Har du på fullaste allvar mött på folk som sagt att de ångrar sina barn??
    Japp. De var förvisso anonyma här på FL, men de finns.
  • Dorian Ertymexx
    HäxanSurtant3 skrev 2010-03-15 16:52:03 följande:
    Tragiskt ångra sina barn-mkt deprimerande syn på sig själv och livet...Är glad jag är en postiv person som inte grottar ned mig i djupa resonemang om hur hemskt livet är utan istället njuter av det. Jag är även glad över att jag har moral och etik i bakhuvudet då jag tänker på min egen reproduktion och jag är glad över att jag inte låter oöverstigliga "hinder" i livet stoppa mig. Jag är tacksam över att jag inte ger upp och resignerar inför motstånd och heller inte slösar bort mitt liv på att må dåligt...Trist för dem som ångrar sina barn-det är verkligen tråkigt. Jag är tvärtom oerhört tacksam över min underbare son- den finaste ungen på jorden! Det bästa som hänt mig.
    Måste man han en dålig syn på sig själv och livet för att inte vilja ha barn, eller rentav ångra att man gick på normen? Det kan jag inte hålla med om.
  • Dorian Ertymexx
    HäxanSurtant3 skrev 2010-03-15 16:59:16 följande:
    personangrepp...låg debatt teknik.
    Aha. Så du får ifrågasätta min trovärdighet, men jag får inte ifrågasätta din. Intressant, intressant.

Speciellt intressant när det kommer från en som angripit flera meddebattörers integritet, mentala hälsa och ärlighet inför sig själva och andra.
  • Dorian Ertymexx
    HäxanSurtant3 skrev 2010-03-15 18:19:35 följande:
    Var står det lag överlag säger gravida som vill göra abort ljuger ang sina p-medel? jag säger det förekommer-inte att alla gör det.Så du har också upplevt sk "medvetslösa"? har du jobbat på akutintag eller?
    Inte medvetslösa, men när jag låg på akuten så hörde jag hur läkare diskuterade om och med en patient med smärtor som ville ha smärtlindring. De hade inte hittat något fel på honom, och det tycktes vara som att det handlade om någon som blivit beroende av morfin. Fast helt klart kan man förstås aldrig veta, han kan ha varit ärlig fast problemet inte gick att hitta. Alla läkare kan ju inte vara House. Å andra sidan kan han också ha varit en simulant.
  • Dorian Ertymexx
    HäxanSurtant3 skrev 2010-03-15 18:21:52 följande:
    generalisering. Har inte skrivit DE FLESTA ljuger, jag skrev DET FÖREKOMMER.....!
    Med tanke på att du skrev om det i fråga om statistiken kring preventivmedel kan man knappast tro att du menade att "det förekommer". Du har uttryckt, väldigt tydligt, att p-medel inte fallerar, utan att det rör sig om slarviga och lögnaktiga individer. Om någon annan i tråden, annan än du, anser att jag har fel i min tolkning så är jag beredd att be om ursäkt.
  • Dorian Ertymexx
    HäxanSurtant3 skrev 2010-03-15 18:31:58 följande:
    ja jag tycker det är hemskt om man ser på sina egna barn och tänker "önskar ni var ofödda".jag ser på min son och tänker " jag älskar dig över allt annat på jorden".
    Trevligt för dig, men det är inte vidare relevant vad du känner. Det är inte frågan. Ja, det är hemskt, och det hade klart varit bättre om dessa människor hade sluppit bli itutade att "livet handlar om att skaffa familj och barn" och liknande normdravel. Fast det är förstås också OT i sammanhanget. Vad vi tycker om företeelsen är inte relevant för trådens ämne.
  • Dorian Ertymexx
    HäxanSurtant3 skrev 2010-03-15 18:42:37 följande:
    hur tänker du som lärare undervisa dina elever om etik-aborter och sexualkunskap?Hur tycker du din uppgift som lärare är där för tex högstadielever eller gymnasielever?Hur stort ansvar tycker du skolan har i att lära ungdomar ta bättre hand om sig och undvika oönskade graviditeter?
    Nu är jag inte lärare längre, och jag behövde aldrig ha lektioner i sex och samlevnad, men jag skulle vara mycket noga med att förklara varför just kondomer är alfa och omega när det kommer till preventivmedel - oavsett vad hon har för skydd i övrigt.

Skolan har ett stort ansvar där, utan tvekan. Tyvärr finns det få lärare som är utbildade i sexologi, och många lektioner blir mer en trist lektion i hur man ser ut i genomskärning än något annat. Det behövs mer tid, resurser och bättre utbildade lärare för det området.
  • Dorian Ertymexx
    HäxanSurtant3 skrev 2010-03-15 19:20:48 följande:
    ja tror du också man skulle minska antalet tonårsaborter om sexualundervsingen var bättre? det tror jag.Det enda jag minns från klass 7 var en gurka och en kondom. inget alls mer.kanske unde sexualkunskap ingå i biologi eller naturkunskap?Sedan borde p-piller vara gratis för ungdomar under 20 år-eller är de redan det?Bra också din kommentar ang kondom oavsett var flickan säger-killarna ska ju skydda sig mot könsjukdomar också och om inte tjejerna tänker på det så får killen göra det.
    Det tror jag säkert man kan. Jag är personligen inte så het på att rekommendera p-piller då de kan orsaka en hel del obehag och rentav skada, men om inget annat funkar är det bättre än inget förstås.
Svar på tråden Sänk abortgränsen!