Mei skrev 2010-03-13 09:29:22 följande:
Den text du hänvisar till är såvitt jag kan se ett förslag till ändring. Det står många intressanta och tänkvärda saker där förstås. Och jag tänker inte hävda att jag har rätt. Det vore dumt. Jag kan bara konstatera att det de senaste 11 åren sedan jag gick min utbildning har hänt mycket. Men praxis när det gäller när man satsar på en prematur sklijer sig från sjukhus till sjukhus. Också bedömningen när man anser att "de har en chans att överleva". Om nu 1/3 klarar sig utan men så är det 1/3 av dem man satsar på och man satsar inte på hundra procent av de födda i v 23. Är du säker på att 1/3 är en siffra som handlar om just de födda i v 23?
Här är en annan sida med lite statistik, jag vet dock inte hur tillfärlitlig den är:
www.barnsidan.se/cldoc/514.htm
"Fakta om förtidigt födda barn:
* Varje år föds cirka 150 barn i graviditetsvecka 26 eller tidigare.
* Enstaka barn överlever i vecka 22, medan hälften av alla barn som föds i graviditetsvecka 24 överlever.
* Nio av tio som föds i graviditetsvecka 26 överlever i dag.
* En majoritet födda vecka 23-25 har minst en medicinsk komplikation som kan påverka den framtida utvecklingen.
* Vanligaste komplikationerna är kronisk lungsjukdom, synskador och hjärnblödningar.
* Bestående funktionshinder är ovanliga medan det är vanligare med inlärningssvårigheter."