Inlägg från: Fru U |Visa alla inlägg
  • Fru U

Sänk abortgränsen!

ifrån fass: NorLevos exakta verkningsmekanism är inte känd. Levonorgestrel verkar vid den rekommenderade doseringen sannolikt genom att hämma ovulation, och därigenom motverka befruktning om samlag genomförts under den preovulatoriska fasen, då sannolikheten för befruktning är störst. Levonorgestrel kan också motverka implantation, men efter implantationsprocessen inletts är det inte effektivt.

Svaren bor i hjärtat
  • Fru U

Vilken del är det du inte förstår? Att man inte vet exakt hur medicinen fungerar?

Befruktning kan ske, man kan inte med säkerhet säga att norlevo inte hindrar ett befruktat ägg från att fästa.

OM det har fäst, fungerar inte norlevo men om man anser att liv uppstår vid befruktning så är både norlevo, p-piller o spiral saker som jag itne kan förstå att man använder.

Svaren bor i hjärtat
  • Fru U
    Jagvetmest skrev 2010-03-13 15:30:08 följande:
    När har jag varit otrevlig? Att jag skriver med stora bokstäver och med fet text beror på att vissa verkar ha svårt för läsa en text korrekt.
    Ja, det finns många sådana här
    Svaren bor i hjärtat
  • Fru U
    Jagvetmest skrev 2010-03-13 15:36:29 följande:
    Fru U skrev: "OM det har fäst, fungerar inte norlevo men om man anser att liv uppstår vid befruktning så är både norlevo, p-piller o spiral saker som jag itne kan förstå att man använder."Fast p-piller förhindrar ju ägglossningen så då kan inte ens en sammansmältning av ägg och spermie ske, då det inte finns nåt ägg.
    Ägglossning kan ske fast man tar p-piller och därför fungerar p-piller även så att embryot hindras från att fästa i slemhinnan i livmodern.
    Svaren bor i hjärtat
  • Fru U
    Jagvetmest skrev 2010-03-13 15:42:31 följande:
    Man har ingen ägglossning med p-piller. Med minipiller har däremot en del ägglossning.
    P-piller kan fallera. Man kan få ägglossning, därav att de fungerar på tre sätt.
    Svaren bor i hjärtat
  • Fru U
    Mei skrev 2010-03-13 15:58:36 följande:
    För mig är dock inte abortgränsen och vid vilken ålder man kan rädda prematurer samma fråga. I det ena fallet rör det sig om en graviditet som inte är välkommen eller genomförbar av olika skäl och i det andra handlar det om efterlängtade, välkomna barn.Om allt yngre barn räddas - säg rent hypotetiskt att man om 20 år kan rädda 12 v foster - ska det vara ett skäl att sänka abortgränsen ytterligare?Om man ser abortfrågan ur någon sorts fosterrättighetsperspektiv så tycker jag man hamnar snett. Med restriktiv abortlagstiftning följer många tråkiga fenomen. Jag tycker det är viktigare att kämpa för legala och säkra aborter, även sena sådana, för att undkomma livstragedier, barn som är oönskade, illegala aborter med död och handikapp som följd osv.Vill man åstadkomma att ha så få aborter som möjligt ska man satsa på andra områden än att straffa de som redan är gravida (dvs förbjuda sena aborter).
    Jag ser en stor risk med att inskränka aborträtten. Jag tror att de kvinnor som inte vill vara gravida kommer att göra som man gjorde förr, gå till kvacksalvare, försöka göra abort själv (strumpsticka var väl rätt populärt om jag minns rätt), ta örter som kan skada fostret och kvinnan.

Jag tror också att om man inte vill vara gravid så lever man som om man inte vore gravid, dvs risken för fosterskador ökar mångfalt.
    Svaren bor i hjärtat
  • Fru U

Man räknar med 0.5graviditet per hundra p-pilleranvändare. Alltså kan det inte vara särdeles ovanligt att man använder dem rätt och ändå blir på smällen.

Svaren bor i hjärtat
  • Fru U
    Triskele skrev 2010-03-13 18:52:03 följande:
    På vilket sätt är det slarv att äta medicin?
    Det är slarv att pippa under tiden, det förstår du väl
    Svaren bor i hjärtat
  • Fru U

Innan en medicin släpps på marknaden görs ett antal studier. Det är dessa som kommit fram till att risken för graviditet vid p-pilleranvändning är 0.5%.

Tror du på fullaste allvar att man i de studierna bortsett från att människor slarvar med medicin, tar andra mediciner osv?

Man räknar med 8 graviditeter på 100 användare om man tar in att man missar en pilla, tar annan medicin.

0.5% är vid korrekt användning. Du kanske tycker att 5 graviditeter på hundra är många men jag gör det inte.

Om vi för skojs skull antar att 10 000 kvinnor tar p-piller (det är eg inte så få) så kommer 50 kvinnor att bli gravida, ergo det kan låta mycket även om det inte är det.

Svaren bor i hjärtat
  • Fru U

Jag ser inget problem med att döda något som lever, vi gör det dagligen. Det är en del av att leva

Svaren bor i hjärtat
  • Fru U
    Zusannah skrev 2010-03-14 18:37:35 följande:
    Jag tycker det är skillnad på människor, vi är värda mer än djur och växter. Som jag ser det.
    Vi dödar människor varje dag också.
    Svaren bor i hjärtat
  • Fru U
    Zusannah skrev 2010-03-14 18:42:09 följande:
    Och jag tycker det är fel att döda människor. Oavsett om det är ett dödsstraff, eller krig, eller aktiv dödshjälp, eller abort.
    Och jag tycker det är rätt.

Förstår inte vitsen med att tvinga lidande människor att leva bara för att
    Svaren bor i hjärtat
  • Fru U
    HäxanSurtant3 skrev 2010-03-15 10:11:07 följande:
    hur många av de som uppger de tagit sina p-piller korrekt men ändå blir gravida tror du talar sanning?
    De flesta eftersom man räknar med 1 graviditet per 200 användare NÄR de används korrekt.
    Svaren bor i hjärtat
  • Fru U
    HäxanSurtant3 skrev 2010-03-15 14:16:18 följande:
    jo det är sant. Men av alla som kommer för att göra en abort så talar inte alla sanning om att de tagit sina piller korrekt...det är det jag menar..inte det faktum att p-piller i sig inte är 100% säkra.
    Att utgå ifrån att folk ljuger är för mig tragiskt.
    Svaren bor i hjärtat
  • Fru U

Jag har en vän som förvisso älskar sina barn men hade hon kunnat välja så hade hon haft inga eller i varje fall färre.

Svaren bor i hjärtat
  • Fru U
    Dorian Ertymexx skrev 2010-03-15 17:58:15 följande:
    Jag har sett sådant ske på sjukhus själv. Det finns en viss skillnad mellan att ta itu med en person som ljuger och att UTGÅ ifrån att patienter över lag ljuger.Kan du föreställa dig vilket bemötande jag skulle fått som lärare om jag utgick ifrån att mina elever ljög "by default"? Fast jag vet att många elever gärna drar en vit (eller inte så vit) lögn vid behov?
    Jag håller med dig. Att utgå från att de flesta ljuger är oerhört cyniskt och inte ett dugg positivt.
    Svaren bor i hjärtat
  • Fru U
    HäxanSurtant3 skrev 2010-03-15 18:21:52 följande:
    generalisering. Har inte skrivit DE FLESTA ljuger, jag skrev DET FÖREKOMMER.....!
    Det är trevligt att se att du börjat nyansera dina inlägg.
    Svaren bor i hjärtat
  • Fru U
    HäxanSurtant3 skrev 2010-03-15 18:30:55 följande:
    Fru  U har inte kunnat läsa innan , det är det det beror på har inte skrivit det du påstår innan.
    Så du har inte insinuerat att folk som delat med sig här ljuger, hittar på och/eller har en förtränging.

whatever
    Svaren bor i hjärtat
  • Fru U
    Plutteli skrev 2010-03-15 19:49:02 följande:
    Är det verkligen bara på vår skola de hade vettig sexualkunskap i höstadiet (detta är alltså 9 år sedan så det borde ju inte ha blivit mycket sämre sedan dess)??
    Vi hade en speciallärare i sexualkunskapen. Vi fick lära oss väldigt mycket, särskilt om kondomer, könssjukdomar och dylikt.

Vi hade särskilda samtalsgrupper för tjejerna och killarna.
    Svaren bor i hjärtat
  • Fru U

Ska kanske tillägga att det är  nästan 20 år sen

Svaren bor i hjärtat
Svar på tråden Sänk abortgränsen!