Inlägg från: HäxanSurtant3 |Visa alla inlägg
  • HäxanSurtant3

Sänk abortgränsen!

Triskele skrev 2010-03-11 12:16:58 följande:
    Att sätta diagnoser, uttala sig om personers mentala hälsa och i övrigt ägna sig åt patologi är inget man har rätt att göra i såna här sammanhang. Något du borde veta som medicinstuderande. Det går emot rådande läkaretik, något som omfattar en som privatperson också, om man går eller gått en sån utbildning. Det råder yttrandefrihet, ja. Men här gäller tryckfrihetsförordningen, samt lagen om elektroniska anslagstavlor, dessa reglerar vad man får och inte får säga/trycka/skriva. Det är rätt bra att kunna åtminstone landets grundlagar. Att ägna sig åt förtal är t.ex. inte tillåtet. Det regleras i brottsbalken.
    Du har fel...man får som privatperson uttala sig hur man vill så länge det inte är lagbrott. Du har även fel ang förtal. Förtal är då man pekar ut en person som att den gör/gjort ngt brottsligt. Inte att man anser att de deras åsikter är knäppa....

Du kan anmäla inläggen istället för att leka trådpolis-varsågod!

Jag anser fortfarnade en person som kallar foster och barn upp till 18 år för parasiter lider av ngn personlihetstörning. Det är inte ett normalt förhållningsätt till en graviditet och sina egna döttrar/söner som redan fötts.
    debattörer utan vettiga budskap undanbedes...
  • HäxanSurtant3
    siamusen skrev 2010-03-11 12:24:50 följande:
    Hur länge har du pluggat till läkare?
    är det relevant tycker du?
  • HäxanSurtant3
    Triskele skrev 2010-03-11 12:24:07 följande:
    Du valde det. Andra väljer annorlunda. Problemet dyker upp när man anser att den egna sexualmoralen ska anammas av alla andra. För mig är sex en del av livet som jag inte är villig att välja bort. Precis som choklad, bekväma kläder och annat som höjer min livskvalitet. Hur jag har sex är ingen annans ensak. Med undantag om någon skadas av detta. Ett foster är nu inte en någon så det är min ensak om jag väljer abort eller inte. Jag har full kontroll över min sexualitet, men du kanske menade sexuella drift? Det är två skilda företeelser. Drifter går ju förstås även dom att kontrollera, men varför välja bort något man inte ser ett problem med?
    Jag skriver ingenstans min moral slall anammas av andra. Du gör återigen samma misstag att du tar det som jag inte accepterar just din inställning, vilket jag gör. Du får tycka hur du vill men min åsikt är att dina åsikter är helt uppåt väggarna.

Men jag kommer inte försöka övertyga dig heller om att mina åsikter skall anammas av dig.

Jag tycker dina åsikter är helskumma -helt enklet. Det har jag också rätt att tycka. Men jag försker inte få dig att tycla som jag, Du däremot försökte få mig " inte begränsa mig" ch tänka om....så håller inte jag på.

Jag låter dig tycka som du gör, men skriver vad jag tycker.
  • HäxanSurtant3
    BlommyNess12 skrev 2010-03-11 12:25:08 följande:
    Förtal är också när man påstår något som (även om det är sant) kan vara till personens nackdel, eller är negativt och går att härröra till personen.
    jo men triangel är inte personlig här, hon är här under ett nick och ingen kan veta vem hon är i verkligeheten-eller hur? såvida det inte står i hennes pres,vilket det inte gör.

Sedan är det inte hennes person jag uttalar mig om utan hennes åsikter...skilland.
  • HäxanSurtant3
    ChingShihYang skrev 2010-03-11 12:32:15 följande:
    Klandervärt. Brottsligt eller klandervärt. Läs om lagen. Jag kan polisanmäla förtalet också, men jag anser det inte värt varken tid eller energi att göra det. Däremot kan jag uppmärksamma dig på att du ägnar dig åt det, då har du en chans att undvika det i framtiden och även att undvika att dra på dig en anmälan eller t.o.m. hamna i rätten p.g.a. att du inte väljer dina ord med omsorg. Jag kallar inte foster för parasiter. Jag påpekar att dessa lever parasitiskt. Lär dig skilja på orden. Det är ren fakta. Om man sen faktiskt sätter sig in i vad ordet betyder, i sina tre betydelser, så slipper man bli så upprörd. Det är nämligen bara värdeladdat i en form. Den har inte använts i denna tråd heller. Jag ser mitt nuvarande foster som en välkommen gäst, trots att det leder till avsevärt besvär och eftertanke att bära på detta, och hoppas på en god utveckling, lätt förlossning och ser fram emot att lära känna personen jag föder fram. Men detta foster är önskat.
    Om man tycker sig förtalas så finns det en anmäningsknapp-att leka polis i trådan kommer man ingen vart med.
  • HäxanSurtant3
    Dorian Ertymexx skrev 2010-03-11 12:33:21 följande:
    Eftersom ingen svarat dig gör jag det. De jag talat med verkar tycka att det börjar när ägget blir befruktat, vilket på det hela taget är en rätt makaber åsikt. De har, när jag frågat, inte ansett att spermien och ägget varit separata individuella celler, dvs livsformer i sin egen rätt, men att när de smälter ihop och det alltså blir MINDRE liv (två livsformer blir till en) så startar livet. Ehheh. Lustigt det där, tycker jag.
    en fusionerad äggcell och en spermie blir till sin storlek inte mindre än ett ägg och en spermie separat- det utveklas mkt snabbt till en sk morula som delar sig och blir större.
  • HäxanSurtant3
    Triskele skrev 2010-03-11 12:38:11 följande:
    Du uttrycker dig fördömande om andra, framställer dig själv som ett ideal. Om du inte ville framstå som att du ansåg att andra skulle följa ditt exempel så borde du uttryckt dig annorlunda. Jag anser det trist att låta saker begränsa livet. Om du väljer att göra det så är det ditt val.
    Ås andras idan så uttrycker du dig som att din åsikt är idealet..att man inte skall låta sig styras av känlsor och begränsa sig...pecis samma sak du ögnar dig åt. Men jag accepterar din inställning-och fördömmer dig inte. Det ända jag gör är att tycka dina åsikter är helkonstiga och du får gärna tycka jag är lka knäpp som tycker helt annorlunda. Det är fritt fram! Jag har ingna problem med att folk inte håller med mig.
  • HäxanSurtant3
    Triskele skrev 2010-03-11 12:41:54 följande:
    Jag leker inte polis. Jag agerar pedagog.
    *host* pedagog? tycker du skall missionera pedagog där du arbetar istället . Du kan inte omvända en som är mer än 12 år äldre än du själv är..Sorry..

Känner du dig förtalad eller påhoppad kan du anmäla inlägget...det är så FL fungerar.
  • HäxanSurtant3
    Triskele skrev 2010-03-11 12:40:06 följande:
    Att försöka sätta en diagnos handlar om mig som person. Sorry, men du klantade dig.
    nej det gör det inte. Jag kommenterade en allmän åsikt om ett beteende -inte just dig som person.

Sedan om du tar åt dig-det är ditt problem. Jag får tycka det är stört resonera på ett visst vis. Liksom du får tycka det är knäppt/stört ha andra åsikter ....Så länge man inte går till personangrepp får man kritisera åsikter ganska hårt...
  • HäxanSurtant3
    Triskele skrev 2010-03-11 12:55:42 följande:
    Då har du misstolkat. Det jag pratade om var att man som vårdpersonal har som arbetsuppgift att inte ta hänsyn till personliga känslor. Iaf om man ska fortsätta att arbeta inom vårdyrket. Att jag väljer att applicera ett kliniskt synsätt i övrigt är knappast en nackdel. Då får jag det bästa av två världar, empati och medkänsla, samtidigt som jag kan agera professionellt och logiskt. Men det är vad jag väljer, inte vad jag menar att alla andra ska välja i sina privatliv.
    aha- var det så du menade. Jo där håller jag emd. Självklart går jag inte fram till 78 åriga sven som är storrökare och säger "skyll dig själv din J'vle för att du nu sitter här med lungcancer"....

Självklart åsidosätter man alla privat åsikter i sin yrkesroll. vad jag vet med mig dock är att jag inte kommer att klara avsky aborter som läakre, så jag kommer aldrig kunna arbeta på gyn.. Men det säljer jag inte,det är fö inte där mitt intresseområde ligger heller.

Privat tycker jag man kan uttrycka sig utifrån sin personliga inställning. Och nästan alla medlemmar är privata på FL, eller hur?

Ingen är anställd här förutom redaktionen och de sk experterna ch de som jobbar åt Fl med layout osv.
Svar på tråden Sänk abortgränsen!