Inlägg från: Zusannah |Visa alla inlägg
  • Zusannah

Sänk abortgränsen!

HäxanSurtant3 skrev 2010-03-13 14:25:36 följande:
    Hej! Är ni fortf igång? Hur är det bananerna, feminazismen och Gudrun?
    Jag har fortfarande inte hunnit läsa hela tråden, det skrevs typ 70 sidor medan jag var bortrest. Vad har Gudrun och bananer med det hela att göra? Feminazism var ett intressant ord. Vad är en feminazist? En kvinnlig Hitler?
    Älskar mina barn!!
  • Zusannah
    HäxanSurtant3 skrev 2010-03-13 14:49:24 följande:
    du missade en väldiigt kul debatt härom kvällen...sök på inlägg runt 70-80 så ser du vad det rör sig om. Det dök upp ett UFo här som spårade ur helt och aklagade Gudrun Schyman för hela abortproblematiken samt anklagade samtliga folk itråden för feninazinsm och vara under kommunistiskt förtryck...Helgalet..
    Haha låter som att ni hade kul.   Annars är ju Gudrun en storm, det kanske var det han/hon syftade på.
    Älskar mina barn!!
  • Zusannah
    Mei skrev 2010-03-13 15:27:30 följande:
    Haha. Det var jag som kom med gamla kunskaper och dåligt minne. Men jag skrev :"Inte heller ska man tro att de som föds i v23 som regel överlever utan men. Det är undantagsfall." Om nu rätt ska vara rätt.
    Just det ja, du var det ja.  
    Och det är sant att de kan få men av att födas så tidigt, men där sker utvecklingen otroligt snabbt. De blir bättre och bättre på att klara prematurer. Vilken ju även gynnar de som föds t.ex i vecka 25-30 så att de också klarar sig bättre.
    Älskar mina barn!!
  • Zusannah

Jag använder inte dagen-efter-piller och inte spiral för säkerhets skull.

Älskar mina barn!!
  • Zusannah
    Mei skrev 2010-03-13 15:58:36 följande:
    För mig är dock inte abortgränsen och vid vilken ålder man kan rädda prematurer samma fråga. I det ena fallet rör det sig om en graviditet som inte är välkommen eller genomförbar av olika skäl och i det andra handlar det om efterlängtade, välkomna barn. Om allt yngre barn räddas - säg rent hypotetiskt att man om 20 år kan rädda 12 v foster - ska det vara ett skäl att sänka abortgränsen ytterligare? Om man ser abortfrågan ur någon sorts fosterrättighetsperspektiv så tycker jag man hamnar snett. Med restriktiv abortlagstiftning följer många tråkiga fenomen. Jag tycker det är viktigare att kämpa för legala och säkra aborter, även sena sådana, för att undkomma livstragedier, barn som är oönskade, illegala aborter med död och handikapp som följd osv. Vill man åstadkomma att ha så få aborter som möjligt ska man satsa på andra områden än att straffa de som redan är gravida (dvs förbjuda sena aborter).
    Ja, kan man rädda foster i vecka 12 tycker jag gränsen ska sänkas ytterligare.

Problemet - som jag ser det - är att ju tidigare ett barn kan födas och överleva, desto mer talar det för att det faktiskt BLIR ett barn tidigare än man trott förut.

Och problemet blir ju då huruvida det är okej att döda ett barn bara för att det är oönskat.

Om det ÄR okej måste man ju också kunna få döda dem när de är nyfödda. Fortfarande är de ju tämligen omedvetna om vad som sker omkring dem, tämligen outvecklade och helt beroende av andra människor.
    Älskar mina barn!!
  • Zusannah
    Fru U skrev 2010-03-13 16:06:05 följande:
    Jag ser en stor risk med att inskränka aborträtten. Jag tror att de kvinnor som inte vill vara gravida kommer att göra som man gjorde förr, gå till kvacksalvare, försöka göra abort själv (strumpsticka var väl rätt populärt om jag minns rätt), ta örter som kan skada fostret och kvinnan. Jag tror också att om man inte vill vara gravid så lever man som om man inte vore gravid, dvs risken för fosterskador ökar mångfalt.
    Ja det är ett problem helt klart. Svårlösligt.  
    Nu är det ju hypotetiskt iofs, eftersom vi inte kan rädda foster i vecka 12. Men OM man kunde det, och OM man i så fall skulle sänka gränsen så mycket, kan man ju t.ex tänka sig att man behåller socialstyrelsens dispens så att man ändå kan ansöka om att få en abort senare än så.

Sen tror jag att problemet med illegala aborter inte skulle bli fullt lika stort idag som det var på 40-50-talet. Skillnaden då mot nu var att det då var fullständigt otänkbart att en kvinna blev gravid utan att vara gift.
    En kvinna som blev gravid kunde mista sitt jobb, bli utstött ur familjen, aldrig gifta sig osv osv. Samtidigt var samhällets sociala skyddsnät inte heller lika utbyggt, att bli mamma var en dyr historia helt enkelt, saknade man försörjare (man) kunde man inte klara att försörja sig och barnet. Dagis fanns ju inte heller.
    Många tvingades nog att ta den oerhörda risken (och kostnaden!) att göra illegal abort just av de skälen.

Hade man haft den synen på ensamstående mammor som man har idag, och de sociala skyddsnät, hade kanske problemet med illegala aborter inte blivit lika stora.

En annan aspekt: Ibland kanske mamman inte vill ha barnet, medan pappan vill. Varför inte låta honom ta hand om barnet då? Varför är barnet bara kvinnans rättighet? Visst, det bor i hennes kropp, men båda var med om att avla det. Det bär bådas gener. I mitt tycke har båda lika stor rätt till det.
    Älskar mina barn!!
  • Zusannah
    Mei skrev 2010-03-13 16:11:41 följande:
    Men den logiken håller jag inte med om. Eftersom inget barn som föds före säg v 31överlever av sig själv med endast omsorg av föräldrar. (troligen ännu senare men jag vågar inte skriva v 33 för då kommer väl någon och säger att två barn har överlevt) Dvs det krävs aktiva insatser (inte sällan av intensivvårdskaraktär) för att få prematurer att överleva. Att avstå detta är inte det samma som att aktivt döda. Där har du även statens medicinsk-etiska råd med på tåget . Att döda en nyfödd är en aktiv handling. Att låta bli att rädda någon som skulle kunna räddas är en passiv handling.
    Men det krävs ju även aktiva åtgärder för att få spädbarnet att överleva? Om du låter bli att mata det dör det... att avstå det är inte detsamma som att aktivt döda.

Jag tycker också det är lite konstigt synsätt, bara för att någon inte klarar att andas på egen hand (eller inte kan tänka så bra) betyder ju inte det att den personen inte har rätt att leva. Ta t.ex en gravt psykisk störd person i respirator... outvecklad hjärna. Kan inte andas själv. = stänga av respiratorn ok om han/hon blir till besvär?
    Älskar mina barn!!
  • Zusannah
    Mei skrev 2010-03-13 16:15:53 följande:
    Håller med. Inskränkt aborträtt går hand i hand med mer lidande, sämre hälsa och mer död än en liberal aborträtt i kombination med goda förebyggande och sociala insatser.
    Om aborträtten sänks från 18 veckor till t.ex 16 veckor tror jag ändå det särskilda tillståndet att göra abort senare än så skulle kvarstå. Den övre gränsen på v 22 är inte lagstadgad, det är bara en praxis. Enstaka aborter beviljas även efter vecka 22. Så en sänkt abortgräns skulle ändå möjligöra de sena aborter som sker idag, om det fanns medicinska skäl eller andra starka skäl.

Skillnaden skulle bara gälla de fall där den sena aborten ( i det fallet mellan vecka 16-18) sker på "lösare grunder" så att säga.
    Älskar mina barn!!
  • Zusannah

Nu är det ju lite ot, men minipiller innehåller väl bara enkomponent och har alltså inte effekt på slemhinnor mm? Eller är jag ute och cyklar? Har aldrig använd p-piller så jag har dålig koll.

Älskar mina barn!!
  • Zusannah
    Dorian Ertymexx skrev 2010-03-14 03:51:02 följande:
    Och hur långt ska man dra det? Om man kommer på teknologin för att rädda vartenda ägg och spermie, eller rentav varenda hudcell du tappar och göra barn av det, är det då vår plikt att skapa små bebisar av vartenda ett av dem bara för att vi KAN?
    Enligt min tro blir det ett barn efter befruktningen. Så äggceller och smermier behöver inte räddas. Men kunde man rädda befruktade embryon så JA, då skulle jag vilja att man försökte göra det. OBS vilja, inte kräva...
    Älskar mina barn!!
  • Zusannah
    Dorian Ertymexx skrev 2010-03-14 03:53:06 följande:Jag tror du missförstår något här. Folk gör inte abort för att de skäms för att vara ensamstående mammor, som förr, utan för att de inte vill ha barn (just nu). En viss skillnad, som du inte kommer ifrån hur oskämmigt du än gör det att vara ensamstående förälder.

Det förstår jag väl att man inte gör abort för att man skäms IDAG. Om du läser mitt inlägg igen ser du att jag pratade om varför man förr i tiden var villig att riskera sitt eget liv och betala en förmögenhet dessutom för att göra en illegal abort. Det krävs VERKLIGEN starka skäl för att man ska vilja ta den risken, tror jag. Och att man inte vill ha barn just nu för att man t.ex pluggar eller vill göra karriär, tror jag inte är skäl nog att någon skulle riskera sitt liv för att slippa.
    Älskar mina barn!!
  • Zusannah
    VulgusProfanum skrev 2010-03-14 14:43:03 följande:
    I och med att vi har den lagstiftning som vi har så är det upp till varje kvinna att avgöra om hon vill rädda ett embryo eller inte. Kvinnan bestämmer själv- och det om något är väl ett bra sätt att låta viljan och möjligheterna att styra? Du kan dessutom aldrig tvingas till en abort så ditt val att inte abortera finns och kommer att finnas kvar.
    Nu var det ju iofs den hypotetiska situationen att man skulle kunna rädda foster i vecka 12 eller ännu tidigare som diskuterades. Om barnet kan överleva utanför mamman, är det ändå rätt att döda det? (förutsatt att det är friskt såklart)

Om du tycker det är för hypotetiskt så skyll inte på mig, det var någon annan som kom med hypotesen och bad mig säga hur jag skulle resonerat om det var så.
    Älskar mina barn!!
  • Zusannah
    VulgusProfanum skrev 2010-03-14 14:44:05 följande:
    Det är inget gammalt och utdött fenomen- tvärtom. Det existerar idag också och kvinnor dör tillföljd av illegala aborter.
    Inte i Sverige.
    Älskar mina barn!!
  • Zusannah
    HäxanSurtant3 skrev 2010-03-14 16:00:44 följande:
    Att överlåta det etiska ställningstagandet så gott som fullsändigt på den enskilda kvinnan anser inte jag är helt optimalt. Att totalt bortse från embryons/fosters rätt till liv och bara se till "viljan" hos kvinnan känns väldigt krasst... jaha så om Sara 25 år helt enklet "inte har lust" befatta sig med sitt embryo (som hon ju satt dit själv) ska det då helt utan ifrågasättande vara Ok bara abortera hur man vill. I denna tråd diskuteras knappast embryons/fosters rätt till liv. Enligt Sveriges lag har de inget rätt till ngt liv eftersom det är kvinnans vilja som råder. det tas överhuvudtaget ingen hänsyn till etik innan v 18. Bedrövligt. Verkligen. Visst är legala aborter bättre än illegala och visst är det bra att en kvinna kan abgöra om hon vill fullfölja en graviditet eler inte-men borde man inte disktutera embryons värde? fosters värde? Men den inställningen " att kvinnans vilja ska styra"- ger man emryon/foster noll egenvärde. Det tycker jag är lite läskigt.. att man inte ser det som en blivande människa,vilket det ju är. Att säga det är en cellklump funkar kanske i morula stadiet men sedan utvecklas embryot ganska snabbt till ngt som faktiskt liknar en människa och man se definitivt det är en människa i v 18. Jag saknar det debatten- egenvärdet hos dessa aborterade foster/embryon. Som det är nu med rådande lagstiftning- har de tydligen inget värde alls. Förrän i vecka 19. På ngt sätt tycker jag det är ett läskigt synsätt/människosyn... Jag erkänner jag ogillar argumnet som tex min egna väninna hade "jag vill göra bort för jag har en termin kvar på min utbildning, jag vill inte bli fet". De räcker inte för mig som anledning tycker jag. Det är en lyx tänka så.... Och dålig planering....och slarv. Jag tycker det är hemskt man aborterar då i v 13 trots mannen vile behålla. Det är för mig mera förståligt en tonårstjej gör en abort. Eller en missbrukade socialt utslagen kvinna. eller ngn med små möjligheter kunna ta hand om sitt barn av olika anledningar. Men en sammanboende kvinna i 30+ åldern som dessutom har en sambo som inget hellre vill än att bli pappa- att då välja bort ett barn för att " hon har en termin kvar och inte vill bli tjock"-då är man inte helt riktig tycker jag....Det är bedrövligt.
    Jag håller med dig, och dessutom tycker jag det är konstigt att det är sådan dubbelmoral.

Fram till vecka 20-nånting inte ger man inte barnet någon som helst rättighet till sitt eget liv, kvinnan har all "makt" att avgöra dess öde.

Men efter den åldern, och särskilt efter förlossningen - så blir plötsligt barnets bästa viktigare än föräldrarnas bästa. Om föräldrarna verkar olämpliga har samhället makten att ta barnet ifrån dem.
    Älskar mina barn!!
  • Zusannah
    Triskele skrev 2010-03-14 16:00:59 följande:
    Så det är fel med stamcellsforskningen när dessa använder befruktade ägg?
    Ja. Som jag ser det.
    Älskar mina barn!!
  • Zusannah
    HäxanSurtant3 skrev 2010-03-14 17:46:26 följande:
    Är det bara jag och TS som anser det är absurt ge ett foster ett egenvärde/människovärde i en speciell graviditetsvecka? Jag anser även ett embryo har ett egenvärde och ska behandlas med respekt. Det är inte bara en cellklump tycker jag.
    Nej verkligen inte. Och jag tror att fler än vi tycker att ett foster har ett egenvärde. Jag tror faktiskt (vad än abortförespråkarna hävdar) att om fler var medvetna om hur pass utvecklat fostret är när det aborteras (att det faktiskt har armar, fingrar, tår, hjärna, hjärta som slår) skulle de kanske inte ta steget.

Jag skulle t.ex aldrig kunna avliva ett djur personligen. Och om det var tvunget att ske skulle jag inte vilja se på. Kanske är det så att man för att kunna bestämma sig för att göra abort i viss mån måste blunda för att kunna göra det med gott samvete?
    Älskar mina barn!!
  • Zusannah
    Triskele skrev 2010-03-14 17:47:53 följande:
    Men då tycker du alltså som jag, att om man kan på medicinsk väg få fostret att överleva ska kvinnan nekas abort och man ska avbryta graviditeten i stället, och rädda fostret?
    Älskar mina barn!!
  • Zusannah

Ja jag menade om fostret var friskt.

Älskar mina barn!!
  • Zusannah

Här är lite länkar till en dokumentär om fostrets utveckling, flera har efterfrågat dem. Dokumentären (eller en mycket lik den) sändes på SVT för något år sedan (tror jag):

www.ehd.org/movies.php?mov_id=28
    www.ehd.org/movies.php?mov_id=43
    www.ehd.org/movies.php?mov_id=51
    www.ehd.org/movies.php?mov_id=71
    www.ehd.org/movies.php?mov_id=76
    www.ehd.org/movies.php?mov_id=80

OBS att sajten jag länkar till inte tar ställning i abortfrågan.

Älskar mina barn!!
  • Zusannah
    Fru U skrev 2010-03-14 18:35:12 följande:
    Jag ser inget problem med att döda något som lever, vi gör det dagligen. Det är en del av att leva
    Jag tycker det är skillnad på människor, vi är värda mer än djur och växter. Som jag ser det.
    Älskar mina barn!!
Svar på tråden Sänk abortgränsen!