Inlägg från: Triskele |Visa alla inlägg
  • Triskele

Sänk abortgränsen!

madde4 skrev 2010-03-11 13:08:48 följande:
    Barn som aborteras i denna vecka görs ju det av en särskild anledning - att dom förmodligen aldrig skulle klara ett liv utanför livmodern. I vissa fall pga andra särskilda skäl. Så NEJ, gränsen borde ej sänkas. Ni som tycker att det borde sänkas; Tänk er att ni gör rutin ultraljud i v 20 och får veta att barnet har så pass omfattande skador att det inte skulle kunna överleva. Skulle ni alltså då vilja gå en hel graviditet med denna vetskap?
    Eller för den delen vänta en månad medan ansökan om avbrytande behandlas.
  • Triskele
    hic sunt leones skrev 2010-03-11 15:10:23 följande:
    Nädu. Det måste du inte. Och hur kan du jämföra det du skrev med meningen "Har man inte hunnit ta beslut om abort innan man nått vecka 12-14 vill man nog innerst inne inte göra en abort"? Hur kan det ens uppfattas provocerande? Det kan mycket väl vara så i många fall och det vet inte du heller något om. Varför tror du att man väntar så många veckor med att göra aborten då, om det inte är för att man har svårt att bestämma sig? Kanske för att man vill att fostret ska växa sig större först eller?
    Det är kränkande att säga att vi som gjort abort efter vecka 11 inte egentligen ville göra det.
    Det handlar inte om att man fattat beslutet sent. Det handlar ofta om absurda väntetider. Upp emot fyra veckor kan man få vänta innan ingreppet görs. Som exempel.
    Om man upptäcker skador via ultraljud så sker detta också relativt sent, man kan nämligen inte se speciellt mycket innan vecka 13.
    Själv upptäckte jag graviditeterna i vecka 11, fick vänta en vecka på vul, därefter en vecka till innan ingreppet.
    Men jag väntade säkert med att göra det för att det var så roligt att vara oönskat gravid...
  • Triskele
    HäxanSurtant3 skrev 2010-03-11 18:37:56 följande:
    det är inte alls fel. Det jag reagerar emot vad det triangeln skrev om att hon inte alls överhuvudtaget ahr några känslor inför sitt embryo/foster och heller inte ahr några som helst känslor inblandade om en abort skulle utföras i v 22.... Den känsloskylan och distansen plus att hon gärna ville se sitt aborterade foster fick mig att rysa... Det är sunt vara ledsen panikslagen osv-det var just frånvaron av dessa ksänlor jag tycker var mkt konstig!! Sedan kommer ju folk till en acceptasn och går vidare utan at må dåligt över sin abort-fine! Men att initialt eller aldrig ens reagera kan omöjligt vara sunt...Då har man ju förträngt precis allt. Ingen kan vara helt oberörd av att behöva genomgå en abort.
    Fast det har jag inte skrivit och därmed ägnar du dig just nu åt förtal.
    Grattis.
    Varför skulle jag vara ledsen efter aborten?
    Jag hade ångest av att vara gravid, jag kände mig fångad och utsatt.
    Jag ville inte vara gravid, jag hade skyddat mig och trots detta blivit gravid.
    Fostret som levde i mig utsatte min kropp för obehagliga saker, illamående, andnöd m.m.
    Jag var intresserad av att lära mig mer om dom medicinska aspekterna i samband med aborten. Precis som jag är intresserad av alla medicinska ingrepp och behandlingar jag väljer att delta i.
    Jag var inte speciellt intresserad av att se abortresterna, kladd känns mindre spännande att kika på.
    Däremot var ultraljudet intressant. Liksom fosterutvecklingen.
    Efter aborten kände jag lättnad, frid och var fri ifrån ångesten.
    Ont gjorde det, men jag slapp ha en organism i mig som plågade mig och min kropp.
    Och min reaktion är en av dom vanligaste, alltså fullt normal.
    Om man inte projicerar en massa skit på andra så blir det så mycket bättre.
  • Triskele
    HäxanSurtant3 skrev 2010-03-11 21:24:10 följande:
    Din reaktion är också en typiskt försvarsmekanism : att distansera sig och intellektualisera förloppet (intressera sig för det medicinska ingreppet osv) tycker jag.  I mina ögon är det ett sätt hantera stark stress liksom att benänna enbryot ( i ditt fall ett foster) ett negativt laddat ord "parasit". Jag har förstått dina två oönskade graviditeter tydligen var starkt ångestrelaterade och jag hoppas du nu har en mer avslappnad inställning och en positiv känsla och glädje inför ditt kommande barn? Jag ser det utifrån och på ett helt annat sätt än du själv gör. Men jag kan förstå din ångest, din panik och din lättnad efteråt. Det jag inte förstår är att du säger du aldrig upplevde någon sorg. Det kan man känna även om graviditeten var en oönskad plåga.  Det är de som jag undrar en del över...
    Jag kan multitaska och köra ett flertal tankespår i huvudet samtidigt, det är ingen försvarsmekanism. Det är en personlig egenhet som jag ser som fördelaktig inom många områden.
    Jag har inte benämnt fostret parasit. Jag har påpekat att det lever parasitiskt. Lär dig skilja på dessa termer, tack!
    Klart som fan det gav ångest att bli gravid trots dubbla skydd. Att känna att man inte har någon kontroll trots att man försökt är inte kul.
    Att må skitdåligt och behöva vänta på vårdens godtycke likaså.
    Panik hade jag aldrig, hade vården inte hjälpt mig hade jag löst det på egen hand.
    Det foster jag bär nu är ju önskat. En jäkla skillnad. Det gör dock inte graviditeten speciellt njutbar tyvärr.
    Varför skulle man sörja? Vad skulle man sörja?
  • Triskele
    HäxanSurtant3 skrev 2010-03-11 21:37:29 följande:
    ja det är det jag undrar? varför sörjer du inte de foster du aborterat? Har du aldrig funderat på hur det varit om de fått leva? -det är denna fråga jag funderar över ang dina uttalanden. Jag utgår från mig själv: då jag blev gravid for tanken snabbt "abort? men den slog jag lika fort bort igen efter som det dök upp en LYCKO-känsla och hela jag uppfylldes men sann glädje då jag såg plusset. Tanken kom direkt jag bär på ett blivande barn...Inte på ett embryo eller en parasit.
    För att dom var oönskade och jag hade skyddat mig och försökt undvika att bli gravid.
    Fanns ingen anledning att sörja. Dom skulle inte vara där till att börja med.
    Klart jag har funderat i efterhand. Och resultaten av funderingarna är inte muntra.
    Jag skulle med största sannolikhet ha förstört ett flertal liv om jag hade gått tiden ut. Inklusive mitt eget.
    Jag hade med största sannolikhet inte varit vid liv idag heller.
    Jag känner ingen ånger, jag skulle göra det igen om situationen var densamma.
  • Triskele
    HäxanSurtant3 skrev 2010-03-11 21:43:21 följande:
    triangeln: tror du din syn på embryon/foster och blivande barn samt aborter kommer ändras då du fött ditt barn? Hur tro du din nya roll som förälder kommer påverka din inställning?
    Jag tror inte på någon förändring när det kommer till min syn på dessa.
    Mina åsikter är baserade på mycket eftertanke och efterforskningar.
    Forskningen i fosterutveckling stärker min övertygelse om att min syn är en vettig sådan. Jag lär fortsätta att följa den med stort intresse.
    Jag har redan haft hand om barn i stor utsträckning, jag ser det som en trevlig utmaning att få ta hand om ett eget. Att föda kommer vara en fascinerande upplevelse.
    Att ha min livspartner som medansvarig är lika spännande det.
    Jag har heller inte ändrat mig när det kommer till min planerade sterilisering efter 35.
  • Triskele
    HäxanSurtant3 skrev 2010-03-11 21:46:13 följande:
    var dessa två oönskade graviditeter så belastande menar du att du inte kunde sig dig själv som förälder vid de tidpunkterna? Vad har förändrats i ditt liv sedan dess så du nu har en önskan bli mamma?
    Det var snarare allmäntillståndet och den sociala situationen som föranledde detta.
    Att föda barn till svält och utsatthet är inte något jag tänker göra.
    Jag har "botat" min djupa depression, i kombination med SAD dessutom, som jag haft sen jag var 13 år, orsakad av kronisk brist på d-vitamin, genom att åtgärda den bristen. Jag lever inte längre i utsatthet eller konstant orkeslöshet.
  • Triskele
    HäxanSurtant3 skrev 2010-03-11 22:00:14 följande:
    ok du har tänkt över detta ser jag. Ju klokt sterilisera dig om du verkligen inte vill ha fler barn då. Men det där du har i din pres förstår jag inte? "polyamorös?" och "asexuell"? Mig veterligen krävs det någon form av sex då barn blir till såvida man inte inseminierar.
    Tyvärr kostar det ju en slant. Men det är ju det säkraste sättet att undvika framtida graviditeter. Man får hoppas att det subventioneras i framtiden.
    Jag har mer än en partner.
    Jag attraheras inte sexuellt, däremot har jag en sexdrift och njuter av sex. Motsatsen till bisexuell kan man se det som, om det gör det lättare att förstå.
  • Triskele
    HäxanSurtant3 skrev 2010-03-11 22:03:53 följande:
    tack för du delger ..jag misstänkte det var ngt sådant som låg bakom..ett stort grattis till dig som orkat ta dig upp! Var vaksam efter förlossningen på tecken på ny depression. Det stora omställningen akn ju utlösa det igen. Har du kontakt med ngn bra KBT terapeut? SAD? hur fick du det? ju väldigt ovanligt med d-vitaminbrist i I-länder. Hoppas du håller dig frisk och kry framöver...
    Gener. Vi verkar ha det genetiskt så jag kommer att testa barnet för brist och sätta in tillskott därefter för att minimera risken för att det utvecklar samma problem.
    Sen var säkert kombinationen allvarlig näringsbrist under uppväxten en bidragande orsak.
    Så länge jag håller vitaminnivån uppe så löper jag ingen risk för återfall som tur är.
    Trist bara att sjukvården inte tänkte på att testa om det var somatiskt under hela denna tid. Det hade besparat mig många förlorade år. Det har som positiv effekt fått resultatet att andra släktingar upptäckt sin d-vitaminbrist dock, så deras somatiska problem har förstås minskat när dom ökat intaget.
Svar på tråden Sänk abortgränsen!