Inlägg från: HäxanSurtant3 |Visa alla inlägg
  • HäxanSurtant3

Sänk abortgränsen!

Triskele skrev 2010-03-11 13:02:19 följande:
    Som jag ser det är det justare att ge folk en chans innan man anmäler dessa. Det kan ju vara så att dom faktiskt inte visste att dom bröt mot lagen. Det handlar inte om att omvända dig, det handlar om att du inte bör bryta mot varken lag eller dom etiska regler som gäller för din yrkesgrupp, ens privat. Och hur är vår åldersskillnad relevant? Jag agerar pedagogiskt på arbetet också. Där majoriteten också är äldre än mig.
    Det står inte i ngn lag elelr i ngt yrkeslöfte att ssk/läkare inte får uttrycka personliga åsikter på sin fritid. Det får de absolut göra. Du är inte insatt där märker jag.

I sin privata roll får man tycka precis hur som helst så länge man inte bryter tystnadsplikten (Som gäller dygnet runt ialla lägen).

Att privat vara  emot abort är fullt möjligt trots man är sjuksköterska eller läkare. Man får också tycka folk har åsikter som verkar psykopatiska om man vill det på sin privata tid. Likaväl som du får tycka folk är helt körda om du vill det..

Sålänge man inte går till personangrepp så går det bra tycka så.

Man får kritisera såikter, men aldrig personen bakom åsikterna.
    debattörer utan vettiga budskap undanbedes...
  • HäxanSurtant3
    Doktorn skrev 2010-03-10 21:01:46 följande:
    Jag har försökt läsa ikapp lite sedan igår kväll och jag får intrycket att många debattörer blandar ihop den allmänt gällande abortlagstiftningen med sin personliga preferenser om abort eller ej.Alla har rätt att ha en åsikt om abort, och lagen tillåter idag kvinnan att ha ett fritt val att bestämma om hon vill genomgå förlossning eller inte så länge hon bestämmer sig före v18. Mellan v18 och v22 måste Socialstyrelsens etiska råd ge dispens, och efter v22 är abort olagligt.TS har inte i trådstarten uttryckligt skrivit det, men senare debatterat för sänkta abortgränser, dvs att förbudet mot abort borde gälla tidigare än v22.Flera debattörer har hållit med TS i den åsikten med motiveringen att "jag skulle inte abortera ett barn även om det är svårt sjukt", osv.Jag vill betona att dagens abortlagstiftning tillåter att man behåller ett sjukt barn, eller t.o.m. oönskat barn.  Det finns ingen som kommer tvinga er att abortera ett foster/barn!  Er ståndpunkt i abortfrågan är helt ok, och därtill laglig och helt accepterad.Den ståndpunkten får däremot inte sammanblandas med att man argumenterar för att alla andra ska ha inskränkt fri abort för kvinnan.  Det ni argumenterar för är inte bara att ni själva får bära och föda ett sjukt barn - det är helt ok för mig. Det ni argumenterar för är att min fru måste bära och föda fram ett sjukt barn bara för att ni vill det!Jag skulle vilja se en trovärdig förklaring till varför ni som har fritt val att abortera eller bära barnet ska tvinga alla andra kvinnor att fullfölja en oönskad graviditet!
    Ok då svarar jag så här.

Om man blir rgavid oönskat så vet man oftast med sig man haft oskyddat sex...de flesta märker ckså en förändring i kroppen och mensen brukar upphöra.

Därför tycker jag man ska sänka gränsen från v 18 till v 12 för helt fri abort efftersom man haft lång tid på sig göra den önskade aborten då.

Men sedan skulle det tillåtas aborter längre in i graviditeten vid särskilda skäl, tex då folk faktiskt inte upptäckt de var gravida osv.

Men  i verkligenheten är inte dessa sena aborter ett reelt problem eftersom de flesta aborter utförs innan v 12...

Så egentligen så har vi inte ngt problem med den lag vi har idag.

Att sänka abort gränsen för helt fri abort betyder INTE man ska tvinga folk föda oönskade barn. Bara tvinga dem tänka till och bli lite ifrågsatta varför de inte skyddar sig bättre då...jag tycker inte det är OK komma i v 15.-16 och säga "nu vill jag ha abort" utan att man ska behöva förklara varför.

Det är min åsikt.
  • HäxanSurtant3
    Dorian Ertymexx skrev 2010-03-11 14:20:17 följande:
    De får uttrycka åsikter, men om åsikten involverar en diagnos så kan det ses som ett personangrepp och/eller förtal. Speciellt om diagnosen saknar grund eller medicinskt stöd. Vilket du faktiskt saknar helt.
    Det jag skrev "distanserade förträngning och drag av personlighetsstörning" är inte en diagnos, dessa ord finns inte som en diagnos i diagnos registeret. Det var en reaktion jag beskrev--jag satte aldrig ngn diagnos.
  • HäxanSurtant3
    Fru U skrev 2010-03-11 14:23:29 följande:
    Ens privata inställning är helt klart avgörande för hur man är som läkare. Att tro något annat är naivt
    tror du ja. Är du läkare? antagligen inte.
  • HäxanSurtant3
    siamusen skrev 2010-03-11 14:31:24 följande:
    Vad skrev du det i relation till? Att hon var lättat efter sina aborter?
    irrelevant. misstycker man och tar illa vid sig finns det en anmälningknapp.
  • HäxanSurtant3
    Fru U skrev 2010-03-11 14:31:08 följande:
    När vi inte håller med. När vi benämner ett embryo som den parasit den är så börjar du prata om förträngningar, du drar in psykologi och så mycket skit att hälften varit nog.Men jag är säker på att frågan är retotisk för om du utbildat dig som du säger att du har så borde begreppet och vad det innebär inte vara okänt för dig. Särskilt inte med tanke på att du använder det för jämnan
    Min åskt är fortfarande att det inte är normalt benämna ett foster/embryo eller levande barn upp till 18 år som parasiter,vilket har gjorts i denna tråd .

Jag anser man har problem då.
  • HäxanSurtant3
    Fru U skrev 2010-03-11 14:33:23 följande:
    Med andra ord så är din bedrift att inte bli gravid egentligen bara att du inte pippade.Det verkar störa dig att andra gör det. Att andra inte har samma moral som du.
    Om du bemödar dig läsa mina inlägg så skriver jag upprepade gånger att alla har rätt till sina såikter ,att jag accepterar dem men inte delar dem.

Det stör mig inte folk är känslokalla och vill kalla sina graviditeter som är oönskade för parasiter. Det stör mig inte om en mamma vill kalla sin son/dotter parasit tills det blir 18 år.

Jag är bara glad jag inte tänker så. Och stolt jag inte har den kyliga distanserade inställningen till ev embryon elelr foster som jag kan komma att bära i min kropp.

Ngt mer du har problem med? anmäl mina inlägg ist för att gå till angrepp. Du verkar ha svårt acceptera just mina åsikter.
  • HäxanSurtant3
    Dorian Ertymexx skrev 2010-03-11 14:42:37 följande:
    Drag av personlighetsstörning kan du knappast uttrycka utan att det ses som en diagnos. Det är en stämpling av en person och dennes mentala hälsa, något du varken har grund, fakta eller möjlighet att bedöma via internet. Det är i bästa fall ett personpåhopp och i värsta fall en ärekränkning eller förtal. Faktiskt.Du kan inte beskriva en reaktion med medicinska termer. Medicinska termer beskriver enbart sjukdomstillstånd eller liknande störningar. Och "drag av personlighetsstörning" är DEFINITIVT inte en beskrivning av ett handlande, utan av en persons egenskaper.
    anmäl ist för att gå till personangrepp...vad är ditt problem? Jösses...
  • HäxanSurtant3
    Dorian Ertymexx skrev 2010-03-11 14:45:30 följande:
    Det handlar inte om vad man vill kalla sina barn, det handlar om rena fakta. Någon som lever på dig, vare sig du vill eller inte, är strikt biologiskt en parasit. Om det ger dig fördelar tillbaka (tex betalar hyran, såsom en inneboende eller partner skulle göra) så är det en symbios. Att du rent emotionellt inte tycker om den etiketten är förståeligt, men det betyder inte att du har rätt.
    var har jag skrivit jag ahr rätt? jag skrev jag tycker det är sjukt benämna foster/embryon och levande barn parasiter. En förälder som talar om sin 17 åring som en parasit borde skickas på psykutredning TYCKER jag. Det låter inte sunt alls.

Om det är rätt eller fel skriver jag inget om. jag uttrycker en åsikt. har du problem inse det?
  • HäxanSurtant3
    Dorian Ertymexx skrev 2010-03-11 14:47:11 följande:
    Och kan man inte skilja på folks åsikter och deras mentala tillstånd, utan kastar omkring med diagnoser för att förminska sina meningsmotståndare så har man problem, tycker jag. Och moderatorerna, ska tilläggas.
    anmäl då ist för att jönsa vidare med dina sk argumment..
Svar på tråden Sänk abortgränsen!