Doktorn skrev 2010-03-10 21:01:46 följande:
Jag har försökt läsa ikapp lite sedan igår kväll och jag får intrycket att många debattörer blandar ihop den allmänt gällande abortlagstiftningen med sin personliga preferenser om abort eller ej.Alla har rätt att ha en åsikt om abort, och lagen tillåter idag kvinnan att ha ett fritt val att bestämma om hon vill genomgå förlossning eller inte så länge hon bestämmer sig före v18. Mellan v18 och v22 måste Socialstyrelsens etiska råd ge dispens, och efter v22 är abort olagligt.TS har inte i trådstarten uttryckligt skrivit det, men senare debatterat för sänkta abortgränser, dvs att förbudet mot abort borde gälla tidigare än v22.Flera debattörer har hållit med TS i den åsikten med motiveringen att "jag skulle inte abortera ett barn även om det är svårt sjukt", osv.Jag vill betona att dagens abortlagstiftning tillåter att man behåller ett sjukt barn, eller t.o.m. oönskat barn. Det finns ingen som kommer tvinga er att abortera ett foster/barn! Er ståndpunkt i abortfrågan är helt ok, och därtill laglig och helt accepterad.Den ståndpunkten får däremot inte sammanblandas med att man argumenterar för att alla andra ska ha inskränkt fri abort för kvinnan. Det ni argumenterar för är inte bara att ni själva får bära och föda ett sjukt barn - det är helt ok för mig. Det ni argumenterar för är att min fru måste bära och föda fram ett sjukt barn bara för att ni vill det!Jag skulle vilja se en trovärdig förklaring till varför ni som har fritt val att abortera eller bära barnet ska tvinga alla andra kvinnor att fullfölja en oönskad graviditet!
Ok då svarar jag så här.
Om man blir rgavid oönskat så vet man oftast med sig man haft oskyddat sex...de flesta märker ckså en förändring i kroppen och mensen brukar upphöra.
Därför tycker jag man ska sänka gränsen från v 18 till v 12 för helt fri abort efftersom man haft lång tid på sig göra den önskade aborten då.
Men sedan skulle det tillåtas aborter längre in i graviditeten vid särskilda skäl, tex då folk faktiskt inte upptäckt de var gravida osv.
Men i verkligenheten är inte dessa sena aborter ett reelt problem eftersom de flesta aborter utförs innan v 12...
Så egentligen så har vi inte ngt problem med den lag vi har idag.
Att sänka abort gränsen för helt fri abort betyder INTE man ska tvinga folk föda oönskade barn. Bara tvinga dem tänka till och bli lite ifrågsatta varför de inte skyddar sig bättre då...jag tycker inte det är OK komma i v 15.-16 och säga "nu vill jag ha abort" utan att man ska behöva förklara varför.
Det är min åsikt.