Inlägg från: Triskele |Visa alla inlägg
  • Triskele

Sänk abortgränsen!

HäxanSurtant3 skrev 2010-03-11 22:09:28 följande:
    ok, men du tänder alltså inte på din partners utan de är mer som ett hjälpmedel tillfredställa din sexdrift? Gäller det både kvinnliga och manliga partners?
    Jag försöker faktiskt ge samma tillbaka som jag får. Oavsett könet.
    Jag saknar enbart sexuell attraktion dock så övriga attraktionstyper är bra som substitut.
  • Triskele
    HäxanSurtant3 skrev 2010-03-11 22:18:49 följande:
    Är du säker på du inte lider av en psykisk blockering bara som du kan lösa upp mha terapi? Ursäkta men det låter som en form av förträngning...i all välmening.
    Nja, har varit sån jämt.
    Det är en så grundläggande sak så jag är skeptisk till att det skulle handla om förträngning, då skulle det bitvis ha trängt igenom isf.
    Sånt håller sig inte under ytan med jämnmod.
    Vilket t.ex. bisexuella som förtränger sin attraktion till ett kön ofta blir varse.
    Sen ska du inte oroa dig för ditt barn, byt ut dropparna till enbart D-vitamin bara så riskerar du inte a-vitaminförgiftning heller. Att kolla att nivån är ok görs lätt med ett blodprov.
    Nya rekommendationer säger ju att barn ska få extra tillskott under vintermånaderna speciellt.
    Förebygger en mängd sjukdomar. Livsmedelsverket gör en stor studie detta år om nivåerna ligger som dom ska hos befolkningen.
  • Triskele
    Stinky skrev 2010-03-11 22:34:13 följande:
    Bra det. Vet dock att kosttillskott man köper i affär fortfarande kan ha det i sig.
  • Triskele
    HäxanSurtant3 skrev 2010-03-11 22:41:47 följande:
    oha, jag får väl börja de honom d-dropparna igen då..men han är 2 år så ha ska ju inte behöva dem längre?  jag är så otålig-de droppar ju såg segt...:(
    Spädbarn ska ha 10 mikrogram per dag från ungefär en månads ålder till två år.
    Barn ska ha 7,5 mikrogram per dag, vår kost är tyvärr dåligt anpassad för det behovet.
    Men det finns som tuggtablett och i andra former av tillskott. Fet fisk är en bra källa. Men det krävs att man äter det ofta.
  • Triskele
    HäxanSurtant3 skrev 2010-03-11 22:56:19 följande:
    han slukar både ost mjölk och han får lax då och då-så jag tror det borde räcka?
    Om du är orolig så rekommenderar jag att du ber dom kolla vid nästa besök på bvc.
    Men det borde räcka långt iaf. Ägg är en finfin källa också.
  • Triskele
    HäxanSurtant3 skrev 2010-03-11 23:11:22 följande:
    intressant argument---men om den fria aborten skulle läggas till v 12 då? och allt däröver upp till v 22 skulle ske på dispens?
    Det skulle nog bara leda till att dom få aborter som gjordes så sent skulle göras senare ändå. Och det är trist att behöva gå igenom en två-stegs om det hade kunnat göras en kirurgisk. Större risker för kvinnan.
  • Triskele
    Zusannah skrev 2010-03-12 19:54:05 följande:
    En sak som jag ofta funderat på är när fostret blir ett barn. Ofta ställer jag också den frågan till abortmotståndare. NÄR är det INTE ok att döda ett foster, och varför? Varför är det t.ex mer OK i vecka 18, än i vecka 25? Ett vanligt svar är att barnet efter vecka 22-23 kan överleva utanför livmodern. Men jag undrar fortfarande varför just förmågan att andas själv är det enda kriteriet som avgör om ett foster är ett foster eller ett barn? Alla är ju överens om att man inte får döda spädbarn. Inte bara för att det är förbjudet i lagen, men också av moraliska/etiska skäl. Spädbarn ska man ta hand om, det är djupt rotat i oss. Men ett spädbarn är outvecklat. Synen är inte helt utvecklad, hjärnan är inte helt utvecklad (den blir färdigutvecklad i 25-årsåldern enligt ny forskning). Spädbarnet är helt beroende av andra, helt osjälvständigt. Det kan inte överleva på egen hand. Är skillnaden egentligen SÅ väldigt stor mellan ett spädbarn och ett foster i vecka 20, bara för att fostret inte kan andas själv?
    Det blir ett barn vid förlossningen.
    När fostret kan överleva utan kvinnans kropp är det bara dumt och onödigt att döda det, man kan trigga igång en förlossning istället.
    Ett foster i vecka 18 kommer aldrig att kunna överleva utanför kvinnan.
    Ett foster i vecka 25 har en betydligt större chans.
    Kan inte fostret omsätta syre ur luften på egen hand så kan det heller inte överleva vid en förlossning. Krass fakta.
    Ett spädbarn behöver inte leva vidhäftat en annan människa för att överleva. Däri ligger den stora skillnaden.
  • Triskele
    Zusannah skrev 2010-03-12 20:21:35 följande:
    De fel man kan hitta på UL som kan motivera abort är ju sådana som gör att barnet inte kan överleva, som t.ex att de saknar hjärna eller andra viktiga organ, eller skelett el dyl. Och dessa foster får man abortera i princip hur sent som helst i graviditeten, utan särskilt tillstånd. Det kallas inte abort då, utan avbrytande av graviditet. Så även om abortgränsen sänktes skulle dessa foster kunna aborteras precis som nu. Sjukdomar som Downs Syndrom upptcäker man på fostervattensprov, som görs i vecka 15.
    Om fostervattenprov överhuvudtaget görs.
    Motivera abort för dig? För det finns betydligt fler motiv till abort än så för andra. Och deras anledningar är lika legitima.
  • Triskele
    Zusannah skrev 2010-03-12 20:22:59 följande:
    Aha ok, det visste jag inte. Då får man bara hoppas att de dör smärtfritt av tabletten då!
    Eftersom dom saknar medvetande så dör dom självklart smärtfritt.
  • Triskele
    Zusannah skrev 2010-03-13 08:31:37 följande:
    Men frågan handlar inte om det, utan om det är rätt att döda ett barn (eller en vuxen människa för den delen). Och jag tycker att i vecka 18-22 är det ett barn. 
    Men att du tycker att det är barn gör inte dessa till barn. Dom blir inte mindre beroende av kvinnans kropp för att överleva, för att du tycker att dom ska jämställas med födda.
    Jag skulle ju kunna se fostret jag bär som ett barn jag med, men det gör det inte till ett barn. Det visar bara isf att jag har en stark kapacitet att bedra mig själv att det är mer utvecklat än det faktiskt är. Skulle jag föda idag skulle fostret tvärdö.
    Vi kan inte inbilla oss själva att verkligheten ser annorlunda ut än den gör utan att det leder till en jäkla massa problem när vi försöker applicera detta på verkligheten.
Svar på tråden Sänk abortgränsen!