Zusannah skrev 2010-03-12 19:54:05 följande:
En sak som jag ofta funderat på är när fostret blir ett barn. Ofta ställer jag också den frågan till abortmotståndare. NÄR är det INTE ok att döda ett foster, och varför? Varför är det t.ex mer OK i vecka 18, än i vecka 25? Ett vanligt svar är att barnet efter vecka 22-23 kan överleva utanför livmodern. Men jag undrar fortfarande varför just förmågan att andas själv är det enda kriteriet som avgör om ett foster är ett foster eller ett barn? Alla är ju överens om att man inte får döda spädbarn. Inte bara för att det är förbjudet i lagen, men också av moraliska/etiska skäl. Spädbarn ska man ta hand om, det är djupt rotat i oss. Men ett spädbarn är outvecklat. Synen är inte helt utvecklad, hjärnan är inte helt utvecklad (den blir färdigutvecklad i 25-årsåldern enligt ny forskning). Spädbarnet är helt beroende av andra, helt osjälvständigt. Det kan inte överleva på egen hand. Är skillnaden egentligen SÅ väldigt stor mellan ett spädbarn och ett foster i vecka 20, bara för att fostret inte kan andas själv?
Det blir ett barn vid förlossningen.
När fostret kan överleva utan kvinnans kropp är det bara dumt och onödigt att döda det, man kan trigga igång en förlossning istället.
Ett foster i vecka 18 kommer aldrig att kunna överleva utanför kvinnan.
Ett foster i vecka 25 har en betydligt större chans.
Kan inte fostret omsätta syre ur luften på egen hand så kan det heller inte överleva vid en förlossning. Krass fakta.
Ett spädbarn behöver inte leva vidhäftat en annan människa för att överleva. Däri ligger den stora skillnaden.