Anonym (Aldrig mer!) skrev 2010-03-09 20:16:41 följande:
Jag blev igångsatt i vecka 37 pga dåliga värden (jag, inte bebis). Trodde det skulle bli som "en vanlig förlossning", men det tog 2,5 dygn av gel som skulle lösa upp livmodertappen, värkstimulerande dropp och hinnspräckning. Trots det var kroppen inte redo och minuter från akutsnitt fick dom ut min lilla flicka med sugklocka. Hon var inte heller redo trots att det inte var "jättetidigt", men hade ändå svårt med andning och puls. Menar inte att det skulle bli så för din lille/lilla, men har hört många med liknande erfarenheter och fått höra att det är just pga sådana här (& andra) komplikationer man inom vården helst inte vill sätta igång. Hoppas du får träffa läkare som lyssnar och tar ställning i just ditt fall. Och att det går bra oavsett igångsättning eller om du måste vänta ut bebis!
Låter som mig. Jag blev oxå igångsatt....visserligen inte fören i vecka 41 men igångsättning som igångsättning. Fick ett rent helvete och allt som kunde gå fel gick fel. Fick oxå avsluta det hela med sugklocka och rejält många stygn efter det. Så igångsättning kan vara en befrielse men oxå ett rent helvete.
Inte för att skrämmas på något sätt men ibland måste man tänka på konsekvenserna av sin vilja och sitt val.
För många går det jättebra men för lika många går det åt andra hållet.
TS....Prata igenom ordentligt med din doktor, be att få höra både nackdelar och fördelar. Kanske du kan föreslå att bli inlaggd ett tag, inte roligaste alternativet men kanske bäst för bebben.