• Anonym (Orolig)

Häva husköp?

Vi köpte hus med tillträde i maj, nu är det så att säljaren har fått problem och vill bo i huset i 2  mån till. Någon som vet om man kan begära ersättning av honom isåfall?
    Idag fick vi dessutom reda på att banken har sänkt lånelöftet med 35 tusen pga. vi missade att uppge min mans underhåll till sitt barn.
    Nu har vi inte längre råd med huset då vi inte har mer pengar utöver pantbrev och lagfart. Kan man häva köpet utan att förlora handpenningen?
    Någon som vet?
    Tacksam för svar

• Svar på tråden Häva husköp?
  • Anonym

jag e inte helt hundra men har för mig att det e såhär.

nej då förlorar ni handpenningen.
    då ni har ett kontrakt, så gör nuvarande husägaren ett kontraktsbrott ifall han inte lämnar huset vid er tillträdesdag sålänge ni inte har kommit överens om någon annan deal gemensamt (kanske går att häva kontraktet pga det?)

ett tips, googla runt lite på kontraktsbrott, hävning av köp mm så hittar du säkert en massa nyttigt.
    mäklaren kanske har sådan info på sin hemsida (annars så hjälper de säkert till att förklara ifall ni frågar)

lycka till med allt...

• Anonym

Om man inte har 35 tusen i kontanter när man köper hus är ni illa ute, hus medför många extra kostnader som man inte räknar med.
    Lycka till...

• Anonym

Om ni vill häva köpet så kan ni försöka göra det med anledning av att säljaren inte ger er tillträde den dagen ni avtalat. Men om säljaren då backar och låter er ta huset på den avtalade dagen så har ni inte längre något skäl att häva köpet (och det är inte säkert att det är ett giltigt skäl att häva köpet även om han måste bo kvar, det får ni tala med mäklaren/jurist om)

Ni kan inte häva köpet på grund av att ni inte längre har råd att betala. Om ni skrivit på pappren så är det bindande. Men 35000 är ju inte så vansinnigt mycket pengar, kan ni inte fråga runt i släkten om det finns folk som kan hjälpa er?
  • Butterscotch

Det ni kan förlora om ni försöker häva köpet utan någon giltig anledning är den ekonomiska skada som ni orsakar säljaren - den skadan kan vara både större och mindre än handpenningens storlek.

Kan ni inte komma överens med säljaren om att ni får köpa huset med 35.000 kronors rabatt mot att han får bo kvar i två månader?

Jag håller för övrigt med inlägg #2, det låter väldigt riskabelt att köpa hus om ni står och faller med "futtiga" 35.000 kronor... hoppas att det löser sig på nåt vis, och att ni inte behöver leva på så små marginaler i framtiden - då är det nog svårt att njuta av huslivet.

• Anonym

ni kan ju vara glada över att banken inte tog tillbaka hela lånelöftet

• Anonym (Orolig)
    Anonym skrev 2010-03-09 22:14:58 följande:
    Om man inte har 35 tusen i kontanter när man köper hus är ni illa ute, hus medför många extra kostnader som man inte räknar med.Lycka till...
    Vi har  300 tusen som är låsta i 5 år, har 1 år kvar : ( Annars har vi sparat lite till resa i sommar, vi kände bara att vi ville häva köpet då det krånglar med både köparen och banken.
  • Mrs Noname
    Anonym (Orolig) skrev 2010-03-10 08:45:56 följande:
    Vi har  300 tusen som är låsta i 5 år, har 1 år kvar : ( Annars har vi sparat lite till resa i sommar, vi kände bara att vi ville häva köpet då det krånglar med både köparen och banken.
    Men om man har fått ett lönelöfte på en viss summa, och det är spikat liksom..
    Kan man verkligen från bankens sida ångra det då?
    Är inte det också en form av "kontrakt".
  • Anonym (Orolig)
    Mrs Noname skrev 2010-03-10 08:52:52 följande:
    Men om man har fått ett lönelöfte på en viss summa, och det är spikat liksom..Kan man verkligen från bankens sida ångra det då?Är inte det också en form av "kontrakt".
    Ju, det är är också ett kontrakt under förutsättning att man uppgett rätt uppgifter och så men så missade min man underhållet, dock tycker jag det var fel av banken att inte ha upptäckt det tidigare. Han missade det pga han sökte så många lånelöften samtidigt men inte för att han ville undanhålla  information, vi är införstådda med att banken kollar upp sånt innan de beviljar lån.
  • Anonym (Orolig)
    HelleGbg skrev 2010-03-10 09:15:35 följande:
    ja man kan häva köpet fast man skrivit kontrakt.
    Men jag kan tänka mig att det blir svårt att häva köpet utan att förlora handpenningen, känner hur som helst att säljaren bör ge oss någon kompensation  de 2 månader som han avser att bo kvar i huset då det innebär extra utgifter för oss. I så fall skule det kännas bättre och lättare för oss som redan lovat ut vår  lägenhet i andra hand samt sagt till i barnens skola, ställt mig i kö för barnomsorg i den kommunen mm.
Svar på tråden Häva husköp?