• LillaZ

Oskuld och menskopp?

Hej!
    Jag funderar på om man kan använda menskopp som oskuld? jag menar, rent teoretiskt går det ju, men är det någon som testat eller vet någon som testat?

Det är nämligen så att min 13-åriga lillasyster precis fått mens och jag skulle vilja introducera henne till menskoppen så tidigt som möjligt (om hon vill förstås). Min mamma och storasyster förordar bindor och intalar henne att jag är ohygienisk som använder samma mensskydd gång på gång. Hon tycker att bindor kliar, men mamma vill inte låta henne prova tamponger eftersom man måste ha haft samlag för att kunna få upp en tampong. Myt, säger jag, men hennes mamma är ju den som bestämmer. Även om jag tycker att det är hennes kropp och att hon ska få bestämma vilket mensskydd hon vill använda.

Men... Om jag lyckas övertala mamma, kan jag introducera menskoppen för henne och föreslå att hon testar, eller är det för tidigt? Har det någon betydelse att hon är oskuld mer än att hon inte har erfarenhet av sin kropp (för det vet jag att hon inte har).

• Svar på tråden Oskuld och menskopp?
  • lykantrophona

Jag tror inte det ska vara någon väsentlig skillnad mellan tampong och menskopp, men när jag började med kopp så var jag sexuellt aktiv redan.

I värsta fall finns ju tygbindor, men det verkar väldigt omständigt. :(

• Silencefg

Nu talar jag givetvis bara av egen erfarenhet. Jag var ganska ung när jag fick mens (bara nio år), men det tog ända till 15-16 års ålder innan jag kunde få in en tampong, efter att jag förlorat oskulden. Och jag försökte verkligen...!  =) Så det är nog inte bara en myt, i alla fall inte helt och hållet. Har många vänner som klarade det från början, men sånt där är ju olika förstås.

Idag har jag testat lite olika alternativ, däribland menskopp. Jag tycker absolut du kan prata med henne om det. Men jag minns själv hur det var, man var osäker där i början och då kanske det var lättast med binda i det avseendet. Svårt att göra "fel". Men absolut, presentera olika alternativ så får hon testa sig fram i lugn och ro, menskopp/tamponger/bindor passar ju inte för alla, hon kommer nog ändå att vilja känna sig fram på egen hand. Rent spontant kan jag tycka det är lite tidigt, men absolut, prata med henne om det så får hon förstås själv avgöra. All information om området är ju bra.

• menskoppen

Det är jätteviktigt att lillasyrran - och alla andra - får välja själv. Det är grunden för allt, även när det gäller menskopp. Vissa vill inte använda den, andra vill inte använda tampong eller binda. Stressa ingen, även om du själv känner att menskopp är det bästa som finns.

Det finns inga biologiska hinder för att använda menskopp när man är ung och inte haft samlag. Precis som Silencefg skrive, så är förutsättningarna helt individuella - det finns lika många svar som det finns tjejer :) När vi får mens är vi ju biologiskt förberedda att föda fram ett barn, även om kroppen förändras ytterligare och förbereder födseln ännu mer fysiskt via hormonförändringar under graviditet.

Men om du använder menskopp, så kanske syrran vill veta mer bara därför? Då faller det sig säkert naturligt för henne. Vilket alternativ hon än väljer, så kommer det att kännas ovant i början. Kanske är binda bäst i början, kan jag tänka, utifrån hur jag själv kände när jag fick min första mens?

Om hon ändå vill prova, så skulle hon kunna ha vilken menskopp som helst som är liten och för kvinnor som inte varit gravida, men även för henne som är ung gäller att om hon blöder mycket (mer än normaltampong ungefär), så kan hon behöva en större menskopp.

Det finns cirka 15 olika menskoppsmärken i världen. Googla på menstrual cups för att se vilka alternativ som finns.

Jag svarar gärna på frågor också förstås :)

Och en annan sak; det finns moderna svenska barnmorskor som säger att det inte finns något fysiskt fenomen som kan kallas mödomshinna, som i så fall skulle kunna känneteckna en "oskuld". Det kan vara värt att tänka på, även om jag som lekman inte har något definitivt svar i den kontroversiella frågan.

• lykantrophona
    menskoppen skrev 2010-03-10 13:09:33 följande:
     Och en annan sak; det finns moderna svenska barnmorskor som säger att det inte finns något fysiskt fenomen som kan kallas mödomshinna, som i så fall skulle kunna känneteckna en "oskuld". Det kan vara värt att tänka på, även om jag som lekman inte har något definitivt svar i den kontroversiella frågan.
    Som jag uppfattat det, så handlar det om att det som ofta kallats för mödomshinna inte är någon heltäckande hinna, som namnet verkar antyda. Däremot finns det någonslags slemveck (som i normala fall redan har en öppning), som vissa börjat kalla för "slidkrans", just för att poängtera att den inte täcker öppningen.

Så fysiskt finns det inga hinder för tampong även om man är oskuld (dvs, inte haft sex med någon), däremot är det kanske en fråga om hur van man är vid att föra in saker...
  • Magrat
    lykantrophona skrev 2010-03-10 13:15:12 följande:
    Som jag uppfattat det, så handlar det om att det som ofta kallats för mödomshinna inte är någon heltäckande hinna, som namnet verkar antyda. Däremot finns det någonslags slemveck (som i normala fall redan har en öppning), som vissa börjat kalla för "slidkrans", just för att poängtera att den inte täcker öppningen. Så fysiskt finns det inga hinder för tampong även om man är oskuld (dvs, inte haft sex med någon), däremot är det kanske en fråga om hur van man är vid att föra in saker...
    Det stämmer, det är ingen tillslutande hinna, utan slemveck. 
    Förra året hade RFSU en kampanj där de lanserade ordet slidkrans.

Slidkransens veck ser väldigt olika ut och kan vara olika tjocka (även om de i de flesta fall är elastiska). Många skulle kunna använda tampong eller menskopp även som oskuld, men en del kan ha lite problem att föra in något.

Det finns mer info på RFSU:s hemsida:
    http://www.rfsu.se/sv/Sex--relationer/Kropp-och-kon/Slidkransen/
    I'm not a Buffy-fan, I'm a Buffy-fanatic!
Svar på tråden Oskuld och menskopp?