Oskuld och menskopp?
Hej!
Jag funderar på om man kan använda menskopp som oskuld? jag menar, rent teoretiskt går det ju, men är det någon som testat eller vet någon som testat?
Det är nämligen så att min 13-åriga lillasyster precis fått mens och jag skulle vilja introducera henne till menskoppen så tidigt som möjligt (om hon vill förstås). Min mamma och storasyster förordar bindor och intalar henne att jag är ohygienisk som använder samma mensskydd gång på gång. Hon tycker att bindor kliar, men mamma vill inte låta henne prova tamponger eftersom man måste ha haft samlag för att kunna få upp en tampong. Myt, säger jag, men hennes mamma är ju den som bestämmer. Även om jag tycker att det är hennes kropp och att hon ska få bestämma vilket mensskydd hon vill använda.
Men... Om jag lyckas övertala mamma, kan jag introducera menskoppen för henne och föreslå att hon testar, eller är det för tidigt? Har det någon betydelse att hon är oskuld mer än att hon inte har erfarenhet av sin kropp (för det vet jag att hon inte har).