Inlägg från: menskoppen |Visa alla inlägg
  • menskoppen

Oskuld och menskopp?

Det är jätteviktigt att lillasyrran - och alla andra - får välja själv. Det är grunden för allt, även när det gäller menskopp. Vissa vill inte använda den, andra vill inte använda tampong eller binda. Stressa ingen, även om du själv känner att menskopp är det bästa som finns.

Det finns inga biologiska hinder för att använda menskopp när man är ung och inte haft samlag. Precis som Silencefg skrive, så är förutsättningarna helt individuella - det finns lika många svar som det finns tjejer :) När vi får mens är vi ju biologiskt förberedda att föda fram ett barn, även om kroppen förändras ytterligare och förbereder födseln ännu mer fysiskt via hormonförändringar under graviditet.

Men om du använder menskopp, så kanske syrran vill veta mer bara därför? Då faller det sig säkert naturligt för henne. Vilket alternativ hon än väljer, så kommer det att kännas ovant i början. Kanske är binda bäst i början, kan jag tänka, utifrån hur jag själv kände när jag fick min första mens?

Om hon ändå vill prova, så skulle hon kunna ha vilken menskopp som helst som är liten och för kvinnor som inte varit gravida, men även för henne som är ung gäller att om hon blöder mycket (mer än normaltampong ungefär), så kan hon behöva en större menskopp.

Det finns cirka 15 olika menskoppsmärken i världen. Googla på menstrual cups för att se vilka alternativ som finns.

Jag svarar gärna på frågor också förstås :)

Och en annan sak; det finns moderna svenska barnmorskor som säger att det inte finns något fysiskt fenomen som kan kallas mödomshinna, som i så fall skulle kunna känneteckna en "oskuld". Det kan vara värt att tänka på, även om jag som lekman inte har något definitivt svar i den kontroversiella frågan.

Svar på tråden Oskuld och menskopp?